Suured ravimifirmad otsivad langeva tulu ning aeguvate patentide katteks innovaatilisi biotehnoloogiafirmasid, keda üles osta, kirjutab Reuters.
- Saksamaa kantsler Angela Merkel külastamas Prantsuse ravimiettevõtet Sanofi. Foto: EPA
Lisakäibe otsingul olevad suured ravimifirmad maksavad kopsakaid summasid lootustandvate biotehnoloogiafirmade eest. Esmaspäeval teatati kahest mitmemiljardilisest tehingust.
Prantuse ravimifirma Sanofi nõustus maksma 11,6 miljardit dollarit hemofiiliaravimit tootva Bioverativi Inc. eest, summa on Bioverativi turuhinnast 64 protsenti kõrgem. Ning USA ravimifirma Celgene käis välja turuhinnast ligi 90 protsenti enam, makstes 9 miljardit dollarit eksperimentaalset vähiravimit tootva Juno Therapeutics Inc. eest.
Lisamäär, mis sel aastal on makstud üle 1 miljardiliste ravimiettevõtete ülevõtmisel, on 89 protsenti, kirjutab Wall Street Journal. Võrreldes 2010. aasta 45 protsendiga on vahe pea kahekordne.
Sanofi ja Celgene kulutasid kahe peale kokku üle 20 miljardi dollari, et lisada uusi ravimeid enda hemofiilia- ja vähiravimite segmenti. Ajal, mil uute ravimite saamiseks enda toodete hulka minnakse arendustegevuse asemel ülevõtmiste teed, ollakse aina enam valmis lubavate tulemustega firma eest suuri summasid välja käima.
Hoog ei peatu
Analüütikute sõnul võivad summad minna veel suuremaks. Hiljuti USAs jõustunud ning ettevõtete tulumaksu vähendanud maksureform jätab ravimifirmadele rohkem raha kätte.
„Mitu suurt ja rahakat firmat pole veel ülevõtmistes osalema hakanud, kuid kui see juhtub, võivad tehingute summad ja mahud märkimisväärselt tõusta,“ kirjutas Leerink Partnersi analüütik kirjas investoritele.
Uudised ülevõtmistest on kergitanud ka teiste biotehnoloogiafirmade aktsiaid. Näiteks Juno konkurendid Bluebird Bio, Sangamo Therapeutics ja Cellectis on kõik tõusnud 10 protsendi jagu.
Biotehnoloogiafirmadel nähakse tähtsat rolli tuleviku ravimite väljatöötamisel. Samuti saavad väiksemad firmad kiiremini reageerida muutustele ja nad kulutavad vähem aega ravimisektoris vohavale suurele hulgale bürokraatiale.
Firmadel vaja uusi tulusaid ravimeid
Edisoni analüütiku Andy Smithi sõnul on hinnasurve tugev pikemat aega turul olnud ravimite puhul ning patentide aegumine ravimitel ajab suured ravimiettevõtted nišiturgudele, kus biotehnoloogiafirmad tihti säravad.
Sanofi jaoks suureneb konkurents tema põhisegmendis – diabeediravimitest – ning tal seljataga on kaks ebaõnnestunud ülevõtmist. 2016. aastal kaotati USA vähiravimi firma Medivationi ost Pfizerile ning eelmisel aastal Šveitsi firma Actelioni ost Johnson & Johnsonile.
Celgene peab vähendama sõltuvust oma vähiravimist Revlimid. Kuulujutud Juno ostmisest olid üleval pikemat aega, ettevõtte vähiravimite tehnoloogiat peetakse üheks parimaks.
Sanofi ootab Bioverativist edu vaatamata kiiretele muutustele 10 miljardi suurusel hemofiiliaravimite turul, kus konkurentsi pakub ka Roche ning on ka võimalus, et geeniteraapia hakkab tõhust ravi pakkuma.
Need muutused on investoritest kahtlusi tekitanud, kuid Sanofi panustab Bioverativi ravimitele, mis loodetavasti jäävad ravimituru standardiks mitmeks aastaks ning toovad kohe tulu.
Tugev algus tõotab tugevat aastat
Sellekuised konsultatsioonifirma EY ja õigusfirma Baker McKenzie raportid ennustavad sel aastal sektoris ülevõtmiste märkimisväärset tõusu.
Tugev algus järgneb võrdlemisi vaiksele 2017. aastale, mil ülevõtmiste hulk sektoris jäi 200 miljardi dollari ligi. EY usub, et firmade tugev bilanss ning suurenenud finantsvõimekus aitavad eelmise aasta piiri ületada. 60 protsenti ravimisegmendi küsitletud juhtidest plaanis sel aastal aktiivselt ülevõtmistele keskenduda.
Baker McKenzie prognoosib tervishoisusektoris ülevõtmiste 50protsendist kasvu, millest pool peaks toimuma Ameerika Ühendriikides.
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.