Kui linn tahab välimeediareklaamitegevuse pealt teenida, siis võiks ta pigem omalt poolt välja töötada nutika mehhanismi selle valdkonna aktiveerimiseks. Muidu hirmutab järjekordne hinnatõus kliendid ära ning aasta kokkuvõttes leiab linn, et laekunud summad on oodatust kõhnemad.
Reklaamimaksu tõstmise all kannatavad eelkõige välimeediafirmad ja nende kliendid. Kui Tallinn viimati, 2009 reklaamimaksu tõstis, siis mäletamist mööda oli tulemuseks see, et linn teenis reklaamimaksult vähem, kui oli teeninud eelneval aastal madalama reklaamimaksuga. Hinna tõustes hakati välimeediat pidama liiga kalliks, jäädi äraootavale seisukohale ning enne kui muudatusega jõuti harjuda, oli välimeediale planeeritud eelarve juba teistesse meediumidesse (trükimeediasse või telesse) viidud.
Nüüd võib välimeediat tabada sama saatus. Samuti võib välimeedia osaliselt tänavatelt kolida sisetingimustesse, mille pealt linnal teenimise võimalus puudub. Veel võib juhtuda, et kampaaniad muutuvad lühemaks (neljanädalaste kampaaniate asemel piirdutakse kolme või kahe nädalaga) ja hakatakse kartma suureformaadilisi välimeediapindu, sest reklaamimaksu arvestatakse ruutmeetrite pealt.
Kannatajad on eelkõige välimeediafirmad, sest nende pakutav teenus muutub suuremahuliste välimeediakampaaniate puhul tuntavalt kallimaks. Ja loomulikult kannatab klient (reklaami tegev firma), sest tal tuleb reklaamitegevus uue pilguga üle vaadata – kas sellist täiendavat kulu üldse kannatab teha või tuleb midagi uut välja mõelda.
Reklaamimaksu tõstmisega tehakse liiga teatud grupile välimeediafirmadele, kes püüavad oma äri edendada nagu kõik teised. See on ebaõiglane, võrreldes nende välimeediaformaate haldavate firmadega, kes ei pea reklaamimaksu maksma. Tulemuseks on, et reklaamijale muutuvad atraktiivsemaks reklaamimaksuvabad pinnad (sest neid on võimalik odavamalt müüa) ning kõik teised meediatüübid (online, TV, raadio ja print), kus sellist reklaamimaksu ei rakendata.
Välimeediasse on tänavu esimese poolaastaga viidud vähem eelarvet kui eelmisel aastal sama ajaga. Eriti suur oli erinevus esimeses kvartalis, mille võis osaliselt põhjustada 1. jaanuarist kehtima hakkanud uus (0,4 eur/m2) reklaamimaks. Varsti on näha, millise tulemuse teeb välimeedia võrreldes teiste meediumitega sellel aastal. Tallinna eeskujule võivad järgneda ka teised omavalitsused, kes peavad loomulikuks pealinna eeskujul reklaamimaksu tõsta.
Seotud lood
Uuest aastast tõstab Tallinn reklaamimaksu tasemele, kus see oli enne majanduskriisi - reklaamipinna ruutmeetri eest tuleb linnale tasuda 45 eurosenti päevas.
Äripäeva hinnangul tõendab Tallinna maksueksperimentide ajalugu, et ettevõtja- ja maksumaksjasõbralikkus on viimane, mida linn makse kehtestades silmas peab.
Tiina Käsi on nimi, mis kõlab ärimaailmas paljudele tuttavalt. Tal on juhtimises üle 25 aasta kogemust, kuid tema karjäär pole olnud lihtne ega lineaarne, vaid täis ootamatuid võimalusi ja väljakutseid, millest on sündinud väärtuslikud õppetunnid. Nordea Eesti tegevjuht, kes alustas oma karjääri rootsi keele õpetajana, on tänaseks saavutanud palju ja juhib mitmekesist ning rahvusvahelist organisatsiooni. Käsi kogemus ja oskus tasakaalustada töötulemusi ja inimlikku hoolivust teevad temast juhi, kelle teadmised ja arusaamad on väärt jagamist.