Strateegiat peavad paljud väikefirmad tänini suurte ettevõtete mängumaaks ja seetõttu ei tunne nad sageli strateegia temaatika vastu huvi. See selgus ilmekalt Õnne Pärli artikli tegemise ajal, kui üks juht teise järel loobus kokkulepitud intervjuust. Osa juhte märkis loobumist põhjendades, et tegelikult nad ei oskagi vastata strateegilist juhtimist puudutavatele küsimustele.
Strateegiliste valikutega puutuvad juhid siiski kokku pidevalt. KPMG strateegiakonsultant Jüri Sakkeus toob näiteks välja majandusseisaku eksporditurgudel, võimaluste ammendumise koduturul, äritingimusi muutvad õigusaktid, konkurentide ühinemise. Vähemasti osaga nendest teguritest puutub varem või hiljem kokku iga firmajuht, seega tasub strateegia temaatikale kindlasti olulist rõhku panna.
Palju tehakse vigu ettevõtete turustrateegiate elluviimisel. Mercuri International Eesti uuringust selgus, et turundusinimeste kui strateegiliste teoreetikute ning müügiinimeste kui turul praktikas tegutsejate vahel on suured erinevused. Tulemuseks on sageli see, et professionaalselt kavandatud turustrateegiad ebaõnnestuvad kas halvasti teostatud või koguni valesti valitud müügitegevuste tõttu. Strateegiate ebaõnnestumisel võib Leppiku väitel tuua välja kaks peamist põhjust: ?valed? strateegiad ? ei arvesta turu arenguid ? ning tegevuse puudumine või mittevastavus strateegiale ehk strateegiate elluviijate tegevus.
Anu-Mall Naarits soovitab strateegilisel planeerimisel kõikvõimalike teooriate keskel mitte unustada Michael Porteri loodud valdkonna struktuuri analüüsi. Naaritsa hinnangul on hätta jäänud paljud, kes strateegilises planeerimises jätavad Porteri kõrvale.
Paljud juhid jätavad strateegia aruteludest töötajad täielikult kõrvale. Ilmselt pole alati kõigi töötajate kaasamine strateegia väljatöötamise või muutmise protsessi otstarbekas, kuid töötajate potentsiaali eiramine jätab juhi ilma vajaliku infota.
Remedia kommertsdirektori Sirje Potisepa arvates rõhuvad paljud juhid vaid autoritaarsele võimule. Teadmata aga erinevate astmete nägemusi, on Potisepa hinnangul vähe lootust igapäevaelu toimimisele ning seeläbi kannatab soovitud tulemus.
Strateegilisi valikuid tuleb teha mitte vaid ettevõtet käivitades, vaid rütmiliselt. Kui strateegiale õigeaegselt tähelepanu ei pöörata, võib ühel hetkel sellega tegelemiseks juba hilja olla.
Seotud lood
Turvalisse ja jätkusuutlikku ühiskonda panustav Forus on igapäevaselt abiks paljudele kaubanduskeskustele. Teiste hulgas Viru Keskusele, mis on Eesti külastatuim ostu- ja meelelahutuskeskus. Forus hoolitseb juba enam kui kümme aastat kõikide tehnosüsteemide eest, teeb elektritöid ning hooldust. Lisaks on aidanud LEED-sertifitseerimisel ja üüripindade ümberehitustöödel.