• OMX Baltic−0,08%267,76
  • OMX Riga−1,21%867,41
  • OMX Tallinn−0,26%1 714,06
  • OMX Vilnius0,28%1 046,09
  • S&P 5000,48%6 079
  • DOW 300,55%44 950,51
  • Nasdaq 1,13%19 700,68
  • FTSE 100−0,28%8 335,81
  • Nikkei 2250,07%39 276,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,44
  • OMX Baltic−0,08%267,76
  • OMX Riga−1,21%867,41
  • OMX Tallinn−0,26%1 714,06
  • OMX Vilnius0,28%1 046,09
  • S&P 5000,48%6 079
  • DOW 300,55%44 950,51
  • Nasdaq 1,13%19 700,68
  • FTSE 100−0,28%8 335,81
  • Nikkei 2250,07%39 276,39
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,44
  • 04.08.16, 07:15
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kuidas tõhusalt ühisraha kaasata?

Äripäev pani spetsialistide abiga kokku 11 punkti, mida tasuks ühisrahastust otsival ettevõtjal läbi kaaluda.
Funderbeami tegevjuht ja asutaja Kaidi Ruusalepp annab nõu, kuidas edukalt ühisrahastusplatvormilt raha kaasata.
  • Funderbeami tegevjuht ja asutaja Kaidi Ruusalepp annab nõu, kuidas edukalt ühisrahastusplatvormilt raha kaasata. Foto: Raul Mee
Osaluspõhised ühisrahastusplatvormid võimaldavad investoritele firmas osalust pakkudes koguda seemneraha oma äriidee elluviimiseks.
Mida aga on eduka kampaania tegemiseks ja võimalikult paljude investorite kaasamiseks arukas teha nii kampaaniat käivitades, selle ajal kui ka pärast seda?
1. Ambitsioonikate ideede võidukäik
Keskkonnad, mille kaudu saab enda ettevõttesse kapitali kaasata, otsivad enamasti varase faasi, aga rahvusvahelise ambitsiooniga ettevõtteid, kes omakorda otsivad rahastust oma kasvuplaanide elluviimiseks.
Kui näiteks idufirmade börs Funderbeam pakub oma teenust investori ja ettevõtete asukohariigist sõltumatult, siis Fundwise on mõeldud üksnes Eestis registreeritud ettevõtetele, kes soovivad näiteks oma tootedisaini, nutiseadme, kaubanduse, arvutimängu, tarkvara, energeetika või rohetehnoloogia lahendusi edasi arendada või rahvusvahelistele turgudele viia.
2. Pane kokku dream-team
Kui idee on olemas ja soov sel viisil firmasse kapitali kaasata, siis mõtle läbi, mis on investeeringute kaasamise eesmärk ja otstarve ning kas see on kaasatava summaga saavutatav.
“Samuti on vajalik mõelda läbi ja panna kirja oma äriplaan ja rahavoogude prognoos,” soovitas osaluspõhise ühisrahastusplatvormi Fundwise turundusjuht Dea Martinjonis. Niisama oluline on hinnata ka oma tiimi koosseisu ning kui teatud vajalik kompetents on tiimist puudu (nt turundus-­ ja müügiinimene), siis leida sellele puudujäägile lahendus enne kampaaniaga alustamist või pakkuda välja, kuidas seda puudust lahendada pärast kampaania lõppu.
3. Turundus on edu võti
Enne kampaania algust on oluline ette valmistada turundus­- ja kommunikatsioonitegevuste plaan, et olla valmis kampaania avalikustamise esimesest hetkest sellele tähelepanu tõmbama.
Näe raha avalikku kaasamist turunduskampaaniana oma ettevõtte maine kujundamiseks ja toodete-­teenuste jõudmiseks laiema avalikkuseni. Mõtle vajalikud turundustegevused hoolikalt läbi, määra tiimis nendele vastutajad ja tähtajad ning valmistu tiimiga seatud plaani täitma. Põhjalik tegevuskava ja selle järjekindel täitmine on oluline eeltingimus investeeringute edukaks kaasamiseks ning uute klientide ja partnerite leidmiseks, teisisõnu sinu ettevõtte arenguks, rõhutas Martinjonis.
4. Usalda, aga kontrolli
Kontrolli, kas kõik kaubamärgid, domeenid, disainid, andmebaasid, kliendinimekirjad, esitlused, tooteprototüübid jms kuuluvad ettevõttele, mis raha kaasab. Kui sa pole kõiges kindel, siis tasuks selles enne selgusele jõuda ning võimaluse korral vastav vara raamatupidamislikult üle võtta.
5. Küsi eelnevalt ideele tagasisidet
Enne alustamist küsi oma ideele tagasisidet potentsiaalsetelt professionaalsetelt investoritelt (suuremad erainvestorid või ingelinvestorid). Kui investorid on valmis “oma rahaga hääletama”, siis on esimene oluline võit saadud.
“Teiseks, valmista ette investorite jaoks oma ettevõtte müügi- ja turundusmaterjalid. Ettevõte peab teadma, milleks ta kaasavat kapitali kasutab ja kuhu soovib kaasavata kapitali abil jõuda. Investorid ei investeeri niisama ilusasse ideesse, vaid sellesse, et raha kasutatakse kasvuks,” sõnas Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp.
