• OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5000,35%5 732,69
  • DOW 300,07%41 824,89
  • Nasdaq 0,59%18 286,77
  • FTSE 100−0,34%8 156,1
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,47
  • OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5000,35%5 732,69
  • DOW 300,07%41 824,89
  • Nasdaq 0,59%18 286,77
  • FTSE 100−0,34%8 156,1
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,47
  • 31.03.16, 14:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Milline rõivagigant jääb karmis konkurentsis ellu?

Maailma suurimad rõivaste jaemüüjad hispaanlaste Inditex ja roostlaste Hennes & Mauritz on pidevas võitluses selle nimel, kes genereerib nutikamaid laienemisplaane ja sihib õigeid turge. Muutuvad tarbimisharjumused esitavad neile aga tulevikus hoopis keerulisemaid väljakutseid.
Zara omanikfirma Inditex keskendub üha enam veebikaupluste arendamisele.
  • Zara omanikfirma Inditex keskendub üha enam veebikaupluste arendamisele. Foto: Reuters/Scanpix
Hispaania populaarseima riieteketi Zara omanikfirma Inditex ei kavatse maailma suurima rõivamüüja tiitlit kergekäeliselt loovutada. Välismeedias kutsutakse firmat peatumatuks müügimasinaks, kuna mullu kasvas ettevõtte müük üle 15% ning küündis ligi 21 miljardile eurole. Samas ei jäta ka rootslaste ning soomlaste lemmik börsifirma H&M jonni ning vallutab igal aastal üha eksootilisemaid turge.
Inditex
asutas 1963. aastal Hispaanias Amancio Ortega
2001. aastal noteeriti ettevõtte aktsiad Madridi börsil
enam kui 7000 kauplust 88 turul, 8 brändi, ligi 153 000 töötajat
eesmärk kasvatada uute poodide arvu 6–8% aastas
veebikauplused 40 riigis
Võidurelvastumine kolib veebi
Viimased aastad on mõlemal firmal möödunud ülikiire laienemise tähe all. Inditex avas mullu 330 uut poodi 56 erineval turul, mis lennutas Hispaania firma kaupluste koguarvu üle 7000. H&Mil õnnestus oma Hispaania konkurenti edestada ning avada 413 uue kaupluse uksed. Rootsi rõivafirma jääb oma 4000 kauplusega konkurendist siiski kaugele maha.
Tänavu on aga juhid hakanud rääkima järsust suunamuutusest. Nimelt ei huvita neid enam võimalikult suur ruutmeetrite arv ja arenevate turgude hõivamine, vaid internet. Võidurelvastumine on kolinud üle veebikeskkonda, kus kaupmehi ootavad ees aga hoopis keerulisemad väljakutsed. Kuna konkurents on surunud hinnad niivõrd madalale, siis on veebis raske kasumit teenida. Sellele viitas hiljuti ka Societe Generale'i analüütik Anne Critchlow. "Mida kõrgem on toote müügihind, seda paremini kasvavad veebiäri ja marginaalid. Kõrgem hind aitab kompenseerida tarnekulud," märkis ta.
Selles osas on veidi halvemas seisus H&M. Rootsi firma alustas internetiäriga küll varem kui Inditex, kuid selle liiga madalad hinnad ja hajutatud jaotusvõrk pärsivad kasvu. Lisaks tõstab veebipoodide arendamine juba niigi suuri kulusid ning langetab kasumimarginaale.
Hennes & Mauritz
asutas 1947. aastal Rootsis Erling Persson
1974. aastal noteeriti aktsiad Stockholmi börsil
enam kui 3970 kauplust 61 riigis, 6 brändi,148 000 töötajat
eesmärk kasvatada uute poodide arvu 10–15% võrra aastas
veebikauplused 23 riigis, kavatsetakse avada veel üheksas riigis
Pilved H&Mi kohal juba tumenevad
Uute trendidega seoses andis investeerimispank Morgan Stanley hiljuti H&Mi kohta ähvardava teate. Panga analüütikud prognoosivad, et rõivafirma kasum võib kukkuda 2020. aastaks 40%. Nimelt on Rootsi firma viimastel aastatel ülikiiresti laienenud ja tänu sellele ka kasumit hoidnud. Kuid edaspidi kaubanduspindade laienemine peatub ja kuna vanemate kaupluste kasumid näitavad langustrendi, siis pikka pidu jätkuda ei saa.
