Tallinna Sadama nõukogu esimees Neinar Seli
püüab pehmendada peaminister Andrus Ansipi kriitikat majandusminister Juhan
Partsi poolt toetatava konteinerterminali kohta.
Konflikt peaminister Andrus Ansipi ja majandusminister Juhan Partsi vahel lõi lõkkele eelmisel nädalal, mil Andrus Ansip ründas Juhan Partsi toetatavat kava, et Tallinna Sadam ehitaks Muugale konteinerterminali Hiina kaupade vedamiseks Venemaale ja Lääne-Euroopasse, kirjutas Den za Dnjom. Konteinereid vedavad autod ummistaksid Ansipi arvates Eesti maanteed. Lisaks tekiksid Eesti-Vene piirile tohutud piirijärjekorrad. Intervjuus Den za Dnjom-ile püüdis Tallinna Sadama nõukogu esimees Neinar Seli pingeid maha võtta ja Ansipi kriitilist sõnavõttu majandusminister Partsi aadressil siluda. Tallinna Sadama nõukogu esimees väitis, et peaministrit ollakse ajakirjanduses valesti tõlgendatud.
Seli märkis oma erakonnakaaslase ja kunagise äripartneri Ansipi poolt Partsi vastu korraldatud rünnaku kohta, et peaministrit tõlgendatakse kitsalt ja kokkuvõttes vääralt. "Tsiteerin Andrus Ansipit: "Meil on vaja konteinersadama plaani saada tervikuna... Loodame, et mõte (konteinerterminalist) saaks lõpuni mõeldud ja projektist tekiks tulu nii Hiinale kui Eestile"," väitis Seli. "Seega ei ole peaminister ega mina Tallinna Sadama nõukogu esimehena kuidagi vastu võimsa ja töötava konteinerterminali rajamisele Muugal. Kellega oleks seda mõistlikum koos teha kui mitte heade Hiina kolleegidega, kellega on aastaid kõnelusi peetud."
Seli lisas, et peab sarnaselt peaministriga täiesti õigeks, et vastutustundetult ei tohi seda suurt projekti poliitilise hetkekasu nimel rahva hulgas reklaamida. Seda ei tasuks teha enne, kui asjad on lõpuni läbi räägitud: "Äris on kombeks tulemustest rääkida siis, kui tulemus on käes."
Seli kinnitusel tuleks selle aasta jooksul terminali kontseptsioon lõplikult läbi mõelda, äriskeem paika panna, et siis tööga pihta hakata: "Selleks Tallinna Sadama juhtkond Hiina Ningbo sadamaga eellepingu sõlmiski."
Seli väitel oleks Hiina kaupade jaotuskeskuse loomine Tallinna oluliseks hüppeks kogu transiidivaldkonna edasises tulevikus. "Suurem osa võimalikest Tallinnasse saabuvatest kaupadest on mõeldud Skandinaaviasse ning Loode-Venemaale, kuhu nende transport saab Muugalt edasi toimuda just meritsi, mis on Tallinna Sadamale kahekordselt kasulik. Väiksemates kogustes Lätti ja Leetu ning ka Moskva piirkonda on neid aga võimalik toimetada raudteel."
Samas, nagu selgub Seli vastustest, ei ole üldse selge, millisesse terminali või kuhu peaksid Hiinast need aasta 1 miljon TEUd (konteinervedude mõõtühik) saabuma. "See selgub pärast läbirääkimisi partneritega ehk siis lepingu sõlmimisel." Konkreetse lepinguni võib kuluda umbes aasta.
1. veebruaril kirjutas Den za Dnjom aga peaministripartei flirdist Paldiski Põhjasadamaga. Kui tõenäoliseks võib pidada asjaolu, et Partsi toetatavat konteinerterminali torpedeeriti põhjusel, et selle asemel tahab peaministripartei investeerida erakätes olevasse Paldiski Põhjasadamasse? Seda ettevõtet juhatab reformierakondlane Robert Antropov.
Seli väitis, et Tallinna Sadamal puudub plaan Paldiski Põhjasadam ära osta. Samal ajal möönis ta, et laiemas plaanis on koostöö osas võimalik siiski läbi rääkida ka Põhjasadamaga. Seli kinnitusel leidub "puutepunkte", mille pinnal ühistegevust arendada. Den za Dnjom-il jääb üle järeldada, et kõne alla võib tulla näiteks rendileping, kus osa Paldiski Põhjasadama kaidest renditakse riigile kuuluvale Tallinna Sadamale.
Küsimusele, kas riigile kuuluva äriühingu jaoks ei tundu ebaeetilisena ajada ühist äri offshore taustaga ettevõttega, kostis Seli, et juhul, kui tehakse koostööd, ei tehta seda omanikega, vaid sadama tegevjuhtkonnaga, kes tegeleb igapäevaküsimustega. "Taolistes asjades on kahel kõrvuti asuval ettevõttel alati puutepunkte."
Veebruari alguses on toimunud Paldiski Põhjasadama omanike ringis muudatused. Aasta alguses oli Paldiski Sadamate ASi aktsiate omanikuks veel Hollandi Antillidel Curacaos registreeritud firma CNP Investments N.V. Nüüd on ettevõtte omanikuks taas saanud Briti Kanalisaartel registreeritud Tintrade Ltd, kes oli sadama omanik ka 2004-2006. Tintrade on seotud kütusefirmaga Saurix Petroleum ja Paldiski Sadamate juhtfiguuride Aleksandr Nakonetšnõi ja Aleksei Tšuletsiga.
Seotud lood
Ettevõtja Neinar Seli on reponud 1 850 000
Tallinki aktsiat.
AS Estiko juht ja Tallinna Sadama nõukogu
esimees Neinar Seli ei leia, et riik läheb oma äriühingutest dividendide
võtmisega liiale. Samas ei poolda ta sellistest vahenditest eelarveaukude
lappimist.
Täna osaleb majandus- ja
kommunikatsiooniminister Juhan Parts Euroopa Liidu ministrite transpordi,
telekommunikatsiooni ja energeetika nõukogu (TTE) istungil Brüsselis, kus ta
esitab Eesti ametlikud seisukohad kliimaküsimuste ja taastuvenergia meetmepaketi
kohta.
Uue sarja esimene saade!
Elisa Eesti juht Andrus Hiiepuu rõhutab uhiuues sarjas “Juhtides tulevikku”, et suurfirmad liiguvad kestlikkuse suunas ja sellega kujundatakse ümber tööstusharud. Kes pole sellega kaasas, jääb lihtsalt maha.