Kui mõnekümne aasta eest olid maailmamajanduses suurtegijaiks tootjad, siis nüüd on jäme ots kaubanduskettide ja logistikafirmade käes, usub LHV majandusekspert Heido Vitsur.
Hindade tase sõltub mitmest tegurist, millest enamiku mõju pole võimalik kuigi hästi määratleda, veel vähem aga täpselt ette ennustada. Ehkki hindade kujunemist selgitavad mudelid on elegantsed, kehtib turul kindla peale ainult üks põhimõte - hinnad armastavad trügida igal momendil just nii kõrgele, kui see võimalik on. Võimalik tase omakorda sõltub sellest, kui vaba või suletud turg on; ning kas turul teevad ilma tootjad, kaupmehed või tarbijad.
Viimasele küsimusele annab parima vastuse jaekaubandushiiu Wal-Mart hiljutine tõus USA ettevõtete seas esikohale. Seda oli ka oodata, sest globaliseerumise uus raund on maailmamajanduses tekitanud olukorra, mida võib võrrelda suurtele maadeavastustele järgnenuga. Kohalikud tootjad polnud järsku enam kõige olulisemad ja ka kohalikku turgu hakkas kontrollima see, kes suutis kontrollida mööda maailma igas suunas liikuvaid kaubavoogusid, sõltumata sellest, kus neid kaupu toodeti.
Aga sellises maailmas satuvad tootjad, vähemalt lõviosa neist, ja ka tarbijad uude positsiooni, sest järsku pole neil toimuvast mängust õiget ülevaadet. Nad ise on osutunud suhteliselt kergelt asendatavateks ega suuda kuigi oluliselt mõjutada isegi piirkondlikku turgu. Oleme unustanud, et veel mõnikümmend aastat tagasi olid maailmamajanduses suurimateks tegijateks just tootjad – töötleva tööstuse ettevõtted. Nüüd on jäme ots kaubanduse, õigemini suurte kaubanduskettide ja logistikafirmade käes.
LHV majanduseksperdi Heido Vitsuri arvamuslugu majandusliku mõjujõu ümberpaiknemist väärtusahela erinevate lülide vahel ning sellest, mida turujõudude uus muster seni kaasa on toonud ja veel tuua võib, saab pikemalt lugeda homse, 24. juuli Äripäeva paberlehest.
Seotud lood
Toidutööstuskontserni Premia Foods nõukogu liikme Kuldar Leisi sõnul on väiketootjail suurte kaubanduskettide vastu võimalik astuda nišikaupa tootes.
Prisma Peremarketi kaubandusdirektori Jorma Rautaneni sõnul ei pea paika LHV majanduseksperdi Heido Vitsuri väide, et tootjad on oma tähtsuse minetanud ning jäme ots on suurte kaubanduskettide ja logistikafirmade käes.
Selveri müügidirektor Kristi Lomp ütles, et nende kliendid eelistavad eestimaist toitu, mistõttu ei saa edukas olla jaekett, kes toob peamiselt välismaalt suurte partiidena kaupa.
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.