Maanteeamet, maksu- ja tolliamet ning tarbijakaitseamet hoiatavad kasutatud autode ostjaid uute petuskeemide eest.
Nimelt proovivad füüsilisest isikust automüüjad jätta ekslikku muljet, nagu esindaksid nad automüügiga tegelevat ettevõtet.
Maksu- ja tolliameti kontrolliosakonna juhtivrevidendi Siim Tamme sõnul on ametite ühiskontrollide käigus silma jäänud, et autoturul tegutseb mitmeid füüsilisest isikust automüüjaid, kes jätavad eksliku mulje, nagu oleks tegemist automüügiga tegeleva ettevõtja esindajate või töötajatega.
"Kui aga ostu-müügilepingu allkirjastamiseks läheb, on paberitel müüjaks keegi kolmas isik, tihti välismaalane, ning puudub igasugune viide tegelikult sõiduki müünud kauplejale. Seega paberite järgi oleks ostja soetanud sõiduki justkui kelleltki tundmatult eraisikult või käinud suisa välismaal seda ostmas," selgitas ta pressiteates.
Jälgede varjamiseks suunatakse ostja ise sõidukit maanteeametis registreerimiseelsele ülevaatusele esitama. Vahel läheb müüja ise ostjaga kaasa, kuid esitab seejuures mitte enda, aga ostja dokumendi, mis tähendab, et sõiduki tegelikust müüjast ei jää kuhugi ühtegi jälge.
Maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra sõnas, et autoostja jaoks on alati kindlam osta sõiduk, mis on juba läbinud registreerimiseelse ülevaatuse.
"Ülevaatuse käigus kontrollitakse muuhulgas, kas auto tehnilised parameetrid vastavad Eestis kehtivatele nõuetele, ega auto ole välisriigis varastatuks kuulutatud ning kas dokumentatsioon on korras. See tähendab, et ostes sõiduki, mis ei ole registreerimiseelset ülevaatust läbinud, võib uut omanikku maanteeametis tabada ebameeldiv üllatus - registreerimistoimingu tegemine võib venida kuni 30 päeva või ei saa seda sootuks üldse Eestis registrisse kanda," selgitas ta.
Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski rõhutas, et lisaks maksupettusele on müüjal sellise skeemi puhul eesmärk hoiduda ka vastutusest, kui autol peaksid ilmnema varjatud puudused.
"Juriidiliselt isikult ostetud sõidukile kehtib kaheaastane pretensiooni esitamise õigus. Paraku üritavad kasutatud autode müüjad pahatihti sellest kohustusest vabaneda, kasutades just sellist petuskeemi," ütles ta. Turetski lisas, et kahjuks ei saa ka tarbijakaitseamet aidata, kui leping on sõlmitud kahe eraisiku vahel ja ainuke võimalus probleemile lahendus leida on pöörduda kohtusse.
Lisaks juba viidatud võltsimistele, kus eraisikud esitavad maanteeametile tegelikkusele mittevastava soetusdokumendi, on maksu- ja tolliamet tuvastanud mitmeid juhtumeid, kus äriühing on esitanud liiklusregistri haldajale võltsitud dokumendi. Selliste juhtumite puhul on lepingule või arvele kantud enamasti kas vale soetushind või käibemaksuseaduse paragrahv, mille alusel auto on soetatud ja mille eesmärk on vähendada edasimüügil maksukohustust.
Kahtluste ilmnemisel on amet võtnud ühendust välisriigi maksuhalduri ja sõiduki müünud isikuga ning küsinud üle, kas maanteeametile esitatud arve vastab tegelikkusele. Esimeste tuvastatud võltsimiste kohta on maanteeamet teinud juba avaldused politseile.
Seotud lood
Täna Tallinnas toimuval rahvusvahelisel tarbimiskeskkonna arengu konverentsil „Väljakutsed tarbimiskeskkonnas – kasutatud autode turg“ nenditi, et kasutatud autode turul ei saa paraku eetilisest ärist rääkida.
Kasutatud autode turu korrastamine tarbijakaitseameti, maksu- ja tolliameti ning maanteeameti eestvedamisel on mõistlik. Tarbija vajab kaitsmist ning tarbijate kampaania korras teavitamine nende õigustest kasutatud auto soetamisel on vajalik, kirjutab OÜ Balti Realiseerimiskeskus juhataja Siim Mark. Ausa automüüja seisukohalt vaadates tekib aga paratamatult tunne, et teemat käsitletakse kohati liialt ühekülgselt.
Tarbijakaitseamet koostas juhised, mida kasutatud autode müügil ja ostul silmas pidada.
Kui uute sõidukite registreerimise maht on igati ootuspärane, siis märkimisväärselt on vähenenud esmaselt arvele võetud kasutatud autode hulk, ütles Swedbanki autosektori juht Marko Kiisa.
Tiina Käsi on nimi, mis kõlab ärimaailmas paljudele tuttavalt. Tal on juhtimises üle 25 aasta kogemust, kuid tema karjäär pole olnud lihtne ega lineaarne, vaid täis ootamatuid võimalusi ja väljakutseid, millest on sündinud väärtuslikud õppetunnid. Nordea Eesti tegevjuht, kes alustas oma karjääri rootsi keele õpetajana, on tänaseks saavutanud palju ja juhib mitmekesist ning rahvusvahelist organisatsiooni. Käsi kogemus ja oskus tasakaalustada töötulemusi ja inimlikku hoolivust teevad temast juhi, kelle teadmised ja arusaamad on väärt jagamist.