• OMX Baltic−0,17%280,96
  • OMX Riga−0,27%871,74
  • OMX Tallinn−0,12%1 766,92
  • OMX Vilnius0,28%1 104,15
  • S&P 5000,11%5 842,91
  • DOW 300,52%42 518,28
  • Nasdaq −0,23%19 044,39
  • FTSE 100−0,28%8 201,54
  • Nikkei 225−0,3%38 359,93
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,06
  • OMX Baltic−0,17%280,96
  • OMX Riga−0,27%871,74
  • OMX Tallinn−0,12%1 766,92
  • OMX Vilnius0,28%1 104,15
  • S&P 5000,11%5 842,91
  • DOW 300,52%42 518,28
  • Nasdaq −0,23%19 044,39
  • FTSE 100−0,28%8 201,54
  • Nikkei 225−0,3%38 359,93
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%105,06
  • 26.03.12, 08:44
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

ÄP: riigiasutuste audiitorid riigikontrolli alla

Maanteeameti lõbureisid näitavad, et riigiasutuste siseauditite süsteem ei õigusta end. Riigiasutuste palgal siseaudiitorid tuleb viia riigikontrolli alla.  
Praegused siseaudiitorid alluvad inimestele, kelle tegevust nad peaksid kontrollima ehk siis vastava riigiasutuse juhile. Kuigi maanteeameti põhimääruse kohaselt on siseaudiitori ülesanne ameti eesmärkide saavutamiseks rakendatud juhtimis- ja kontrollimeetmete, nende tulemuslikkuse, säästlikkuse ja efektiivsuse hindamine ning objektiivse teabe tagamine nõuetest kõrvalekaldumiste kohta, näitab maanteeameti kogemus selgelt, et neid ülesandeid täideti vaid formaalselt. Tsäkko kinnitusel ei olnud maanteeameti siseaudiitoritel tema ja ta alluvate reiside kohta mingeid märkusi ega etteheiteid, kuigi tõenäoliselt olid nad toimuvaga kursis.
Ent oleks ka naiivne eeldada, et juhile alluv audiitor juhi enda tegevust täie põhimõttekindlusega kontrolliks, või kui ta seda teeks, siis peaks ta tõenäoliselt õige pea uue tööandja järele ringi vaatama. Seetõttu on riigiasutustes palgaliste audiitorite pidamine mõttetu: nad ei saa olla sõltumatud, nende ametikoht on formaalne. Siseaudiitorite töö oleks tunduvalt tulemuslikum siis, kui nad ei töötaks nende inimeste alluvuses, kelle tegevust nad kontrollima peavad.
Ettepanekut toetab tõsiasi, et riigikontrolli usaldusväärsus on suhteliselt kõrge, eelmise aasta uuringu kohaselt 67%. Riigikontrolöri maine on hea ning tema arvamusavaldused leiavad meedias positiivset vastukaja, Mihkel Oviiri tuntakse oluliste küsimuste tõstataja ja lahenduste väljapakkujana. Tõsi, alati jääb küsimus, kes kontrollib kontrollijaid. Riigikontrolli kontekstis ei ole seda küsimust aga kuigivõrd tõstatatud, vaid poliitikauuringute keskuse Praxis on pahandanud, miks on riigikontrolli avaldatud auditis Eesti ettevõtlustoetuste kohta välja toodud peamiselt negatiivsed tulemused.
Teine vastuargument on see, et riigikontrollile tuleks tööd juurde, kuna muudatus nõuaks töö ümberkorraldamast. Samas tasuksid muudatused end eeldatavasti ära, sest auditite tulemused koonduksid kiiremini ühte kohta ning nende usaldusväärsuses oleks vähem põhjust kahelda. Kui audiitorid ei tegutse vaid ühe asutuse põhiselt, soodustab see asutuseülese kompetentsi tekkimist, mis võimaldab nn halle tsoone reguleerida kõigis riigiasutustes.
Täidesaatva riigivõimu asutuste siseauditi üldeeskiri ning siseaudiitorite teenistusse võtmisel esitatavad nõuded on fikseeritud valitsuse määrusega 2005. aastast. Riigiasutuste sisekontrollisüsteemi hindab haldusala ministeerium või riigikantselei, kui on tegemist viimase haldamisel olevate asutustega. Seesama määrus sätestab ka, et siseauditi juht allub vahetult asutuse juhile. Seetõttu eeldab Äripäeva ettepaneku elluviimine valitsuse otsust.
Teine võimalus oleks riigiasutuste siseaudit tellida audiitorfirmadelt, mis võib pikemaajalises perspektiivis peale enama objektiivsuse anda ka rahalist kokkuhoidu, kuna siseaudiitorite palgakulu võib asutuse eelarvest maha tõmmata. Selle ettepaneku vastu võib väib väita, et erafirmade siseaudiitorid ei tunne küllalt hästi avaliku sektori spetsiifikat. Ent see vastuväide ei ole kuigi tõsiselt võetav, kui me just ei pea avaliku sektori spetsiifikaks riigi raha ebamõistlikku kulutamist.
Autor: 1185-aripaev

Seotud lood

Uudised
  • 26.03.12, 13:15
Riigikontroll: siseauditit ei saa välisauditiga asendada
Riigikontrolli kogemusel annab juhtkonna ja audiitorite õige suhtumine siseaudiitorite töösse harilikult väga häid tulemusi, rääkis riigikontrolli finantsauditi osakonna peakontrolör Ines Metsalu.
Arvamused
  • 21.03.12, 05:50
ÄP: Tsäkko, palun lahku ametist!
Toome täna lugejate ette üsna jahmatava loo tippametnike arusaamast maksumaksja raha eetilise kulutamise kohta. Oleme aastate jooksul igasuguseid kuritarvitusi näinud ning teiega jaganud, kuid maanteeameti juhtide regulaarne puhkuselkäimine komandeeringute varjus ja seega riiklikul rahastamisel on vähemalt meile midagi uut.  
Arvamused
  • 23.03.12, 06:20
Tsäkko õppetunnid Partsile
Äripäeva peatoimetaja asetäitja Aivar Hundimägi annab minister Partsile mõned soovitused, mida tema ja kõik teised maksumaksja raha säästliku kasutamise eest hea seisvad kõrged ametnikud võiksid järgida.
Uudised
  • 21.03.12, 16:08
Tsäkko juhtum vaid jäämäe tipp?
Skanska juhi Andres Aaviku sõnul oleks palju hullem olnud see, kui Tamur Tsäkko oleks käinud reisil mõne töövõtja või ehitaja kulul.
  • ST
Sisuturundus
  • 09.01.25, 11:03
Digitaalne enesekaitse: lihtsad lahendused küberohtude vältimiseks
Küberturvalisus peaks olema igaühe igapäevaelu lahutamatu osa. Olenemata sellest, kas oled eraisik, väikeettevõtja või suurfirma juht, mõjutab digitaalne maailm paratamatult kõiki, kes internetis toimetavad. Tele2 ärikliendi erilahenduste ja IT-teenuste juht Janek Jaago selgitab, miks on vähemalt esmane digikaitse hädavajalik igale kasutajale.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele