• OMX Baltic0,22%269,88
  • OMX Riga1,73%886
  • OMX Tallinn0,04%1 730,19
  • OMX Vilnius0,37%1 044,41
  • S&P 500−0,6%5 949,17
  • DOW 30−0,47%43 750,86
  • Nasdaq −0,64%19 107,65
  • FTSE 1000,51%8 071,19
  • Nikkei 2250,28%38 642,91
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,51
  • OMX Baltic0,22%269,88
  • OMX Riga1,73%886
  • OMX Tallinn0,04%1 730,19
  • OMX Vilnius0,37%1 044,41
  • S&P 500−0,6%5 949,17
  • DOW 30−0,47%43 750,86
  • Nasdaq −0,64%19 107,65
  • FTSE 1000,51%8 071,19
  • Nikkei 2250,28%38 642,91
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,51
  • 17.11.13, 07:01
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Müüja: õigus auto ostja poole kaldu

Kasutatud autode turu korrastamine tarbijakaitseameti, maksu- ja tolliameti ning maanteeameti eestvedamisel on mõistlik. Tarbija vajab kaitsmist ning tarbijate kampaania korras teavitamine nende õigustest kasutatud auto soetamisel on vajalik, kirjutab OÜ Balti Realiseerimiskeskus juhataja Siim Mark. Ausa automüüja seisukohalt vaadates tekib aga paratamatult tunne, et teemat käsitletakse kohati liialt ühekülgselt.
Nii nagu vanajumal andis meile Euroopa kõige karmimad toiduainetööstuse sanitaarnormid, on küsitavusi ja mõtlemisainet küllaga ka regulatsioonides, mis käivad tehingute kohta kasutatud sõidukitega. Tõsi, tarbijakaitse ei tööta regulatsioone välja, vaid valvab nende täitmist, ent taas kord näib, et meil on kalduvus asjadega üle pingutada.
Igasuguste õigustega kaasnevad ka kohustused. On normaalne, et omandiga seotud õigused ja kohustused on üldjuhul omanikul. Kasutatud sõiduki müüjat on aga praeguste regulatsioonide kohaselt õnnistatud kaheaastase pretensiooni esitamise õigusega, mis on kasutatud asja soetanud isikul selle müüja suhtes. Kus Euroopas kohtame veel sellist lähenemist? Vastus on, et mitte kusagil. Olukord on sedavõrd totram, et täna on ka paljudel uutel sõidukitel samuti (vaid) kaheaastane tootjapoolne garantii.
Uue auto puhul on kaheaastane garantii mõistlik. Kuid praeguse korra järgi võib tarbija esitada ka näiteks aasta ja 11 kuud tagasi soetatud kasutatud auto kohta müüjale pretensiooni – et midagi läks midagi katki ja nüüd tahaks hüvitist saada. Kusjuures sellise olukorra lahendamiseks puudub meil praegu piisav regulatsioon ning küsimuse klaarimise tehnika jääb puhtalt müüja ja ostja vahel otsustada.
Autoturu korrastamise eesmärk on see, et tarbijal on võimalik saada kasutatud sõiduki kohta igakülgset ausat ja adekvaatset informatsiooni. Sellisel juhul on igati õiguspärane eeldada, et tarbija oleks samavõrd teadvustatud ka sellest, et omanikuna tekivad tal ühtlasi kohustused. Ning et kasutatud sõiduki omanikuna on eelkõige siiski temal kui omanikul vältimatult vajalik prognoosida kulutusi sõiduki nõuetekohase tehnilise seisukorra tagamiseks. Mitte loota sellele, et see mis sõidab ja liigub, üldsegi ei kulu.

Seotud lood

Uudised
  • 19.02.14, 13:39
11 automüügifirmat, mida tarbijakaitseamet karistas
Koos maksuameti ja maanteeametiga kasutatud autode müüki uurinud tarbijakaitseamet lõpetas väärteomenetluse 11 ettevõtte suhtes.
Uudised
  • 29.01.14, 10:38
Uued petuskeemid kasutatud autode turul
Maanteeamet, maksu- ja tolliamet ning tarbijakaitseamet hoiatavad kasutatud autode ostjaid uute petuskeemide eest.
Uudised
  • 03.12.13, 07:52
Loe, kuidas müüa kasutatud autot
Tarbijakaitseamet koostas juhised, mida kasutatud autode müügil ja ostul silmas pidada.
Uudised
  • 28.10.13, 08:22
Ametid käivitasid kampaania "Kasutatud auto osta targalt!"
Tarbijakaitseamet, maanteeamet ning maksu- ja tolliamet alustasid teavituskampaaniat "Kasutatud auto osta targalt!", mille eesmärk on anda autoostjatele praktilist nõu kasutatud autode ostmisel.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 15:04
Hooletu tuletöö võib kaasa tuua kopsaka rahatrahvi – hullemal juhul võib see hävitada vara
Igal aastal saab mitukümmend tuleõnnetust alguse hooletust tuletööst. Kõige sagedamini tuleb seda ette ehitusobjektidel ja töökodades – keevitustööde käigus ei märka inimene enda ümber materjali, mis võib kiirelt süttida. Tuletööde tegemisel on teadmatus suur ja nõudeid eiratakse, kuigi paljudele ettevõtetele on koolitus kohustuslik.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele