Tuleb nentida, et taksojuhid jätkavad klientide petmist. Ei aita siin autoaknale välja pandud tariifid, mis peavad olema kindlas suuruses tähtedega; ei korras taksomeetrid ega printerid, mis peavad kliendile tšeki väljastama. Taksojuhid on sama leidlikud, kui imevidinaid konstrueeriv mister Q Bondi-filmides.
Äripäeva toimetuse arvates on enam kui kummaline see, et taksofirmad ei vastuta klientide petmise eest mitte kuidagi ja lasevad seepärast asjadel omasoodu kulgeda. Korrale kutsuks seadusemuudatus, et taksoveo litsents antaks taksofirmale: kui firma taksojuht klienti petab, kaotab firma tegevuslitsentsi.
Täna põhjendavad taksofirmad oma mittesekkumist sellega, et eranditult kõik taksojuhid on füüsilisest isikust ettevõtjad ja peaksid seetõttu ise vastutama. Taksoplafooni - et sõidetakse näiteks Tulika või Linnataksot - saavad FIEst taksojuhid frantsiisi korras. Suurima karistusena loobutakse konkreetse taksojuhist FIE teenustest. Juriidiliselt on kõik korrektne?
Ei ole korrektne. Jääb selgusetuks, et kui klient saab petta, siis kas ta peab taksojuhiga ise sotid selgeks tegema, sest taksofirma abile tal loota pole. Umbes nii, on kui saad müüjalt riknenud kauba, siis kauplus selle eest ei vastuta ja ostja peab müüjaga ise klaarima.
Tõenäoliselt on kliendil siiski raske sohvrile vastu vaielda, kui taksomeeter just niisugust summat näitab ja printer tšeki väljastab. Rääkimata välismaalastest, kes on taksojuhtidele veelgi kergem saak. Taksondus on meie häbiplekiga visiitkaart.
Taksondus on siiski osa ühistranspordist ja seetõttu peaks taksondusele kehtima teatud reeglid. Tõenäoliselt midagi kehtibki, aga seda ei täideta, kuna vastutus on kolmnurgas taksojuht-taksofirma-kohalik omavalitsus ära murenenud. Taksondus on kohalikul omavalitsusel üle käte kasvanud.
Sellele on kaasa aidanud sõitjatest järjekorra tekkimine (kliente jätkub, mistõttu neid saab valida), peatuskohtade ärajagamine taksofirmade vahel, mis on kliendi seisukohalt täiesti arusaamatu samm; FIEdest taksojuhid valivad endale ise sobiva tööaja ega tööta näiteks varahommikul - sundida tööle kedagi ei saa; sohvrid passivad pigem välismaalasi, kui veavad kohalikke inimesi.
Seega pole klient enam ammu kuningas. Vaja on taksofirma poolset karmimat suhtumist ebaausatesse taksojuhtidesse. Kui on oht, et firmalt läheb litsents, küllap see ka tuleb.
Ei salga, et taksojuhi amet pole kergete killast: tuleb kokku puutuda igasuguse rahvaga, töötada öösiti ja varastel hommikutundidel. See ei õigusta aga klientide petmist.
Autor: ÄP
Seotud lood
Tarkvaraarendajale Merada on turvalisuse tagamine ühtviisi oluline nii uue tarkvara kirjutamisel kui ka küberrünnaku ohu minimeerimisel oma ettevõttele. Viimase jaoks tehakse koostöös Teliaga regulaarselt turvanõrkuste kontrolli.