Kui kahte rehkendust homseks teha ei jõua, tee üks. See „kevadine“ rahvatarkus sobib ka kaubandus-tööstuskoja initsiatiivil sündinud rahandusministeeriumi plaaniga avalikustada edaspidi maksuameti veebilehel juriidiliste isikute makstud maksud koondsummana. Aga see sobib ainult alustuseks.
Avalikustamist pole kunagi liiga palju. Seetõttu soovitab Äripäeva toimetus astuda julgelt veel sammu edasi ning teha avalikuks ettevõtete ja FIEde makstud maksud kindlasti ka erinevate maksukategooriate kaupa. Plaanitavast rehkendusest jääb lihtsalt napiks, olgu see tehtud kui tahes hästi.
Esiteks jääb maksude koondsumma puhul ikkagi õhku küsimus, millist maksu siis kui palju on tasutud. Ning see võib hea algatuse puhul isegi karuteene osutada, sest täpsema jaotuseta on ka erinevate spekulatsioonide tekkimiseks suurem võimalus. Mis tähendab omakorda, et ettevõtjad peavad hakkama avalikkusele (üle) selgitama, millistest teguritest nende maksusumma koosneb, et vältida liigset infomüra. See kulutab asjatult nii aega kui närve. Kogu vastav info võiks olla kohe avalik.
Autahvel tihedamaks. Kindlasti ei ole ka maksumaksjate tasutud maksude initsiatiiviga välja tulnud kaubanduskojal ja ettevõtjatel selle vastu midagi. Pigem vastupidi – lisaks detailsema teabe avalikku ruumi jõudmisele lisab see ju n-ö maksumaksjate autahvlile samuti ridu ja veerge. See annab võimaluse lisaks koondarvestuses tublimate maksumaksjate väljatoomisele märgata ja esile tõsta ka parimaid eri maksukategooriate kaupa. Tunnustust – olgu siis otsest või kaudset – jagub nõnda ettevõtjatele märksa rohkem.
Kahtlemata on kõik maksumaksjad ühiskonna poolt tunnustamist väärt. Ometigi on ettevõtjal antud kontekstis paratamatult veel uhkem tunne, kui leitakse ennast maksumaksjate tabeli eesotsast või konkurentidest eespool olevat. Ning konkurendile võib see lisada positiivset, edasiviivat kadedust, soovi järgmisel korral „naabrimehele“ ära teha. Ehk siis saavutada oma majandustegevuses paremaid tulemusi, mis seda võimaldaksid.
Töötajate motiveerimine. Võib küll arvata, et sellised asjad ei lähe töötajatele eriti korda, aga tubliks maksumaksjaks olevas firmas töötamine tõstab kindlasti nendegi eneseuhkust ja liidab ettevõttega. Teisalt on palju ette heidetud, et tavatöötajad ei oska vaadata kõikvõimalikke erinevaid makse ettevõtja pilguga. Et nad ei tunneta tegelikult, kui suured need on. Tehkem siis pilti selgemaks selleski osas.
Rahandusministeeriumi plaanis esitada vaid koondmaksunumbrid võib näha soovi astuda üks samm korraga ning testida, kuidas see vastu võetakse. Kuna suund on igal juhul õige, võiks siiski kohe suurema sammu astuda. Tehnilise poole pealt vaadates ei tohiks see asja keerukamaks muuta. Pigem tuleb isegi rohkem vaeva näha maksude koondsumma märkimisel, sest selleks tuleb olemasolevad üksikud maksud eelnevalt kokku lüüa.
Kahtlemata on tegu hea täiendusega ettevõtlusnäitajate avalikustamisel ning kogu valdkonna läbipaistvamaks muutmisel. Milleks aga jääda poolel teel pidama, kui ühe rehkenduse asemel on võimalik teha kaks, kolm või neli. Tasutud maksude avalikustamise järel on juba märksa vähem maad jäänud ka maksustavate tulude avalikustamiseni, mida Äripäev on alati pooldanud, näiteks mullu 4. novembri juhtkirjas.
Autor: 1185-aripaev
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Maksu- ja tolliameti peadirektori Marek Helmi hinnangul aitab ettevõtete makstud maksusummade avalikustamine suuremad maksumaksjad tagaplaanilt välja.
Uuel aastal jõustuv vilepuhuja kaitse seadus hakkab töötajaid, aktsionäre ja kliente ettevõtte väärkäitumisel kaitsma, kuid siiani valitseb segadus teavituste sisuga ning valesti teavitamisel võib rikkuda ärisaladust.