• OMX Baltic−0,16%271,48
  • OMX Riga0,79%869,3
  • OMX Tallinn−0,06%1 731,57
  • OMX Vilnius0,03%1 064,69
  • S&P 500−1,51%5 946,54
  • DOW 30−1,11%42 844,54
  • Nasdaq −2,01%19 618,68
  • FTSE 1000,16%8 149,78
  • Nikkei 2251,8%40 281,16
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,24
  • OMX Baltic−0,16%271,48
  • OMX Riga0,79%869,3
  • OMX Tallinn−0,06%1 731,57
  • OMX Vilnius0,03%1 064,69
  • S&P 500−1,51%5 946,54
  • DOW 30−1,11%42 844,54
  • Nasdaq −2,01%19 618,68
  • FTSE 1000,16%8 149,78
  • Nikkei 2251,8%40 281,16
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%110,24
  • 03.11.04, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Libedasõidukoolitus linnatänaval keelustatakse

Lõppastmekoolitus on kohustuslik igale juhile, kes soovib oma ?vahtralehe? igaveseks sahtlipõhja panna. Ometi läbib koolituse vaid 50% soovijatest. Praegu ei saa ARK kontrollida, kui paljud tegelikult ka libedasõitu teevad, kuid 1. jaanuaril jõustuv seadus keelab lõppastmekoolituse avatud tänaval. See peaks asjatundjate hinnangul muutma olukorra märksa läbipaistvamaks.
Uue seaduse jõustumise ning talvesõitude algusaja vahele jääb kuu aega, mis teeb Männikule libedarada ehitava OÜ Autosõit juhatuse liikme Illimar Maasingu murelikuks. Mitte ainult seetõttu, et paljud õpilased pääsevad koolitusest, vaid ka selle pärast, et mitmed õpetajad, kellelt uus seadus erikoolitust nõuab, nihverdavad kohustusest kõrvale.
Maasing ei ole kade, vaid muretseb liiklusohutuse pärast. Ta leiab, et talvekoolitusest kõrvalehiilimine on liikluse seisukohalt ohtlik. ?Libedasõitu tehakse kindla põhjusega. Meie juures on tavaline praktika, et tuleb kogenud autojuht või õpetaja ning teatab, et talle pole küll mitte midagi uut õpetada. Lahkudes avaldab ta juba head meelt, et koolitusest osa võttis, kuna sai palju uusi ning kasulikke teadmisi,? räägib Maasing. ?Isegi Marko Asmer ütles pärast libedakoolituse läbimist, et õppis palju uut juurde.?
Teise murena mainib ta, et uue seaduse jõustumiseni jääva ühe kuu jooksul saab talvesõitu teha veel avatud tänaval, mis tähendab, et autoga sõites võib tavaliikleja ühel hetkel enda eest avastada külglibisemises õppesõiduauto, mille juhil pole õrna aimugi, kuidas olukorrast terve nahaga välja tulla.
Üks põhjus, miks paljud on lõppastmekoolituse läbimise asemel lihtsalt allkirja eest maksnud või sõidu tänaval teinud, on libedaraja puudumine Tallinnas. Selle probleemi lahendamise on enda kanda võtnud OÜ Autosõit. Kuigi aastas lisandub 16 000?17 000 uut juhti ning ligi 1/3 neist Tallinna, on see OÜ-le Autosõit julge ettevõtmine. Neile kuuluv Tartu rada pole ennast veel ära tasunud ning töötab alarakendatult. Tallinna lähistele ehitatava raja kogumaksumuseks kujuneb ligi miljon eurot (15 mln krooni) ning see hakkab end ära tasuma alles 3?4 aasta pärast. Firmal aitavad praegu ots otsaga kokku tulla alarmsõidukikoolitused, tänu millele on ka libedaraja hind taskukohasem. Võiks arvata, et suurte investeeringute katmise tarbeks tõstetakse uue raja kasutamise hinda, kuid Maasingu sõnul ei ole plaanis seda teha. ?Me tahame propageerida libedaraja kasutamist ning eeliseid. Hinna tõstmine sellele kaasa ei aitaks,? põhjendab ta.
Rada hakkaks end kiiremini ära tasuma, kui talvekoolitus lisataks algkoolitusele. Kuna nii tehes suureneks ka liiklusohutus, on see teema arutluse all olnud juba pikemat aega. Kitsaskohaks on just see, et talvel õppivatele juhtidele räägitakse põhinipid juba ära, kuid suveõpilased jõuavad enne kohustusliku ooteperioodi ? 11 kuud ? möödumist ilma õpetuseta talvistel teedel seigelda. Soomes on alg- ja lõppkoolitus juba liidetud ning osaliselt tänu sellele on ka liiklusõnnetuste arv vähenenud.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium põhjendab kahe koolituse lahus hoidmist libedaradade vähesusega, väites, et talv jõuab millalgi kätte niikuinii ja nii saab ka suvel algkoolituse läbinu libedal sõitmise oskused kätte. Kuid selgusetuks jääb, mida suveõpilased 11 kuu sisse jääva talve jooksul tegema peaksid. Lõppastmekoolitusest on juba ära võetud pimedasõit, kuid selle astme täielikku ärakaotamist Maasing ei poolda, sest topeltkoolitus võimaldaks oskusi süvendada ning kogemusi vahetada. ?Autojuhtimine kipub mitte sõites kiiresti ununema. Seega, isegi kui osa talvekoolitusest oleks lisatud algkoolitusele, tuleks õpilased aasta pärast uuesti ette võtta ning kõik üle rääkida- näidata.?
Algkoolituse ning libedasõidu ühendamise vajalikkust näeb ka Haapsalu autokooli Klimberg omanik Koit Klimberg, kellele on piisav põhjus kahe asja kokku panemiseks asjaolu, et kui seda ei tehta, ei pruugi inimest aasta pärast autojuhiloa saamist enam elus olla. Raplas omanimelist autokooli omav Heino Remmel lisab, et talveõppuritelt lõppastmekoolituse nõudmine on ebaaus, sest algkoolituse käigus oleks võimalik ka libedaraja oskused omandada.
Esialgu siiski kaht koolitust liita plaanis ei ole, kuid jaanuaris jõustuv seadus on loodetavasti avamänguks uutele suundadele liiklusohutuse kasvatamisel Eestis.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 13.12.24, 22:19
S&P Global Ratings agentuur tõstis Freedom24 ja Freedom Holding Corp. tütarettevõtete krediidireitinguid
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele