• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,35%5 969,34
  • DOW 300,97%44 296,51
  • Nasdaq 0,16%19 003,65
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,68
  • 15.09.03, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pessimistlik töötaja ei anna lisaväärtust

Parimaid töötulemusi saavutavad õnnelikud ja heatujulised töötajad, kelle silmad säravad. Nende optimism ja positiivne energia on paremini rakendatav strateegiliste eesmärkide saavutamiseks.
Mis takistab kasutamast tunnete positiivset jõudu?
Juht ei tunne oma meeskonnaliikmeid kui inimesi, nad on tema jaoks vaid töötajad. Sellisel juhul räägitakse nendega vaid tööasjadest, vahetatakse ametlikke teated. Välditakse isiklikku tasandit. Pidudel ehk lõõbitakse või heidetakse nalja. Tõsiste teemade kerkimisel pööratakse jutt mujale. Kui probleemid jäävad lahendamata ja töötajad tunnevad, et juht neist ei hooli, siis nende loov energia takerdub negatiivsetesse tunnetesse.
Juhte pole tunnete valdkonnas treenitud, seetõttu kalduvad nad vältima kokkupuudet ebamugavate tunnetega. Juhil jääb saamata aus tagasiside nii enda tegevuse kui ka firma olukorra kohta. Kujuneb infovaakum juhi ümber.
Rasked kõnelused jäävad pidamata. Kalduvus ebameeldivaid olukordi edasi lükata võib minna kalliks maksma. Kõrge emotsionaalse intelligentsusega juhid tunnistavad ebamugavust ja olukorra keerulisust , kuid nad tegutsevad sellest hoolimata. Nad vaatavad olukordi võimaluste, mitte probleemidena. Nad usaldavad toimetulekut enese ja teiste tunnetega. See veendumus kasvab läbi kogemuste. Kuidas siis rakendada tunnete positiivset jõudu?
Kujundage turvalist ja usalduslikku õhkkonda.
Oluline on kokku leppida, et sõnumitoojat ei tulistata. Vastupidi, ebameeldiva sõnumi toojat, inimest, kes avab probleemi ja teeb ettepanekuid selle lahendamiseks, tänatakse. Avatus peaks olema väärtustatud ja tähtis element organisatsioonikultuuris. Kui tunnetest rääkimine on lubatud, siis saab juht tõesemat informatsiooni olukorrast. Tekib võimalus lahendada probleeme enne, kui need muutuvad krooniliseks.
Alusta iseendast. Ole eeskujuks. Lihtsam on rääkida, palju raskem ise selle järgi käituda. Kuid fakt on, et töötajad näevad juhi tegusid, mitte sõnu.
Looge tingimused avatud dialoogiks.
Avatud organisatsioonis tekib võimalus lahendada probleeme õigeaegselt, enne kui need muutuvad krooniliseks. Inimeste käitumine muutub, kui nendega rääkida tunnetest. Sageli püütakse muutusteks motiveerida loogiliste argumentide abil. Tulemusrikkam on mõjutada nii mõistuse kui ka tunnete kaudu.
Pingeline vaikus juhi ja meeskonna vahel ettevõttes X oli kestnud pool aastat. Juht püüdis välja selgitada, milles asi, kuid töötajad vaikisid, viisid jutu mujale või eitasid probleeme. Olukord mõjutas töötulemusi ja klienditeenindust. Töötajad muutusid napisõnaliseks ja ükskõikseks klientidega suheldes. Situatsiooni lahendamiseks tellis juht koostöötreeningu.
Koolituseelsetes intervjuudes selgus, millest kogu lugu alguse oli saanud. Üks töötaja oli käinud juhi juures probleeme arutamas ja tundis ennast juhi reageeringust tugevasti solvatuna ning kritiseerituna.
Ta jagas oma negatiivseid tundeid kõigi meeskonnakaaslastega. Juhil aga polnud aimugi töötaja tunnetest, ta ei mäletanudki enam seda situatsiooni. Kuna ka varem arvati, et juht ei mõista töötajate vajadusi ja tundeid, kujuneski norm, et probleemidest pole soovitav rääkida.
Koostöökoolitusel võttis üks meeskonnaliige julguse kokku ja andis juhile tagasisidet, kust nende hirmud on alguse saanud. See oli tõeline kergendus kõigile, kaasa arvatud juhile. Õhkkond meeskonnas paranes ja teenindajad hakkasid uuesti klientidele naeratama. Antud juhtum näitab selgelt, kui raske on rääkida tunnetest ja kui kõrge hind on rääkimata jätmisel.
Meeskonda Y tuli tööle uus juht. Tal olid uued ideed, strateegia, kuidas neid ellu viia, ja hulk tegutsemistahet. Kuid meeskond avaldas tugevat vastupanu ning saboteeris uut juhti. Milles asi?
Juht oli asunud oma ideid realiseerima ilma meeskonna emotsionaalset kliimat ja tundeid arvestamata. Uus juht oli tulnud teisest kultuurist, kus ta oli olnud edukas. Eelnevale edule toetudes tahtis ta seda automaatselt rakendada uues töökohas. Ta ei küsinud töötajate arvamusi ja soove, mille peale viimased olid surmvihased: kes ta õige selline on? Neid polnud muutuste protsessidesse kaasa haaratud, millega nad olid harjunud. Juht kasutas käskivat ja tempot dikteerivat stiili ja oli samal ajal väga õnnetu, et meeskond kaasa ei tule.
Antud olukorra lahenduseks on taas avatus ? anda juhile tagasiside meeskonnas valitsevatest tunnetest.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 20.11.24, 15:42
Sergei Astafjev ja Aleksandr Kostin: anname noortele sportlastele võimaluse treenida ja mängida kõrgemal tasemel
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (laen.ee, smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele