Elektriautode müük peaks järgmise 2-3 aasta jooksul järsult kasvama, sest hinnad langevad ning valik suureneb, teatas BlackRocki sektoriinvesteeringute juht Evy Hambro.
- Elektriautode akude arendamisel on esirinnas praegu Hiinlased. Foto: Reuters
Klientidel tekib järjest rohkem võimalusi sisepõlemismootoriga autost loobumiseks ning elektriautode ostmiseks. Nende valikud ei ole edaspidi piiratud vaid mõne autotootjaga, ütles Hambro selle nädala neljapäeval CNBC-le.
„Ma arvan, et me oleme suurte muutuste lävel,“ nentis ta. „Järgmise 2-3 aasta jooksul näeme turul massiliselt palju uusi mudeleid. Lisaks sellele langeb ka madalaim hind, millega elektriautot soetada saab. Usume, et selle 2-3 aasta jooksul kasvab elektriautode müük väga järsult.“
Tohutu kasv
Selle aasta mais avaldas Rahvusvaheline Energiaagentuur prognoosi, mille kohaselt tõuseb elektriautot omavate inimeste arv 2030. aastaks 125 miljonini. Sellele aitavad kaasa erinevad poliitikad, mis moodustavad keskkonnasäästlike autode ostmist. Võrreldes 2017. aastaga oleks kasv tohutu – eelmisel aastal oli maailmas kasutusel vaid 3,1 miljonit elektriautot.
Elektriautode globaalne müük ületas selle aasta teises kvartalis 400 000 auto piiri. Võrreldes eelmise aasta sama ajaga kasvas müük 77 protsenti, 411 000 autoni, selgub Bloomberg NEFi augustis avaldatud raportist.
Kõige enam müüakse elektriautosid Hiinas – kvartaliga kokku 225 000 autot. Riigis müüdi rohkem elektriautosid kui ülejäänud maailmas kokku. Euroopa moodustas elektriautode müügist 22 protsenti ja Põhja-Ameerika 19 protsenti.
Tohutu kasvu põhjuseks on see, et traditsioonilised autotootjad teevad suuri investeeringuid elektriautode arendamiseks. Näiteks
hiljuti teatas Volkswagen, et investeerib uutesse tehastesse, elektriautodesse, isesõitvate autode tehnoloogiasse ja mobiilsusega seotud teenustesse 50 miljardit dollarit. Ettevõtte eesmärk on olla kõige kasumlikum elektriautode tootja.
Hiina juhib arengut mitmes valdkonnas
See, kui kiiresti elektriautod omaks võetakse, on riigiti erinev. See sõltub suuresti keskkonnaga seotud regulatsioonidest ning tarbijate eelistustest, rääkis Hambro. Hiina on mitmetes automatiseerimisega seotud valdkondades praegu turuliider. Näitena tõi Hambro välja akude tehnoloogia arendamise.
Selleks, et õhusaastet vähendada, on Peking hakanud agressiivselt toetama alternatiivseid energiaallikaid kasutavate sõidukite müüki. Eriti toetatakse hübriid- ja elektriautode müüki. Selleks on paika pandud mitmed müüki soodustavad poliitikad, olgu selleks ostude subsideerimine või tootmise toetamine. Lisaks sellele on riik küllaltki kaugele jõudnud ka isesõitvate autode tehnoloogia arendamises.
Kolmapäeval sõlmis Ühendriikide kiibitootja Nvidia mitme erineva Hiina elektriautode idufirmaga koostöölepped. Nende hulka kuulusid näiteks Xpeng Motors, Singulato Motors ja SF Motors. Koostöö eesmärk on arendada isesõitvate autode tehnoloogiat, vaatamata sellele, et USA ja Hiina vahel on käimas kaubandussõda.
Hiina turg avanemas
„Me näeme, et Hiina on avamas oma piire rahvusvahelistele äridele,“ ütles Hambro. „Me näeme, kuidas lääne ettevõtetel lubatakse osta suuremaid osalusi Hiina firmades. Mõned ettevõtted on isegi enamusosalusega välismaalaste käes. Teatud gruppidele antakse ka litsentse äritegevuseks. Me arvan, et me näeme praegu selles osas muutust. Ehk on kaubanduspinged laabumas.“
Ka BMW teatas kolmapäeval, et on saanud litsentsi sõiduteenuste pakkumiseks Hiinas asuvas Chengdu linnas. BMW on esimene välismaine autotootja, kes on taolise litsentsi Hiinas saanud. Samas peab ettevõte rinda pistma tiheda konkurentsiga – Hiinas domineerivad sõidujagamisturgu sellised firmad nagu Meituan Dache ja Didi Chuxing.
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.