6. Mida investor saab?
“Tegemist on investeeringuga. Iga investor peab teadma, mis ta investeeringut tehes saab – osalus, intressid, lihtsalt emotsionaalne toetus jms – ning missugused on ettevõtte arenguplaanid ja mida kapitali kaasav ettevõte kaasatava kapitaliga saavutab,” lisas Ruusalepp. Seetõttu mõtle põhjalikult läbi investoritele esitatav pakkumine.
“Enamik investoreid soovib siiski oma investeeringu pealt teenida tagasi kasumit. Seega mõtle, millise aja jooksul ning kui suures ulatuses investor oma investeeringult kasumit teenib, ning selgita seda talle võimalikult selgelt ja realistlikult. Mõtle ka läbi, mis motiveeriks investorit sinu ettevõttesse investeerima lisaks kasumi teenimise võimalusele,” täiendas Martinjonis.
7. Kas ma ise investeeriksin?
Ruusalepa sõnul tasub end panna enne kampaania alustamist ka kaasata soovitava investori rolli ning küsida endalt, kas mina investeeriksin siia ettevõttesse? “Kui vastus on ei või ebalev jah, siis mine oma pakkumise juurde tagasi ning tee vajalikud muudatused,” soovitas Martinjonis.
8. Ole pidevalt pildil
Mõtle läbi oma sihtrühmad ja kujunda/tooda sõnumid. Hea lühivideo müüb kõige paremini. Lisaks ole avatud ja täpne, soovitas talendiotsingumootori Skillific asutaja ja tegevjuht Rainer Aunpu, kel edukas kampaania läbiviimise kogemus kevadest seljataga.
Kampaania ajal unusta oma suhtlemis- või esinemishirm ja ole nähtaval igal pool, kus võimalik. Pöördu ise otse kõigi inimeste poole, kes sinu meelest võiks osutuda potentsiaalseteks investoriteks. Eduka kampaania tegemiseks kasuta ära ka eelnevaid referentse, samuti kaasa kampaaniasse kõik oma toetajad: mentorid, kliendid, partnerid ja ära unusta oma peret ja sõpru, loetles Ruusalepp.
9. Keda osanikeringi võtta?
Ühisrahastuskampaania käigus sinu ettevõttesse investeerivad isikud või ettevõtted saavad sinu ettevõtte osanikuks, kui sa just neid pärast kampaaniat investorite nimekirjast ei välista. Samuti saad sa kontrollida investorite arvu, määrates väikseima investeeringusumma investori kohta selliselt, et võimalik investorite hulk on kas suur või väike.
Siinjuures tuleb arvestada, et mida suuremaks määrad väikseima investeeringusumma investori kohta, seda raskem on kampaaniale seatud eesmärki täis koguda.
10. Kampaania nõuab pidevat tööd
Kui kampaania juba käima lükatud, siis arvesta, et see nõuab pidevat panust ja pühendumist. “Üks hea tuttav mõtles ka, et paneb oma firma pakkumise keskkonda üles. Paraku tal see asi ei õnnestunud, kuna ta oli eeldanud, et seal on investorid kohal, tema teeb ainult oma lehe korda ja raha tuleb. Tegelikult on ikkagi kogu aeg vaja sellega tegeleda, inimestega suhelda, jagada infot enda tegemiste ja selle võimaluse kohta,” rääkis SportID tegevjuht Marti Soosaar. (SportID kogus juunis investoritelt 209 000 eurot – toim.).
11. Jaga firma uutele osanikele pidevalt infot
Väikeosanikel ­on õigus saada juhatuselt teavet osaühingu tegevuse kohta ja tutvuda osaühingu dokumentidega. “Soovitame hoida suhteid avatud ja läbipaistvana ning hoida investoreid jooksvalt, näiteks kvartaalselt, kursis ettevõtte arenguga, andes kohe oma investorsuhte alguses kõigile teada, mis viisil, kuidas ja mis vormis saavad investorid regulaarset informatsiooni ettevõtte arengu kohta (nt uudiskiri, sotsiaalmeedias loodav kinnine grupp või mõni muu veebilahendus),” lausus Martinjonis.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 03.12.24, 08:00
Motiveerimise kunst: boonusmeetmed tagavad tööandjale rahuloleva töötaja
Ettevõtete juhtidel tuleb muude küsimuste kõrval mõelda ka sellele, mil moel oma töötajaid kõige tulemuslikumalt innustada. Mitmed neist on kasutusele võtnud boonuspaketid ja üha rohkemad kaaluvad töötajatele lisahüvede pakkumist, just selliste, mida päriselt enim vajatakse ning hinnatakse: tööalased arenguvõimalused, rahalised boonused, täiendav tervisekindlustus, paindlik töökorraldus ja ühisüritused. Leinonen toetab oma klientidest tööandjaid iga päev just motiveerimisprogrammide väljatöötamisega. Millised on kõige populaarsemad boonusmeetmed?

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele