Kuigi finantstehingute maksu kehtestamisest on räägitud mitu aastat, on mitmed maksu kehtestamise ja sellega mõjuga seotud aspektid ikka ebaselged, kirjutab Redi vandeadvokaat Maret Hallikma.
Väljapakutud kujul ei toeta finantsteenuste maksu kaugeltki kõik liikmesriigid. Rootsi on sellise maksu kehtestamise negatiivseid mõjusid tundnud, tugevat vastuseisu on ilmutanud ka Ühendkuningriik ja Holland.
Kui maks kehtestatakse vaid osas ELi riikides, tekib liidu sees finantssektori killustumine ning selle tagajärjeks on tõenäoliselt finantstehingute väljaliikumine nendesse riikidesse, kus maks ei kehti. Taas on kujukaks näiteks Rootsi, kus pärast maksu kehtestamist 1984 liikus pool aktsiatehingutest Londonisse ning võlakirjadega kauplemine vähenes 85%.
Rootsi näide on Eesti kontekstis oluline ka seetõttu, et suur osa Eesti finantssektorist on Rootsiga vahetult seotud. Turgude ärakolimise probleem ei ole vaid ELi-sisene, sest maksu kehtestamisel ka kogu ELi piires toimuks tehingute liikumine finantskeskustesse väljapool ELi.
Muret tekitab ka finantsteenuste maksu võimalik kumuleerumine ehk topeltmaksustamine. Vastupidi käibemaksule ei võimalda väljapakutud süsteem juba tasutud maksu arvessevõtmist ning seega võib tekkida olukord, kus ühe tehingu puhul osapoolte ja teenuse osutajate maksustamine toob kaasa majanduslikus mõttes neljakordse või enama maksukoormuse. Lisaprobleemiks on ka see, et ehkki plaani kohaselt kehtestatakse maks eelkõige finantsinstitutsioonide vahelistele tehingutele, on tõenäoline, et sellise maksukulu kannavad kaudselt siiski hiljem pangateenuste tarbijad, näiteks suurenenud teenustasude arvel.
Arvestada tuleks ka Eesti kapitali- ja investeerimisteenuste turu väiksusega. Aktsiaturg on väheaktiivne ja võlakirjaturg sisuliselt olematu. Börsi kauplemismahtudele tuginedes on võimaliku laekuva summana nimetatud pool miljonit kuni miljon eurot – see tähendab, et võimaliku lisalaekumise asemel eelarvesse jääb Eesti hoopis miinusesse, sest maksu haldamise ja kogumise kulud on suured, lisaks on sunnitud täiendavaid investeeringuid tegema nii börs kui ka selle liikmed.
Eesti on valinud süsteemi arendamises kaasarääkija rolli. “Me ei taha olla lõpuks ainult olla selles rollis, kus on valida, kas lohiseda järel või jääda maha, liituda selle paketiga, mida teised on meie asemel kokku leppinud,” on öelnud peaminister. Loodetavasti seisab siis riik maksumaksjate huvide eest parimal võimalikul viisil.
Seotud lood
Euroopa Komisjon esitab täna uuesti finantstehingute maksu direktiivi eelnõu, mis on kohandatud ringi nii, et see kehtib vaid maksust huvitatud riikides – sh Eestis –, ent millel on aga ootamatult suur mõju üle kogu maailma.
Esimesed visandid finantstehingute maksust, mille vastu on huvi ilmutanud 11 Euroopa Liidu riiki – Eesti sealhulgas – on valmis.
Euroopa Liidu rahandusministrid andsid täna heakskiidu, et 11 asjast huvitatud liikmesriiki saaksid n.ö tihendatud koostöö korras edasi liikuda finantstehingute maksuga.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.