Go Busi tegevdirektori kohusetäitja Rene Alpiuse sõnul panevad omavalitsused vedajad tihti fakti ette, et tuleb väiksema rahaga leppida. „Hiiumaal võitsime avaliku pakkumise, küsisime dotatsiooni 11,20 krooni, peale konkurssi lõppu teatati, et nemad doteerivad 9,20 krooniga, mida on kaks krooni vähem, kuid sellise rahaga ei saa jätkata. Kas paneme firma kinni, aga see on meie töö,“ lisas ta.
Kui senine vedaja konkurssi ei võida, ei ole Alpiuse sõnul mõtet edasi tegutseda, mis tähendab, et ta müüb bussid, koondab inimesed ja kui kolme kuu pärast selgub, et uus vedaja ei saanud tööga hakkama, siis ei elusta ettevõtet enam kuidagi.
Pruuli sõnul süüdistatakse bussifirmade omanikke alusetult raha kantimises. „Iga kuu esitame tellijatele aruande kuid maavalitsused ei kontrolli neid. Saame vaid valjuhäälsemalt seda nõuda, et sõltumatu audiitor, maavalitsus ja riigikontroll meid kontrolliks. Aegajalt tundub, et peaksime selle kulu enda kanda võtma, et solvavaid süüdistusi tõrjuda,“ lisas ta.
Alpiuse sõnul on keskmine kilomeetri omahind Go Busi arvutuste kohaselt 12,5 krooni, TTÜ teadlasete arvutuste järgi 13,21 krooni. Majandus ja kommunikatsiooniministeeriumi Pricewaterhouse Cooperilt tellitud uurimuses leiti, et hind on 12-14 krooni. „Lisaks küsivad ametiühingud rohkem palka bussijuhtidele, mis tähendab meile 24 miljoni krooni suuruste lisakulutust,“ lisas ta.
Finantsjuhi Jüri Suuroja sõnul kütuse hinna tõus krooni võrra tähendab lisakulu 30-50 sendi võrra ja see oleks kolme miljoni liinikilomeetri korral miljon krooni lisakulu. „Ettevõtjal ei ole seda raha oma taskust võtta,“ lisas ta.
„Ei saa tõsta piletihinna tariifi, reisija kaob ära, ostab auto ja meie sõidame tühjade bussidega ning meie kulu kasvab,“ arvas Alpius ja lisas, et riik peab kiiresti midagi tegema, sest autoga harjunud inimest on raske bussi meelitada.
„Oleme olnud naiivsed ja teinud valearvestusi, oleme valesti arvestanud kütusehinnaga ja tööjõukuludega, kuid teadlikult alampakkumisi ei ole teinud. Mujal maailmas on ühistransport sama moodi korraldatud ja ettevõtted teenivad normaalse marginaali. Lootsin, et Eestis on see samamoodi korraldatav, kuid seni need lootused ei ole täitunud,“ ütles Pruuli. Juhatuse liikme sõnule ei kavatse nad enam seda kannatada ja on teinud ettepanekud selgelt kahjulike lepingute ülesütlemiseks. „Nagu ka seadus ütleb, et on kuritegu sel alal kahjumlikult töötada,“ lisas ta.
Pruuli sõnul tuleks kogu riigihangete süsteem üle vaadata. „Ei saa otsustada ainult kõige väiksema hinna põhjal, peab olema komplektne lahendus, peaks vaatama nii hinda, võimekust, kui ka busside vanust. Seda on võimalik reglementeerida, tingimused oleks selgemad ja tulemus parem kui hinna pealt otsustamine,“ arvas Pruuli.