Ka Royal Bank of Canada avaldas oma viimases sektoriülevaates muret H&Mi brutomarginaali languse pärast. Kõige enam valmistavad panga spetsialistidele peavalu üha hoogustuv hinnasõda ja liiga aeglaselt kasvav veebipoodide käive. Selles suhtes peaks paremini vastu pidama Inditex, mis otsustas sel kuul kärpida uute kaupluste avamise tempot.
Inditexi strateegiamuutuse kiitis heaks ka finantsettevõte Raymond James ja andis möödunud nädalal Hispaania ettevõtte aktsiale osta-soovituse. "Inditexi uus mudel annab parema ülevaate firma tegelikust käibekasvust," märkisid finantsettevõtte analüütikud.
Inditexi aktsia
  • Inditexi aktsia Foto: Äripäev
Aktsionäre meelitatakse dividendidega
Sel aastal on mõlema rõivagigandi aktsiad börsil langenud. Kui Inditexi aktsa hind on aasta esimestel kuudel kukkunud 5%, siis H&Mi aktsia on lausa 10% miinuses. Selle taga pole midagi muud kui investorite hirm, et ebakindel keskkond ja valuutakõikumised avaldavad globaalsete firmade tulemustele aina suuremat mõju. Hirmudele annavad alust ka H&Mi veebruari tulemused, mis jäid analüütikute ootustele alla.
Mõlemad firmad premeerivad oma aktsionäre aga jätkuvalt dividendidega. H&M on juba pikki aastaid meelitanud investoreid 4protsendilise dividendimääraga, mis on nüüdseks küll veidi kahanenud. Firma juhtkond teeb aktsionäridele ettepaneku maksta sel aastal dividende 9,75 Rootsi krooni aktsia kohta (1,06 eurot). Inditex teatas hiljuti, et maksab möödunud aasta eest aktsionäridele dividende 60 eurosenti aktsia kohta. Ettevõte on küll aasta-aastalt dividende näpuotsaga tõstnud, kuid enam kui pool makstavast omanikutulust läheb firma asutaja Amancio Ortega ja tema pere rahakotti.   
H&Mi aktsia
  • H&Mi aktsia Foto: Äripäev
Tähelepanu arenevatel turgudel
Kuigi analüütikutele ja investoritele on kõige olulisem rõivafirmade pikaajaline strateegia, siis sõltuvad tulemused lühiajaliselt siiski veel uute eksootiliste turgude hõivamisest.
H&Mil õnnestus eelmises kvartalis oma müüki aastaga kasvatada 14%, kuna avati uued poed Indias, Lõuna-Aafrikas, Peruus ja Taiwanis. Tänavu lubas Rootsi rõivafirma juht Karl-Johan Persson avada 425 uut poodi, enim laienetakse Hiinas ja USAs.
Arenevad turud on üks väheseid kohti, kus H&M suudab oma Hispaania konkurenti Zarat edestada. Näiteks India klientide jaoks on H&Mi riided oluliselt taskukohasemad ja seetõttu suudab ettevõte seal ühe kaubanduspinna ruutmeetri kohta paremat kasumit teenida.
Sellegipoolest arvavad analüütikud, et pikaajalises sõjas jääb võitjaks Inditex, mis juba praegu keskendub rohkem klientide püüdmisele internetis. "Nende kapitalikulutused vähenevad, samal ajal kui rahavood ja tulu investeeritud kapitali kohta kasvavad," prognoosis Bernsteini analüütik Jamie Merriman.
Inditex ja H&M
  • Inditex ja H&M Foto: Äripäev

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 04.11.24, 07:30
Selveri “Kuldne Kolmapäev” jõudis e-poodi ja laienes pensionipäevadele
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele