• OMX Baltic−0,3%269,99
  • OMX Riga−0,12%872,83
  • OMX Tallinn−0,4%1 725,97
  • OMX Vilnius−0,25%1 042,27
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,95%8 226,71
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,16
  • OMX Baltic−0,3%269,99
  • OMX Riga−0,12%872,83
  • OMX Tallinn−0,4%1 725,97
  • OMX Vilnius−0,25%1 042,27
  • S&P 5000,53%5 948,71
  • DOW 301,06%43 870,35
  • Nasdaq 0,03%18 972,42
  • FTSE 1000,95%8 226,71
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,16
  • 04.06.13, 06:22
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Automaks suurendaks ebaõiglust

Euroopa Komisjon kritiseeris Eesti autopargi energiamahukust ning andis soovituse kehtestada automaks, jättes täpsustamata, mida selle all mõista. Capital Advisorsi partner Hendrik Roosna  ei usu, et kergekäeliselt kehtestatud uus maks oodatud tulemust annab.
Energiamahukuse vähendamise sildi all tekitame juurde bürokraatiat. Maksu kehtestamisele eelneb hulk analüüse, regulatsioonide välja töötamist, kogumise ja kontrollimise mehhanismide loomist. See kõik maksab.
Maks peaks olema ja näima maksumaksjale õiglane. Kui eesmärk on vähendada autode saastet, siis oleks loogiline mõõta kütuse tarbimist ning CO2 näitajaid, nagu seda tehakse näiteks Inglismaal. 
Ilus mõte, aga mis juhtuks päriselt? Rohkem automaksu hakkavad maksma peamiselt vanemate autode omanikud, kes pole oma autovalikut teinud mitte lõbu pärast, vaid majanduslikel põhjustel. Eriti murettekitavaks muutub olukord maainimestele, kelle sissetulek on niigi väike ja tasuline ühistransport on üsna hõre. Linnaelanikel on maksu kehtestamisel võimalus eelistada ühistransporti ja auto maha müüa.
Miks peavad just need, kellel alternatiive polegi, energiamahukuse vähendamise oma taskust kinni maksma? See loob juurde ebaõigluse tunnet ning suretab veel rohkem Tallinnast ja Tartust väljaspool asuvat Eestit. Maal elavad inimesed, kellel on vanemad autod ja kes sõidavad pikka vahemaad pangaautomaadini, poodi või tööle ning toovad riigile juba täna sisse suure osa kütuseaktsiisist. Uue maksu kehtestamine võib olla viimane tilk karikasse, mis murrab kaameli selgroo.
Kui panna kaalule paratamatult juurde tekkiv bürokraatia ning võimalik ebaõigluse tunde vähemkindlustatud elanike poolt, siis on raske leida maksu toetavaid argumente peale ELi kuiva soovituse ja täiendava riigitulu. Seega tundub sellise soovituse rakendamine Eestis ebaotstarbekas. Kui eesmärk on Eesti autopargi energiamahukuse vähendamine, siis võib riik kehtestada maksusoodustusi või anda ühekordseid otsetoetusi maapiirkondades elavatele vähekindlustatud peredele, näiteks kaasaegsete madala energiatarbimisega autode soetamiseks.
´

Seotud lood

Uudised
  • 28.01.14, 18:15
Ligi: Euroopa Komisjon ergutab riike maksude kokku kogumisel
Rahandusminister Jürgen Ligi kohtus täna Euroopa Komisjoni ja tolliliidu auditi ja pettusevastase võitluse voliniku Algirdas Šemetaga, kellelt Ligi päris seisukohti kahe Eestis tulist arutelu ja vastasseisu pälvinud maksu kohta.
Arvamused
  • 02.12.13, 10:08
Automaks pole Ligi eraasi
Ma ei arva, et riigieelarve tasakaalustamise siht on rahandusminister Jürgen Ligi isiklik kius või ülesanne, mille eest ta üksi peab seisma ja vastutama.
Uudised
  • 28.11.13, 14:27
Sõerd: firmaautode uus eelnõu on ettevõtjale leebem
Riigikogu rahanduskomisjoni reformierakondlasest liige Aivar Sõerd ütles, et kuigi uuele kooskõlastusringile saadetud firmaautode maksusoodustuse eelnõu on ettevõtjatele soodsam, tuleks enne seisukohta kujundamist ka nende endi arvamus ära kuulata.
Uudised
  • 27.11.13, 15:17
Autode maksu- muudatused uuel ringil
 Rahandusministeerium saatis kooskõlastamiseks autode käibemaksu tagastamise piiramise täiendatud eelnõu.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 11:59
Üürnikust omanikuks: Tallinna südalinnas on müüa piiratud kogus esinduslikke büroopindasid
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele