Uuringufirma Saar Poll viis aprilli lõpus läbi uuringu, kus 1010 eestimaalaselt vanuses 15?74 küsiti tema jaanipäevaseid joogieelistusi.
Selgus, et jaanipäevajook on loomulikult õlu. 33% eestimaalastest eelistab jaanitulel õlut juua, veini eelistab jaanitulel 18%, viina 13% ja siidrit 9% eestimaalstest.
Jaanitulega seoses tuleb eriti hästi esile ka see, et mida suurem on inimese sissetulek, seda alkoholilembesem ta on. Suurem sissetulek pakub rohkem võimalusi, väiksem sissetulek on inimestel, kes oma suhtumise tõttu ei soovi alkoholi sageli tarvitada (nt pensionärid ja mitme lapsega perede emad).
Eriti teravalt ilmneb jõukate ja vaeste erinevus õlle ja viina juures. Jõukatest eelistab jaanitulel end uimastada õllega 53% ja viinaga 19%, vaestest õllega 35% ja viinaga 10%.
Kui jätta välja fakt, et kõikide vanuserühmade jaanitule lemmikjook on õlu, saame väita, et igal vanuserühmal on oma jaanitulejook.
15?29aastased eelistavad teistest enam siidrit, 30?39aastased õlut, 40?49aastased veini ja 50?59aastased viina. Niisiis ? mida vanem on inimene, seda kangemat alkoholi ta jaanitulel kasutab. Viimane ei kehti üle 60aastaste inimeste kohta, kelle puhul ei anna välja tuua selget vanusejooki ja kellest märgatav osa ei käi üldse jaanitulel.
Vaadates jaanitule joogieelistusi läbi ametiprisma, näeme taas, et õlut ja viina eelistavad juhid-ettevõtjad ja füüsilise töö tegijad. Kontorirott mekib teistest meelsamini jaanitulel veini. Siider on rohkem õpilaste-üliõpilaste märjuke.
15?17aastastest eelistab jaanitulel järgmisi jooke: gaseeritud karastusjook 27%, siider 17%, mahl 16%, õlu 14%, energiajook 8%.
Prognoos jaanipäevaeelseks müügikasvuks on analoogne varasematega. Ja kuivõrd jaanipäevaeelne müük toimub selle aasta 25. ja 26. nädalal, siis on mõlemal nädalal oodata tavanädalatest suuremat müüki. Nädala keskmiseks müügiprognoosiks jaanipäevaeelsel ja jaanipäevanädalal on 2,5 miljonit liitrit, arvestades kõiki tooteid kokku. See on varasemate nädalatega võrreldes ligikaudu 20% enam.
Müügikasvu on oodata meie kõikides tootegruppides: õlu, siider, long drink?id, mahlad, karastusjoogid, spordijoogid, veed.
Tarbijad eelistavad selle perioodil väljakujunenud põhimaitseid ja muidugi ostetakse meelsasti uudistooteid. Õlle osas on eelistatuimad kindlasti A. Le Coq Premium ja uus õlu Disel. Siidri puhul on eelistatuimad pirnisiider Fizz ja uus kuiv viinamarjasiider.
Jaanipäevaks oleme oma uued tooted juba turule toonud. Oleme alustanud ka oma põhiõllele A. Le Coq Premiumile uut tarbijakampaaniat, kus premeerime peavõitjat võimalusega alustada investeerimist oma tulevikku algkapitaliga 100 000 krooni ja isikliku fondihalduriga. Samuti loositakse igal nädalal välja väiksem stardikapital, millega on ka sobiv investeeringut alustada.
Müügikasv sõltub väga palju ilmast. Näiteks on olnud aastaid, kui müük kasvab kaks korda ja aastaid, kui müük ei kasva üldse.
Samas on sellel aastal kaupmehed varunud juba pikalt jaaniõlut ette, kartuses enne jaani otsa lõppevate tootjate laovarude ees. Näiteks Viru Õlu müük on juba paar nädalat umbes 20% kõrgem, kui tavaliselt suvekuudeks võiks ennustada.
Väga raske täpselt Viru Õlu müügikasu hinnata, kuna ettevõtte õllemüük on kasvanud eelmise aastaga võrreldes üle kahe korra, nagu ka turuosa.
Jaanipäeval kasvab rohkem lahjade õllede müük. Väga hästi on käivitunud meie uue Viru Premiumi müük, mis on saadaval ka atraktiivses ja konkurentidest veidi odavamas nelipakis. Samuti kasvab meie kaheliitriste Bear Beer õllede müük, seda just tänu oma tarbimismugavusele.
Viru Õlu on suunaks võtnud pakkuda Eesti tarbijatele kvaliteetset toodet hea ja ausa hinnaga. Suure reklaamieelarvega tarbijamänge me ei korralda ja kuna tarbijad ei pea neid kulutusi kinni maksma, on meie tooted selle võrra müügil odavama hinnaga.
Joogitööstustele on hooajaks, mille tarvis tehakse uusi tooteid ja kampaaniaid mitte ainult jaanipäev, vaid suveperiood tervikuna. Enamik kampaaniaid jookseb sinna sisse.
Tänavuse jaanipäeva õllemüük peaks kujunema 35% kõrgemaks ja siidrimüük peaks kahekordistuma.
Enim müüv õlu Eestis ja Saku portfellis on Saku Originaal, kuid tänavu on turule toodud mitmeid uudistooteid. Eesti esimene nisuõlu Saku Valge, suvehooaja õllena draakoniviljamaitseline punast värvi Dragon Ice ja koostöös liikumisega Mäger Rahvusloomaks uus Eesti õlu Mäger.
Õlletegu ja jaanipäev on juba iidsetest aegadest seotud. Rahvakalendis on jaanipäev olulisel kohal ja eesti rahvakultuuris on õlletegu olulisel kohal ja õlu traditsiooniline jook.
Euroopa jagunebki laias laastus tugeva veinikultuuriga maadeks ja tugeva õllekultuuriga maadeks. Paljud rahvad nagu sakslased, t?ehhid ja teisedki on oma õlletraditsioonide üle uhked ning see on osaks nende kultuurist ja identiteedist.
Siidriturg on Eestis veel väga väike ja pigem arenev turg. Siider on Eestis veel n-ö uus jook. Näiteks Soomes on tarbimine inimese kohta kolm korda kõrgem kui Eestis.
Statistika näitab, et Eesti on sotsialismiaja taaga mõjul langenud ja pigem langemas viinamaade sekka. Viina tarbimine inimese kohta on Eestis võrreldav vaid Venemaaga. Möödunud aasta statistika näitab, et kangete alkohoolsete jookide tarbimine suureneb Eestis aastas üle 50%, kergete alkohoolsete tarbimine kekmiselt 11%.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.