Mida on õpetanud kaks aastat Viljandi Kultuuriakadeemia juhina Hispaaniast pärit ning USAs õppinud Inaki Sandovalile? Sellest räägib džässipianist Sandoval Pärnu Juhtimiskonverentsil "Oma saar".
- Viljandi kultuurikadeemia juht Inaki Sandoval usub, et kui ta töötaks ainult kontoris, siis triiviksid tema otsused reaalsusest liiga kaugele. Foto: Vallo Kruuser, Ekspress Meedia
Pärnu Juhtimiskonverents "Oma saar"
Esinevad: Ryanairi tegevjuht Michael O'Leary, TransferWise'i asutaja ja juht Taavet Hinrikus, notar Priidu Pärna, KIA autodisainer Björn Koop, Tallinna-Helsingi tunneli eestevedaja Peter Vesterbacka, kunstiteadlane Linnar Priimägi ja paljud teised.
Aeg: 17.-18. mai
Koht: Pärnu Kontserdimaja
„Külastasin Viljandi Kultuuriakadeemiat ühe Erasmuse programmi raames ning mulle meeldis see koht väga. Olin 13 aastat juhtinud Barcelonas Liceu konservatooriumis jazziosakonda ning mõelnud mujale kolimisele,“ meenutab kultuuriakadeemia direktor ning klaveri- ja improvisatsiooniõppejõud Inaki Sandoval, kuidas ta Eestisse jõudis.
Mõeldes muutustele, polnud Eesti esialgu hispaanlase radaril, sest väikeriik ei ole veel nii tugevalt rahvusvahelisel kaardil. Samas tunnistab Sandoval, et talle meeldis väga, mida ta Viljandis nägi. Peatselt hakati akadeemiale uut direktorit valima ja üks asi viis teiseni. „Siin ma nüüd olen ja väga õnnelik selle üle!“ lausub Baskimaalt pärit Sandoval.
„Mulle meeldib siin, kuna Eestis on kultuur osa identiteedist. Paljudes riikides, eriti majanduskriisi tõttu, on kultuur viimane asi, millele poliitikud mõtlevad. Eestis on kultuur prioriteet – eriti Tartu Ülikoolis ja Viljandi Kultuuriakadeemias, kus me tegeleme oluliste küsimustega ja panustame ühiskonna edendamisse. Minu jaoks on väga oluline, et me muudame ühiskonda ja kogukonda kultuuri kaudu paremuse poole,“ selgitab akadeemia direktor.
Horisontaalne juhtimisstiil
Kuigi iga riigi kultuuritaust on erinev ning rahvused mängivad rolli, on Sandovali sõnul asukohast sõltumata kultuurivaldkonna asutustel palju sarnasusi. „Juhina on minu jaoks oluline tugev meeskond ning selle muutmine horisontaalseks, kus kõigil on otsuste tegemisel oluline roll. Eriti tähtis on see kultuuris, kus miski pole mustvalge, vaid on alati palju astmeid. Mina olen motiveerija ning organiseerija rollis, kes inimesi kaasab, kuid otsuste vastuvõtmisel on minu juhtimisstiil horisontaalne,“ selgitas ta.
Eduka juhi üheks olulisemaks omaduseks on tema sõnul karisma. Juht on keegi, kes esindab firmat ning kes peab visualiseerima asutuse põhimõtted, väärtused ja eetika. Teiseks peab hea juht hoidma tasakaalu idealismi ja praktika vahel, tegema väga konkreetseid otsuseid, mis on parimad kõigi jaoks – isegi kui need otsused on ebapopulaarsed. Kolmandaks on Sandovali sõnul oluline edasiviiv mõtlemine. Ehk juht peab ette nägema asju, mis veel ei eksisteeri, kuid mis võivad juhtuda ning ta peab ettenägematusteks valmis olema.
Sandoval üritab oma alluvaid alati tähtsana tundma panna ning anda neile arenguvõimalus nii professionaalsel kui ka isiklikul tasandil. „Minu põhieesmärk on neid toetada, et nad oleksid edukad ja produktiivsed. Püüan olla oma alluvate jaoks selline ülemus, keda sooviksin ka endale,“ lisab ta.
Sandovali püüdlusi kinnitasid kultuuriakadeemia tudengid, kes valisid ta mullu parimaks juhiks. „See näitab, et nad usaldavad mind ning see auhind on minu jaoks väga oluline,“ tõdeb ta.
Väljakutse: eesti keel ja egod
Kultuuriakadeemia tüürimise juures on hispaanlasele üheks kõige raskemaks pähkliks eesti keel. „Osade eestlaste jaoks on see probleem, kui keegi on väljastpoolt riiki ja pole emakeele kõneleja. Nad eelistaksid juhi rollis kohalikku. Kuid me kõik soovime ülikoolile edu ning liigume ühes suunas,“ märgib ta.
Väljakutseks on ka kultuurivaldkonna suured egod ja isiksused, kus kõigil on oma arvamus. „Kuidas saada kõik need suured isiksused ühe laua taha kokku ning kuidas jõuda otsuste ja tulemusteni, seejuures säilitades igaühe arvamuse ning töö ühise efektiivse meeskonnana,” sõnastab Sandoval ühe ülesande.
Kultuurirahvas kipub tema sõnul vahel olema idealistlik ning aega raisatakse lihtsalt rääkimisele. Kuid juhina suunab Sandoval oma meeskonda praktilisusele, sest edu tagab idealismi ja praktilisuse kombinatsioon.
Samamoodi on Sandoval oma professionaalse karjääri jooksul otsinud pidevalt tasakaalu muusiku ja administraatori rollide vahel. “Mulle meeldib ülikoolis töötada, kuna mind ümbritsevad targad inimesed, kuid minu jaoks on vajalik ka artistlik pool, et hoida mõtlemine tasakaalus,“ kinnitab ta.
Akadeemia juht usub, et kui ta töötaks ainult kontoris, siis triiviksid tema otsused reaalsusest liiga kaugele. Samal põhjusel meeldib talle ka õpetada, sest siis ta näeb tõelist argipäeva. „Mul on juhina vajalik tasakaalu hoidmine, sest siis teen ma paremaid otsuseid,“ märgib Sandoval.
Isiklik plaadifirma jäi tahaplaanile
„Asutasin oma plaadifirma, et saaksin avaldada oma muusikat siis, kui tahan, ning ilma piiranguteta. See andis mulle artistina vabaduse. Sain ise kontrollida litsentsitasusid ja lepinguid,“ selgitab ta.
Hispaanlane tegi küll plaadifirma, et produtseerida iseenda muusikat, kuid tegelikkuses produtseerib ta enamasti teiste muusikat. „Teiste artistide muusika produtseerimine on minu jaoks samuti oluline, sest sageli pole noortel artistidel, kes pole kogenud või tuntud, võimalik muusikat professionaalsel tasemel toota. Ma produtseerin meeleldi heade ja andekate muusikute loomingut, kuna see on andnud mulle võimaluse muusikakeskkonda mõjutada,“ räägib ta.
Sandovali plaadifirma ei tegutse praegu aktiivselt, sest ta elab Eestis ning plaatide väljaandmiseks pole aega. Siiski soovib ta, et firma kasvaks ning tulevikus oleksid firmas töötajad, kes tegelevad juhtimise ja produtseerimisega.
Seotud lood
Tänapäeval ei räägita videokaameratest enam ainult objektide turvalisuse tagamise kontekstis. Tehnoloogia kiire areng on muutnud videovalve lahendused mitmekülgseteks tööriistadeks, mis pakuvad palju enamat kui pelgalt valvet.