Kaubandushiid Amazon on aastaid iga teenitud dollari investeerinud, kuid nüüd on ettevõte jõudnud uude faasi.
Uut aega iseloomustab mõõdukam käibe kasv ning ühtlasem kasum, kirjutab Wall Street Journal. Varem kulutati igal aastal suuri summasid, et ehitada nõudlusele vastavaid ladusid ja laieneda uutesse valdkondadesse, näiteks pilveteenused, filmindus ja jaeäri.
Ettevõte hakkas kasumlikkust näitama eelmisel aastal. Vähendati investeeringuid ning uued ärid, näiteks reklaamindus ja pilveteenused, hakkasid rohkem teenima, aidates korvata traditsioonilise jaeäri madalat kasumlikkust. Ettevõtte veebipood toetub 58 protsendi ulatuses teistele pakkujatele – äridele, kes on enda tooted Amazoni müügile pannud ja kellelt saadakse protsent müügitulust.
Analüütikutele kommentaare jaganud finantsjuht Brian Olsavsky ütles, et seekord ei investeeritud logistika infrastruktuuri nii palju kui varem, samuti palgati vähem inimesi. Olsavsky märkis samas, et kulutused hakkavad järgmise kolme kvartali jooksul siiski kasvama.
Amazoni eksklusiivsed kliendid ehk Prime'i liikmed saavad praegu USA turul tasuta kauba kojutoomise kahe päevaga. Eesmärk on see kiirus tõsta ühe päeva peale," ütles ettevõtte finantsjuht Brian Olsavski. Selle jaoks kulutatakse teises kvartalis ligi 800 miljonit eurot, mis vähendab mõnevõrra ka käesoleva kvartali kasumlikkust. Ettevõte loodab, et kauba kiirem kättesaamine innustab inimesi portaalist rohkem ostma.
Probleemid rahvusvahelisel turul
Amazonil on keeruline kasvatada juba niigi suureks paisunud 200 miljardi dollari suurust käivet, kuid see on pigem positiivne mure. Tõsisemad probleemid on mujal, näiteks Indias kehtivad uued reeglid, mis teevad tegutsemise lihtsamaks just kohalikele e-kaubanduse ettevõtetele. Finantsjuht Olsavsky ütles siiski, et ettevõte on end juba India reeglitega kohandanud ja on arengutega väga rahul.
Hiljuti väljuti Hiinast, kus turuolukord läks Amazoni jaoks keeruliseks.
Amazoni rahvusvaheline müük kasvas esimese kvartali jooksul 9 protsenti, neljandas kvartalis oli kasv 19 protsenti.
Amazoni reklaamimüük näitas varasemast väiksemat kasvu. Muud tulud, kuhu liigitub suuresti reklaam, kerkisid 34 protsenti, 2,72 miljardi dollarini. Eelmises kvartalis müük kahekordistus ja viimase viie kvartali jooksul on üksuse käive suurenenud vähemalt 60 protsenti.
Füüsiliste poodide kategooria, kuhu kuuluvad kassadeta Amazon Go poed ja raamatupoed, pole seni veel suurt käibekasvu näidanud. Esimeses kvartalis kasvas müügitulu 1 protsendi võrra. Enamiku segmendist moodustab 2017. aastal ostetud Whole Foodsi poekett, kus on mitu korda suuri sooduskampaaniaid tehtud. Vähenenud müüki jaeäris aitas korvata pilveteenuste müügitulu, mis kasvas 41 protsenti.
Üle ootuste tulemused
Kvartalitulemused olid kokkuvõttes prognoositust tunduvalt paremad. Kasum aktsia ulatus 7,09 dollarini, analüütikud ootasid kasumiks 4,72 dollarit. Amazoni aktsia tõusis järelturul 1,4 protsenti, 1933 dollarini.
Ettevõtte käive kasvas eelmise aastaga võrreldes kokku 17 protsenti, mis on aeglaseim kasv alates 2015. aastast, kuid kasumlikkus muutub aina paremaks. Puhaskasum ulatus rekordilise 3,6 miljardi dollarini, tegevuskasum oli 4,4 miljardit ja marginaal tõusis 7,4 protsendini.
Amazoni aktsia on tänavu kallinenud 28 protsenti. Praegu on ettevõte suuruselt kolmas börsifirma maailmas, eespool on vaid Apple ja Microsoft.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.