• OMX Baltic0,33%270,76
  • OMX Riga−0,48%881,75
  • OMX Tallinn0,53%1 739,37
  • OMX Vilnius−0,04%1 043,95
  • S&P 500−1,32%5 870,62
  • DOW 30−0,7%43 444,99
  • Nasdaq −2,24%18 680,12
  • FTSE 100−0,09%8 063,61
  • Nikkei 2250,28%38 642,91
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,32
  • OMX Baltic0,33%270,76
  • OMX Riga−0,48%881,75
  • OMX Tallinn0,53%1 739,37
  • OMX Vilnius−0,04%1 043,95
  • S&P 500−1,32%5 870,62
  • DOW 30−0,7%43 444,99
  • Nasdaq −2,24%18 680,12
  • FTSE 100−0,09%8 063,61
  • Nikkei 2250,28%38 642,91
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,32
  • 08.10.13, 07:12
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

ÄP: monopolist Vichmann jonnib asjata

Transpordiettevõtja Marcel Vichmann nimetab intervjuus Postimehele majandusminister Juhan Partsi sotsialistliku suhtumisega riigikapitalismi pooldajaks. Teadagi ministri otsuse pärast lõpetada reisijateveo leping Edelaraudteega enne tähtaega ning anda reisrongidega sõitmise õigus ja dotatsioon juba järgmisest aastast riiklikule Elektriraudteele/Elronile.
Äripäev ei toeta endistviisi monopole ja ettevõtluse doteerimist, aga on selge, et osa ühiskonna jaoks oluliste valdkondade puhul on need praegu vältimatud. Samas lasub riigil kohustus sekkuda, kui toetuste sihipärase kasutamise suhtes tekib kahtlusi.
Väliselt oleks nagu kõik korras. Rongid sõidavad ja reisijaid on aasta-aastalt juurde tulnud. Seega polnud riigil majandusministeeriumi näol justkui põhjust 2014. aasta lõpuni sõlmitud lepingut Edelaraudteega üles öelda. Ometi seda tehti ning peamiseks põhjuseks on küllap just ebapiisav läbipaistvus Edelaraudteele jagatud miljonite eurode suuruse reisijateveo toetuse kasutamisel. Riik ei soovinud uusi ronge sellises olukorras lihtsalt Edelaraudtee kätte usaldada. Või üldse erakätesse.
Edelraudtee omaniku Vichmanni isiklik nördimus ja vimm on mõistetav, kui seni kenasti dotatsioonimune munenud riigihani otsustas „töösuhte“ lõpetada. Tõenäoliselt asuks võitlusse iga ettevõtja ning pikad kohtulahingud ei jää tulemata ka riigi ja Edelaraudtee vahel. Aga kui Vichmann peeglisse vaataks, siis võiks osa lepingu lõpetamise põhjusi talle sealt vastu vaadata. Alustades majandusaruandlusega, kust ei kajastu täie selgusega, kuidas on toetust kasutatud, ning lõpetades mitte just väga suurest pingutamisest kas või rongide uuendamiseks.
Pole ka ime, sest Edelaraudteegi pole pidanud kuigivõrd konkurentsi ja turupositsiooni pärast pingutama. Monopoolne seisund koos kindla toetusrahaga reisijateveol liigitab sellise ettevõtluse samuti pigem sotsialistliku kui kapitalistliku ettevõtluse valda. Kas riik on sellisel juhul parem peremees? Ei pruugi olla, aga ta on siiski peremees. Kui ta juba maksab toetust, tahab ta olla kindel, et seda kasutatakse otstarbekaimal viisil. Dotatsioonile äri rajades jääb riigi sekkumine ettevõtja jaoks alati riskiteguriks. Seda ei saa pahaks panna, aga saab suurelt jaolt ennetada korrektselt riigi toetusega majandades.
Siin võib tuua analoogia Väinamerel reisijate veoga, kus riik plaanib samuti enda laevad sõitma panna. Sealgi on peamiseks põhjuseks just asjaolu, et dotatsiooni kasutamine ei ole läbipaistev ehk riik ei tea täpselt, mida tema kaudu erafirma(de)sse liikuva maksumaksja rahaga tegelikult tehakse.
Teisalt ei ole aga hea, kui riik trügib ettevõtjaks ning hakkab tagasi endale kuhjama kõiki tegevusi, mis kord on erakätesse antud. See tähendab, et kusagil mujal võib jääda midagi olulist tegemata. Lisaks võib tekkida probleeme hakkamasaamisega.
Riigile võib tekkinud vastasseisu puhul ette heita sedagi, et leping Edelaraudteega ei olnud näiteks varasema lõpetamise osas piisavalt paindlik või eelnevalt läbimõeldud. Või et seni on suhtutud dotatsiooni kasutamise kontrollimisse liiga leebelt. See on aga tagantjärele tarkus, mida saab edasiste lepingute sõlmides rakendada. Küllap soovibki majandusministeerium vahepeal kogu reisijatevedu Elroni korraldada andes jõuda jälle selgusele, mida see äri tegelikult kujutab, millist toetust vajab, kuidas läheb uutel rongidel jne. Enne, kui uuesti mõne erafirmast operaatori leidmiseks konkursi välja kuulutab.
Autor: 1185-aripaev

Seotud lood

Uudised
  • 17.10.13, 14:27
Parts: vedurijuhid töötuks ei jää
Edelaraudteest töötuks jäävad inimesed peaksid suure tõenäosusega leidma töö Elektriraudtees, kinnitas valitsuse pressikonverentsil majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts.
Uudised
  • 11.11.13, 16:00
Halduskohus: MKM pidanuks tegema rongiliikluse riigihanke
Tallinna halduskohtu tänase otsuse kohaselt pidanuks riik korraldama raudtee reisijateveo lepingu sõlmimiseks riigihanke.
  • ST
Sisuturundus
  • 30.10.24, 09:00
Turvapartner peab alati käima mitu sammu ees: mis tagab ühe sündmuse õnnestustumise?
Rahvamassid, ekstreemsed ilmastikuolud, elektrikatkestus, probleemid tehnikaga, vara lõhkumine, veekogude lähedus ja keelatud esemed – need on vaid mõned näited, millega tuleb arvestada ühe ürituse turvalisuse tagamisel. Iga turvapartner peab kõikvõimalikud stsenaariumid läbi mõtlema, mis võib juhtuda ning mis võib minna valesti. Vahel võib pisieksimus ühe meeldiva koosviibimise hetkega rikkuda.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele