Veebruaris peetud turismimess Tourest 2008 rõhus siseturismi tutvustamisele ja propageerimisele. Siseturismiettevõtted täitsid terve spetsiaalselt neile renditud ja kujundatud messihalli egiidi all "Puhka Eestis".
Suurejoonelist väljapanekut rahastas osaliselt Euroopa Regionaalarengu Fond. Seal olid esindatud kõik 15 Eesti maakonda, kes tutvustasid oma piirkonna eripärasid ja turismitooteid. Õigemini tahtsid tutvustada, sest ajakirjanikel, kes teavet nende pakutava kohta massidesse oleksid viinud, puudus nende vastu huvi.
Olin ainsa ajakirjanikuna kaunilt põrandale maalitud Eesti kaardi ees kostümeeritud ja hakkamist täis maakonnaesindajatega vastamisi. Kurb ja kahju hakkas neist! Inimesed olid vaeva näinud, ja tuleb tunnistada, et tulemus oli kena, atraktiivne ja huvipakkuv. Kas see vaev ka ära tasus, ei julge vähemalt ajakirjanike huvi põhjal küll väita.
Selline on siseturismi traagika. Kohalikus elanikus siseturismi vastu huvi tekitada on raske. Pigem eelistavad need reisida välismaale, et midagi uut ja tundmatut kogeda ja avastada. Eesti on väike, seda on kerge ühe jutiga läbi sõita. Siin on vaja tugevat turismimagnetit, mida välja reklaamida ja loota, et see toob turisti kohale.
Seiklusturismi ja loodusmatkade korraldajad on teinud küll huvitavaid üritusi, mis kindlasti rahvast paaril esimesel korral peibutavad, kuid hiljem on see juba kulunud kogemus ja jälle on vajadus millegi uue järele.
Kui vaadata, mis hinda tuleb kodus puhkamise eest maksta, siis tuhmuvad siseturismiahvatlused kiiresti. Nädalane spaapakett maksab sama palju kui reis soojale maale teise kultuuri, kus avastusi igal sammul. Spaapuhkus Tallinna lähistel maksab sama palju kui Lõuna-Eesti metsas, kus muud võimalused ajaviitmiseks puuduvad. Midagi on tasakaalust väljas.
Veel paar aastat tagasi ööbis 83 protsenti siseturistidest sugulaste pool. Palgatõus suurendab nende hulka, kuid ma ei ole kindel, et siseturule orienteeritud turism end ära elatab: turistile jääb pika peale stiimulit väheks ja huvi kaob. Põhirõhk tuleb siiski panna välisturisti meelitamisele.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.