Tutvuse pinnalt võrsub usaldus, tekivad koostöövõimalused ja kasvab äri. Paljude inimeste jaoks on võõraid täis ruumi siseneminegi juba ebameeldiv, rääkimata siis veel võhivõõrastele ligi astumisest ja tutvuse loomisest. Suhtlemisvilumus tuleb praktiseerides, alljärgnevalt mõned soovitused, kuidas end ette valmistada ja millele kohapeal tähelepanu pöörata.
Kutsetega ürituse puhul teata aegsasti oma osavõtust. Varu endale aega kohalejõudmiseks, et ei peaks näiteks parkimiskoha otsimise tõttu piinlikult hilinema. Tee kindlaks, mis tasemel vastuvõtu või üritusega on tegu ja riietu vastavalt. Kui oled n-ö alariietatud (underdressed), võid mõjuda ebaprofessionaalselt, kui üleehitud, eneseimetleja või algajana. Naistel on eraldi teemaks jalanõud ? eriti kui televisioon või fotograafid kohal, tasub saapad kingade vastu vahetada.
Et vastuvõtul kulutatud aeg läheks ka professionaalses mõttes asja ette, tasub läbi mõelda, kes tõenäoliselt osalevad ja teha endale eelnevalt väike sõjaplaan. Kui on kavas tervitusnapsi nautida, tuleks auto koju jätta. Visiitkaardid tasub panna hästi ligipääsetavasse kohta, et ei peaks nende leidmiseks tervet ridiküli või taskuid pahupidi pöörama.
Kohale jõudes on viisakas võõrustajaid tervitada. Kui te pole varem isiklikult kohtunud, tuleks end ka tutvustada. Seejärel on kaval luua endale ruumist ülevaade, et otsustada, kust ja mis järjekorras oma sõjaplaani realiseerima hakata. Näiteks ei tasu liikuda koos massiga toidulaua äärde, et siis hulk aega järjekorras seista. Parem kasutada aega ringiliikumiseks ning võtta suupiste siis, kui järjekord hajunud.
Kui tuttavad tervitatud ja tutvused värskendatud, tuleks kindlasti uute kontaktide loomisele mõelda. Parimad relvad inimesele lähenemiseks on teadagi naeratus ja pilkkontakt. Tundub küll elementaarne, aga tegelikuks kontakti saamiseks tuleks ikka end ka tutvustada ja teise inimese nimi meelde jätta. Tegelikus elus kipub see etapp teinekord vahele jääma ja siis juhtubki nii, et oled inimesega juba mitmetel konverentsidel või vastuvõttudel vestelnud, aga tuttavaks polegi saanud ja siis on juba ebamugav küsida.
Hea on kasutada n-ö sõbra süsteemi. Kui oled tulnud üksi, võid mõnel tuttaval inimesel paluda end teistele tutvustada või liikuda esimesi kontakte otsides ringi koos temaga. Kui tahad rääkida kellegagi, kes juba on vestlusringis, siis vaata, kas nad on avatud või suletud poosis. Kui ring on suletud, ei sobi juurde trügida, kui aga kaks inimest seisavad näiteks avatud kolmnurgana, on neile võimalik läheneda.
Veekindlate vestluse alustamise teemadena võib kasutada tähelepanekuid ruumi või programmi kohta, positiivse sisuga kommentaare toidu, teeninduse või muusika kohta, asjakohaseid küsimusi vestluskaaslase tegevusala ja võõrustajatega seotuse kohta, küsimusi, kuidas üritus või mõni esineja meeldis.
Vestluskaaslasele tuleb kinkida oma täielik tähelepanu ja kuulata aktiivselt. Vestluspartner, kel silmad uue suhtlusobjekti otsinguil ringi vilavad, ei jäta endast positiivset muljet. Samas ole ettevaatlik, et mõni vagun sulle end nii külge ei haagi, et teistega suhelda enam ei saagi.
Kui oled niiviisi juba mõne tüütu kodaniku lõksu püütud, siis leia viisakas vabandus vestluse lõpetamiseks ja mine edasi.
Samas tuleks rõhutada, et ka vestlus meeldiva inimesega vajab lõpetamist ehk siis neid viisakusvormeleid, millega on kombeks suhtlusakt sulgeda. Vestluspartner tunneb end ebamugavalt, kui lased poole lause pealt oma tähelepanu mujale vedada. Kindlasti peaks hoiduma maitsetutest naljadest, virisemisest ja üleliigsest alkoholist.
Vastuvõtult lahkudes tuleks võõrustajaid tänada, kui just pole tegu näiteks konverentsi õhtuse üritusega, kus seda ei oodata. Saadud nimekaardid tasub selekteerida, kõik ei ole ilmselt edaspidises töös väärtuslikud kontaktid.
Lisan lõpetuseks ühelt vastuvõttudel käitumist treeninud seminarilt üles nopitud tarkusetera: ?Vastuvõtult lahkudes mäleta, kellega tulid.? Soovituse andis noor meesterahvas ja ütles, et see pidi olema elust enesest.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.