Hilisõhtul pargis koeraga jalutades ehmatasin ennast kaameks, kuuldes ühtäkki mõistatuslikku põrinat ja märgates eikusagilt välja ilmunud ning minu suunas suurel kiirusel lähenevat kurjakuulutavat sinakat valgust, pihib Äripäeva loodud investor Toomas.
- investor Toomas Foto: Anti Veermaa
Valgus vihises kõrge kaarega üle minu pea, surises seejärel taamale puude latvade kohale, tardus siis paigale ja jäi ühe koha peale üles alla pendeldama. Kuna üleloomulikesse vägedesse ma ei usu ja UFO kohta paistis käelabasuurune lendav objekt pisut väiksevõitu, tunnistan ausalt: minu esimene mõte oli, et olen sattunud varjatud kaameratega teleshowsse, kus kiuslikud produtsendid vana inimese üle nalja visata püüavad.
Minu eelaimdust kinnitas seegi, et kohe pärast esimesest jahmatusest ülesaamist, märkasin lähedal asuva põõsa varjus statiivile seatud telekaamerat meenutava seadeldise ümber askeldavat kampa noorsande. Asja lähemalt uurides selgus, et oma 15 sekundit kuulsust tuleb mul veel oodata, sest noortel oli käsil ilma igasuguse tagamõtteta mehitamata õhusõiduki ehk drooni lennutamine.
Sõjatööstusest tarbijaturule
Olen sõjatööstuse aktsiatel juba pikemat aega pilku peal hoidnud ning seega ei tule mulle ka droonide suur potentsiaal ja massitootmisse jõudmine üllatusena. Küll ei osanud ma oodata, et tarbijaturg on jõudnud nii kaugele, et drooni otsa võib komistada juba ka mis tahes Eesti metsatukas.
Kas aeg droonidesse investeerimiseks on küps või on suur tõus juba maha magatud? Tuleb välja, et nii üht kui teist. Kaitsetööstuses on droonide kasutamine juba mõnda aega hiigeläri, kus tegutsevad teiste seas sellised hiiglased nagu Boeing ja Lockheed Martin, ent tarbijaturult on endiselt üles noppimata miljardid dollarid. BI Intelligence’i prognoosib, et kommertsdroonid moodustavad järgmisel kümnendil droonidele kulutatavast ligemale 100 miljardist dollarist 12%.
Droonid koputavad uksele
Kui mõelda, milleks kõigeks juba praegu droone kasutada saab, pole need ennustused kindlasti mitte laest võetud. Amazoni juht Jeff Bezos unistab mehitamata lennumasinate rakendamisest droonkulleritena, mis tõhustaks oluliselt pakivedu. Lisaks transpordisektorile on kommertseesmärgil droonidest juba praegu huvitatud turva-, metsa- ja filmitööstused ja sisuliselt seab piirid vaid kujutlusvõime.
Samas on endiselt üleilmselt palju segadust regulatsioonidega. Vaevalt paneb keegi pahaks kui asjaarmastaja koduaias või metsatihnikus hobikorras drooni lennutab, ent mis hakkab saama siis kui tuhanded lennumasinad kratikombel linnatänavail ukselt uksele pakikesi või pizzasid kohale toimetavad?
USA tsiviillennundust reguleeriv lennuamet FAA on lubanud käesoleva aasta jooksul kommertsdroonide regulatsioonid paika panna ja see võiks anda hea pildi selle kohta, milliseid arenguid võiks tulevikus kogu sektorilt oodata. Praegu tunduvad mulle aga suurimate droonitootjate hinnatasemed liiga kõrged ning ebamäärasust seadusandluse ümber on endiselt liiga palju.
Turg on minust siiski oluliselt optimistlikum. Piisab kui vaadata ühe kaitsetööstuses kasutavate väikedroonide turuliidri ja suunanäitaja Aerovironmenti aktsiat, millel nähakse suurt potentsiaali ka kommertsdroonide vallas. Ettevõtte P/E suhtarv ehk hind ühe aktsia kohta on 157,14 ning on tulemusi vaadates praegu äärmiselt ülehinnatud. Samal ajal ei ole tohutu nõudluspotentsiaal veel kaugeltki realiseerunud.
Seotud lood
Navalis Group on tuntud ettevõte, mis on tegutsenud laevaehituse, laevaremondi ja avamere ehituste valdkonnas juba üle 23 aasta. Navalis Group-i koosseisu kuulub mitu ettevõtet, mis töötavad edukalt ja tulemuslikult laevatehastes Eestis, Leedus, Soomes, Saksamaal ja Hollandis. 2024. aasta oli Navalis Group-i jaoks väga oluline, aidates kaasa ettevõtte arengule ja positsioonide tugevdamisele turul. Ettevõte näitas dünaamilist arengut, tuues turule uusi teenuseid, tugevdades rahvusvahelist koostööd ja täiustades siseprotsesse.