"Siseturul müüdi kanget alkoholi eelmisel aastal üle-eelmisega võrreldes 12,2% vähem," ütles Skoblov. "Ja seda vaatamata sellele, et Eesti oli 2004. aastal Euroopa Liidus alates maist, aga eelmisel aastal terve aasta. Ikkagi on langus."
Skoblovi sõnul on müügi languses veidi süüdi ka Läti-Leedu viinatootjad. "Läti-Leedu viinatootjad on jõudsalt turule sisenenud - kui veel kaks aastat tagasi oli nende turuosa viinaimpordis maksimaalselt 5%, siis praegu on see juba vähemalt 15%," ütles Skoblov ning lisas, et kallite viinade osas sellist pealetungi ei ole.
Skoblovi sõnul on languse taga ka eelmine aktsiisitõus. "2004. aasta detsembris müüdi kordades rohkem kanget alkoholi kui 2005. aasta alguses, sest eelmise aasta 1. jaanuaril tõsteti aktsiisi ja hulgilaod-poed ostsid mitme kuu varu ette ära." Sel aastal tõuseb aktsiis kümnendiku võrra 1. juulil.
"Vaatame, mis aktsiis teeb, reegel on selline, et kui aktsiisi tõstetakse üle 10%, siis esimese poole aasta jooksul väheneb tootmine sama palju, tootjad ütlevad, et turg läheb käest ära," selgitas Skoblov.
Aga kas praegused ilmad kasvatavad viinamüüki? "Ei usu, et külm ostma paneb, pealegi öeldakse, et külmaga ei tohigi viina juua, siis ei saa ju aru, kui külm liiga tegema hakkab," ei uskunud Skoblov külma suurt mõju.
Eile teatas AS Altia Eesti (kuni eelmise aastani Ofelia), et suutis oma turuosa suurendada. Altia Eesti müüs 2005. aasta siseturul 2,1 miljonit liitrit kanget alkoholi, sealhulgas 1,8 miljonit liitrit viina, ning kasvatas ka importtoodete müüki ligi poole võrra. Altia Eesti kodumaise viina turuosa suurenes langeva turu tingimustes 1,4%, jõudes 18,4 protsendini.
Eesti suurim alkoholitootja Liviko müüs eelmisel aastal 10,4 miljonit liitri kanget alkoholi, sellest detsembris 1 179 601 liitrit. Nädal tagasi saadetud pressiteates tunnistas Liviko juhatuse esimees Janek Kalvi, et mullu vähenes kogu kange alkoholi turg märkimisväärselt. Liviko müüs eelmisel aastal 5,8 protsenti vähem kanget alkoholi kui 2004. aastal.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.