Baltika Grupp teatas täna börsile, et ettevõtte neljanda kvartali puhaskahjumiks kujunes 1,5 miljonit eurot ning 12 kuu puhaskahjumiks 3,1 miljonit eurot.
- Täna börsile kahjumist teatanud Baltika juhi sõnul peab ettevõte radikaalselt muutma lähiaastate tegevus- ja finantseerimisplaani. Foto: Raul Mee
Investor arvab, et ettevõte vajab kaasaegsemat juhtimist
Investor Hainer Õunapuu, kes ostis Baltika aktsiaid ligi kolm aastat tagasi, avaldas Äripäevale kuu alguses enne tulemuste selgumist arvamust Baltika tuleviku kohta, kuidas saaks firma august välja rabeleda. „Võib-olla tasuks kaaluda kaasomanikust tegevjuhil natuke asja kõrvalt vaadata ning palgata tänapäevase erialase kogemusega tegevjuht-turundusjuht välismaalt. Olen pigem selle partei esindaja, et juhil peab olema ka kaasaegset erialast kogemust – hea üldjuht ei pruugi spetsiifilises valdkonnas nii hästi hakkama saada. Lisaks pooldan nõukogu mehitamist inimestega, kes suudavad ettevõttele oma erialase kogemusega kasuks olla või kuuluvad (suur)omanike ringi. Laia silmaringi ja suurte kogemustega (kuid mitte antud valdkonnast) inimeste kaasamine nõukogusse ei pruugi ettevõtte seisukohalt parim olla,“ nentis ta.
Ettevõtte juht märkis oma kommentaaris: “Kui senine plaan tugines rahvusvahelisele kasvule, siis moeäri tegevuskeskkonna muutumisest tingitud vähenenud müükide ning enamiku frantsiisipartnerite ootamatult negatiivsete finantstulemuste tõttu peame edaspidi keskenduma äriprotsesside lihtsustamisele ning tegevuskulude järsule vähendamisele.”
Kontserni neljanda kvartali müügitulu kahanes pisut, 12,3 miljonile eurole. Möödunud aasta peaaegu miljonilisest kasumist väänati eelmise aasta lõpus välja 1,5 miljoni euro suurune kahjum. (EPS halvenes kvartalite võrdluses 0,02-lt –0,04 eurole).
„Ettevõtte neljanda kvartali puhaskasum oli 133 000 eurot, kuid tingituna ühekordsetest kuludest seoses Ida-Euroopa frantsiisipartnerite nõuete allahindlusega kujunes kvartali lõpptulemuseks 1,5 miljoni eurone puhaskahjum,“ lisas Milder.
Korralik kahjum
Aasta lõikes kahanes müügitulu 6%, 44,7 miljonile eurole, kontserni kahjum oli 3,1 miljonit eurot. (möödunud aasta kasum 58 000 eurot). Kontserni juhtkond tõi ühe põhjusena välja nõuete allahindluse eelkõige Ida-Euroopa frantsiisipartneritele 1,6 miljoni euro ulatuses. "Negatiivse tulemuse peamine põhjus oli äriklientide ja jaemüügi müügitulu langus vastavalt ligi 2 miljoni ja 1 miljoni euro võrra ning suurenenud turustuskulud seoses Soome jaeturule sisenemisega," kommenteeris juhatuse liige Maigi Pärnik-Pernik.
Kehva aasta põhjuseid palju
2018. aasta kahjumi põhjusteks olid Saksamaa ja Kesk-Euroopa kaubamajade ketiga Peek & Cloppenburg 2018. aasta sügisel muutunud koostöötingimused, millega lõpetati Montoni kollektsiooni müük enamikus Saksamaa kaubamajades, ning suurenenud turustuskulud Soome jaeturule sisenemisega. „Samuti on Ukraina, Valgevene ja Venemaa keerulise majandusliku ja poliitilise olukorra tõttu sealsetel turgudel Baltika frantsiisipartnerite müügimaht ning maksevõime oluliselt vähenenud, mistõttu olime sunnitud lõpetama enne tähtaega frantsiisilepingu Valgevene ja Ukraina partneritega. Koostööd Venemaa partneriga jätkame vähendatud mahus,” märkis Milder. Ta lisas, et Balti riikide jaeturg peab tarbimise langusele paremini vastu: “Näeme siin positiivsemat müügitrendi, eriti Montoni ja Mosaici naistekollektsioonide puhul.”
Baltika Grupi juhatuse esimehe sõnul pole tulevikus välistatud ka muudatused brändiportfellis. „Lähtume kindlasti sellest, milliste brändide kollektsioonid meeldivad tarbijatele enim. Kogu brändiportfelli naiste kollektsioonide brutokasum kasvas eelmise aastaga võrreldes ning enim mõjutas tulemuse paranemist Montoni naistekollektsioon. Ka meie premium-bränd Ivo Nikkolo näitas neljandas kvartalis häid tulemusi,” sõnas Milder.
Ta lisas, et teise positiivse arenguna saab välja tuua Baltika Grupi e-poe Andmorefashion.com 16protsendilise müügitulu kasvu. „Kui vaadata neljandat kvartalit, siis e-poe müügitulu kasvas võrreldes eelmise aasta sama perioodiga 10 protsenti ning müügist 37 protsenti moodustas Monton, mille müügitulu suurenes aastatagusega võrreldes 11 protsenti,“ märkis ettevõtte juht.
Grupi müügitulu vähenes neljandas kvartalis 5% võrreldes eelmise aasta sama perioodiga ja oli 12,3 miljonit eurot. Suurima osatähtsusega müügikanal jaemüük vähenes 4% ja oli 11,2 miljonit eurot. Müük vähenes enim Eestis ja Leedus, Läti tulemus oli eelmise aasta tasemel. Jätkuvalt on langustrendis formaalsete rõivaste ning meestesegmendi müük.
EPS (kasum aktsia kohta) -0,04 EUR
Müügitulu kasvu näitas e-pood 16%ga, jaemüük vähenes 3% ning äriklientide müük vähenes 31%. Ettevõtte brutokasum oli 22 316 000 eurot, mis on 1 354 000 euro võrra vähem kui 2017. aastal. 2018. aasta brutokasumi vähenemine on põhjustatud äriklientide müügi, eelkõige Saksamaa ning Ida-Euroopa regiooni klientide müügi vähenemisest. Lisaks mõjutas aasta brutokasumit Eesti turu jaemüügi kahanemine, eriti neljanda kvartali nõrk tulemus ning meestesegmendi müügi langus. Naiste kollektsioonide brutokasum eelmise aastaga võrreldes kasvas ning enim mõjutas tulemuse paranemist Montoni naiste kollektsiooni brutokasumi suurenemine 3% võrra.
Baltika „Strateegia 2022“ tugineb rahvusvahelisele kasvule, kuid seoses moeäri keskkonna muutumisest tingitud väiksema müügiga ning enamiku frantsiisipartnerite ootamatult negatiivsete finantstulemustega on juhatus välja töötanud uue 2019. ja 2020. aasta tegevus- ja finantseerimisplaani. Uus plaan näeb ette radikaalset ärimudeli muutmist, sisaldades nii brändiportfelli restruktureerimist, keskendumist koduturgudele, äriprotsesside lihtsustamist kui ka kulude olulist vähendamist. Juhatus on nõukogule esitanud muudatuste kava ning nõukogu otsustab 2019.-2020. aasta tegevus- ja finantseerimisplaani lähinädalatel, misjärel teavitatakse sellest ka avalikkust.
Baltika käive ja kasum miljonites eurodes
Seotud lood
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.