• OMX Baltic−0,37%280,22
  • OMX Riga0,12%879
  • OMX Tallinn−0,54%1 763,69
  • OMX Vilnius0,00%1 090,56
  • S&P 5000,15%5 917,95
  • DOW 300,16%42 598,25
  • Nasdaq 0,06%19 500,94
  • FTSE 1000,07%8 251,03
  • Nikkei 225−0,26%39 981,06
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,88
  • OMX Baltic−0,37%280,22
  • OMX Riga0,12%879
  • OMX Tallinn−0,54%1 763,69
  • OMX Vilnius0,00%1 090,56
  • S&P 5000,15%5 917,95
  • DOW 300,16%42 598,25
  • Nasdaq 0,06%19 500,94
  • FTSE 1000,07%8 251,03
  • Nikkei 225−0,26%39 981,06
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%107,88
  • 04.07.07, 01:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kilepiimast lauaviina ei saa

Alkoholimüügi piiramine häirib loomulikult kaupmehi. Peamine küsimus ei ole aga mitte saamata jäävas tulus - inimesed kohandavad oma osturetked nagunii oludele vastavaks - kuivõrd klientidele põhjustatud ebamugavuses.
Toote edu ja saatuse üle otsustab just tarbija, mitte jaekett, sest jaekett käitub vastavalt kliendi ootustele. Kauplus on vahelüli tootja ja tarbija vahel.
Lahendus, kuidas panna inimesed ostma üht kindlat toodet, on tootjatele raske pähkel. Keskmises supermarketis on tarbijal valida enam kui 8000 eri nimetusega kauba vahel.
Tootjatele tuleb appi turundusklassika reegel - püüa toota seda, mida õnnestub müüa. Samas on tootegruppe, mille puhul tarbija on kasvatatud nullist. Eesti taasiseseisvusajal on uus turg loodud nt veinidele, puuviljadele ja hallitusjuustudele. Trende saab murda, aga see on aeganõudev ja ühele ettevõttele sageli kaelamurdev ülesanne.
Eestis on toote eduteguriks tugev turundustugi ja toote kvaliteet. Kui keegi tootest midagi ei tea, ei saa ta tulla ka selle peale, et seda osta. Reklaami on vaja. Osa tootjaid, nt õlletootjad püüavad näha klientide vajadusi ja maitseharjumuste muutust ette. Nii on alkohoolsete jookide trendid viimastel aastatel tootjate endi suunamisel muutunud.
Keskmine tarbija on siiski konservatiivne. Isegi kui kaupluses muutub tema lemmiktoote asukoht, on ta nördinud. Paljude inimeste ostukorv on kuude kaupa sarnane. Et klient prooviks midagi uut, on vaja teda ahvatleda. Uusi kaupu saab juurde võtta letipinnast lähtuvalt, sest hitte ei saa välja vahetada. Kirde sai ja Rukkipala lihtsalt peavad müügil olema. Jaekaupluste suurimateks hitt-toodeteks on kilepiim ja lauaviin. Sihttarbijad erinevad, kuid mõlema olemasolu kaupluses on möödapääsmatu. Ja ei saa öelda, et kes tahab lauaviina, joogu selle asemel kilepiima.
Tootja peab suutma püsivalt kaubaga varustada kõiki keti kauplusi. Kõige keerulisem on see hooajakaupadega - tänavu algas grillihooaeg juba märtsi keskel.
Selveri ketis on kaks hooaega - kevad ja sügis - ja muudatusi teeme sortimendis kaks korda aastas. Nüüd on oht, et peame hakkama sortimenti muutma mitu korda päevas. See on muidugi tülikas. Kuid kaupmeeste ärritus on suhteliselt väike tarbijatega võrreldes.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.01.25, 15:06
Philip Morris: sigarettide koht on varsti muuseumis
Viimase kümnendi jooksul on tubakasektori muutused olnud üsna dramaatilised. „Mis tähendab, et järgmise 10-15 aasta jooksul kaovad sigaretid ja need asendatakse teaduspõhiste alternatiividega neile, kes otsustavad suitsetamisega jätkata,“ ütles Philip Morrise välissuhete juht Kai Tammist. Sama moodi on muutunud ootused personalile, otsustavaks on saanud õigete hoiakute evimine.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele