• OMX Baltic0,69%282,9
  • OMX Riga0,5%876,1
  • OMX Tallinn0,99%1 784,39
  • OMX Vilnius0,53%1 110,02
  • S&P 5001,5%5 930,59
  • DOW 301,5%43 154,69
  • Nasdaq 1,81%19 389,7
  • FTSE 1000,92%8 277,02
  • Nikkei 225−0,08%38 444,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,06
  • OMX Baltic0,69%282,9
  • OMX Riga0,5%876,1
  • OMX Tallinn0,99%1 784,39
  • OMX Vilnius0,53%1 110,02
  • S&P 5001,5%5 930,59
  • DOW 301,5%43 154,69
  • Nasdaq 1,81%19 389,7
  • FTSE 1000,92%8 277,02
  • Nikkei 225−0,08%38 444,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,06
  • 29.01.07, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Meie õhusadam on Ryanairile lahti

Odavlennufirma Ryanairi siiatulek meenutab veidi kaubandusketi Lidl tulekut - ehk tulemata ta jäigi. Praegu tundub Ryanair olevat uuel katsel, hetketakistuseks aga Tallinna Lennujaama väidetavalt kõrged teenustasud, mida Ryanair soovib esmalt enda kasuks ära rääkida.
Äripäeva toimetus tervitab Ryanairi siiatuleku kavatsust - aga ilma erandi tegemiseta.
Tallinna Lennujaama teenustasude üle on varem kana kitkutud nii, et suled kõrge kaarega lendasid. Kui esimesena siia saabunud odavlennufirma easyJet sai meie riiklikult lennujaamalt odavamad teenustasud - õigemini, kellaaegade järgi diferentseeritud teenustasud -, protesteerisid Estonian Air ja teised n-ö kallimad firmad. Ja igati õigustatult, sest miks peaks odavlennufirma saama odavamad teenustasud. See oleks kõige ehtsam konkurentsi pärssimine.
Täna on tunne, et see kanakitkumine siirdub uuele ringile. Ryanairi uute sihtkohtade direktor Benny Berger ülistab taevani Riia lennujaama, mille teenustasud on sõltuvuses lennufirmade reisijate arvust - ikka nii, et kui rohkem reisijaid, siis madalamad tasud. Nagu reisijate hulgikaubandus. Kahtlemata on Ryanair tõsine tegija ja tooks siia turiste juurde, mis oleks Eesti majandusele järjekordne vitamiinisüst.
Bergeri käes on sellist tüüpi trumbid: Riia lennujaam teenindas 2006. aastal 100% rohkem reisijaid kui Tallinn, selle aasta eduks prognoosib Berger juba 150%, kuulutades ette Tallinna õhusadama mandumist perifeeriaks. Bergeri sõnul olevat Tallinna Lennujaam ebaefektiivne ja kõrgete üksiktasudega.
Kogu loo juures on kerge väljapressimise maik man. Osa trumpe peaks olema siiski Tallinna Lennujaama peos. easyJet toimetab siin ühtsetest teenustasudest hoolimata vägagi edukalt, ehkki alguses ka virises. Tänaseks on easyJetil õnnestunud Estonian Air Berliini-lendudelt välja süüa, mis näitab easyJeti tugevat positsiooni. Kui teha Ryanairile soodustusi, tuleks neid teha ka easyJetile, seega muutuks viimane veelgi tugevamaks tegijaks - kas Ryanair ise kannataks konkurentsi välja? Teisalt on iga erandi tegemine märk subjektiivsest lähenemisest.
Pigem peab riik infrastruktuuri kaudu tagama kõigile äriühingutele võrdsed konkurentsitingimused. Ent mis siis, kui alandada kõikidele õhusõidukitele teenustasusid - tasemele, mida Ryanair näiteks sooviks oma puupüsti täis lennukitele?
Turistide juurdevool on küll kena, ent lennujaam, ehkki riiklik ettevõte, on ikkagi äriettevõte, kes ei saa kahjudega kaubelda. Igal teenusel on mingi omahind. Sooviks majandusminister Edgar Savisaarele kindlat meelt.
Autor: ÄP

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 20.12.24, 12:49
Tarkvaraarendaja Merada: turvanõrkusi tuleks otsida vähemalt kord kuus
Tarkvaraarendajale Merada on turvalisuse tagamine ühtviisi oluline nii uue tarkvara kirjutamisel kui ka küberrünnaku ohu minimeerimisel oma ettevõttele. Viimase jaoks tehakse koostöös Teliaga regulaarselt turvanõrkuste kontrolli.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele