Käesolev aasta algas turundajatele aktiivse reklaamitegevusega: hinnanguliselt olid reklaamikulutused esimeses kvartalis 16% võrra suuremad kui aasta tagasi. Meediareklaami turu kogumaht ulatus ligi 160 miljoni kroonini kvartalis.
Ettevõtted toetusid suurema reklaamieelarve planeerimisel eelmise aasta headele majandustulemustele. Tarbijate sissetulekute ja tarbimiskulutuste kasvu kõrval sunnib mitmete valdkondade ettevõtteid reklaamitegevusse rohkem investeerima konkurentsi tihenemine. Näiteks kuuluvad kaks sideteenuste pakkujat (Levicom ja Eesti Telefon) reklaamijate esikümnesse.
Meediakanalitüüpide vahel jagunesid reklaamikulutused järgmiselt: ajalehed ? 51%, ajakirjad ? 13%, televisioon ? 21% , raadio ? 11% ja välimeedia ? 4%.
Kõige rohkem kasvas kanalitüüpide arvestuses ajalehtede ja raadiote tulu, vastavalt 18% ja 17%. Samas suurenes reklaamimaht vähemalt 10% võrra ka teistes vaatlusalustes kanalitüüpides ? televisioonis, välimeedias ja ajakirjades.
Elektroonilises meedias on rahalise kasvu kõrval toimunud veelgi ulatuslikum reklaami mahuline kasv: suurenenud on allahindlusprotsendid, mahulist kasvu mõjutavad ka erikokkulepped suurklientidega.
Tootegruppide lõikes panustasid eelmise aastaga võrreldes kõige rohkem reklaami mittealkohoolsete jookide turundajad (peamiselt Coca-Cola).
Esimesse kvartalisse langesid mitmete suurte reklaamijate olulised kampaaniad, mõjutades positiivset kogutulemust. Reklaamijate pingerea esiviisikusse kuulusid Colgate-Palmolive, Procter & Gamble, Coca-Cola, Levicom ja Unilever. Colgate-Palmolive toetas aktiivselt nii Colgate?i, Palmolive?i kui ka Ajaxi kaubamärke. Procter & Gamble reklaamis esimeses kvartalis kokku 25 erinevat kaubamärki. Coca-Cola tegi põhikaubamärgi kõrval tugevalt Fanta ja Sprite?i reklaami ning tõi turule Minute Maid mahlad.
Kaubandussektori areng ja konkurentsi tihenemine peegeldub reklaamipanuste jätkuvas kasvus.
Majanduse üldist paremat seisundit kinnitavad äriteenuste ja kinnisvara pakkujate suuremad reklaamipanused. Samas oodatakse majanduskasvu tulemusena, et ka igapäevatoodete tarbimiskulutused kasvavad ? keskmisest enam teevad reklaami ka kodutarvete, kosmeetika ja isikliku hügieeni toodete tootjad, turustajad.
Esimese kvartali reklaamimahu kasv annab lootust positiivseks reklaamiaastaks. Ometi ei maksaks veel kaugeleulatuvaid järeldusi teha, sest kasv võib olla paljuski mõjutatud suurte reklaamijate kampaaniate ajastusest.
Eeltoodud andmed põhinevad Emori reklaamikulutuste uuringul Adex, mis trükimeedia ja televisiooni osas põhineb pideval monitooringul ning raadio ja välireklaami osas meediakanalitest kogutud teabel.
Reklaamikulutuste rahalise suuruse hindamise aluseks olid meediakanalite hinnakirjades toodud maksumused, mida on eksperthinnangutele toetudes vähendatud allahindluste, tasuta või osaliselt tasutud reklaami arvestamiseks.
Seotud lood
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.