• OMX Baltic0,22%269,88
  • OMX Riga1,73%886
  • OMX Tallinn0,04%1 730,19
  • OMX Vilnius0,37%1 044,41
  • S&P 500−0,6%5 949,17
  • DOW 30−0,47%43 750,86
  • Nasdaq −0,64%19 107,65
  • FTSE 1000,51%8 071,19
  • Nikkei 2250,8%38 842,13
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,85
  • OMX Baltic0,22%269,88
  • OMX Riga1,73%886
  • OMX Tallinn0,04%1 730,19
  • OMX Vilnius0,37%1 044,41
  • S&P 500−0,6%5 949,17
  • DOW 30−0,47%43 750,86
  • Nasdaq −0,64%19 107,65
  • FTSE 1000,51%8 071,19
  • Nikkei 2250,8%38 842,13
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%104,85
  • 13.05.08, 08:50
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kolmandik ettevõtteid pelgab kriisi süvenemist

Aprillikuu transpordibaromeetri uuringust selgub, et üle poole transpordifirmadest on hädas tööpuudusega ja kolmandik firmadest ennustab poole aasta pärast veelgi viletsamat majandusolukorda.
Võrreldes jaanuariga on tööpuudusest johtuvad probleemid veelgi teravnenud. Kui jaanuaris kurtis ebapiisavat nõudlust 46,5%, siis eelmisel kuul juba 62,5% transpordifirmadest. Mullu aprillis maadles väheste tellimuste küüsis kõigest 23,7% ettevõtteist.
DSV Transpordi juhatuse esimehe Jaan Lepa sõnul on tööd tõepoolest vähemaks jäänud.
"See on otseselt tingitud Eesti majanduse jahtumisest. Müüakse vähem, tehased toodavad vähem… Meie sellega kimpus ei ole, aga näeme selgelt, et meie klientide mahud vähenevad," tunnistas Lepp.
Samas prognoosis osa firmasid (31%) aprillis järgmiseks kolmeks kuuks nõudluse suurenemist. Pooled (52,1%) siiski tellimuste kasvu ei näe.
Hoolimata napist nõudlusest lubab 38,1% ettevõtetest, et tõstab järgneva kolme kuu jooksul teenuste hindu. Ligi 60% firmadest siiski hindade kallale ei lähe.
Lepa hinnangul peavad hinnad tõusma, et ellu jääda.
"Kui ikka 30-40% kuludest moodustab kütusehind ja see läheb poole kallimaks, siis ega välja ei mõtle, kuidas autosid muudmoodi liikuma saada," sõnas firmajuht.
Tööjõupuudusega oli aprillis hädas 12,5% transpordifirmadest. Aasta alguses küündis hädaliste protsent 20,5-ni. Mullu aprillis oli aga töötajaid puudu tervelt pooltel, juulis 80%-l ja oktoobris 59%-l ettevõtetel.
Kui mullu aprillis ja juulis ei olnud ühelgi uuringus osalenud firmal rahamuresid, siis tänavu aprillis maadles raskustega tervelt 12,5% firmadest.
"See on kütusehinnast põhjustatud tõus. Kulud lähevad suuremaks, aga tulud ei tule sellele vastu," kinnitas Jaan Lepp.
Ebasoodsa konjunktuuri tingimustes on väga vähe firmasid - kõigest 7,5% -, kelle tegevust ei piira miski.
Kui viimastel kuudel võttis töötajaid juurde iga kümnes ettevõte (baromeetri järgi 9,8%), siis personali vähendas iga kolmas (märkis 32% firmadest).
Transpordiettevõtete järel on suurim valdkond, kus hinnatõusu kavandatakse, hotellindus (58,5%).
Ettevõtete prognoosi kohaselt on ka kuue kuu pärast oodata halba ärikonjunktuuri, kusjuures kõige pessimistlikumad ootused on transpordi ja kinnisvara valdkonnas. Vaid 11,9% firmadest loodab paremat majandusolukorda.
Jaan Lepp kuulub tugeva kolmandiku sekka ja usub, et poole aasta pärast on majanduse olukord veelgi hullem.
"Arvan samuti, et põhi ei ole veel käes," lisas ta.
Konjunktuuriinstituudi aprilli uuring koostati üheksa eri valdkonna 291 teenindusfirma hinnangute põhjal.
Autor: 1706-aripaev

Seotud lood

Uudised
  • 14.05.08, 19:44
Vene majandustegelaste arvates oleks hinnapiirangute asemel vaja toidutalonge
Mai alguses Venemaal lõppenud põhitoiduainete hinnapiirang võib lähiajal viia uuele inflatsioonihüppele, see omakorda uutele riiklikele turupiirangutele ning rohuks võiks selle asemel olla toidutalongid vaestele, leidsid eile nii tootja- kui tarbijaorganisatsioonide juhid.
  • ST
Sisuturundus
  • 13.11.24, 15:51
Rail Balticu hetkeseis: milliseid jaamu ehitatakse ja millal need valmivad
Rail Balticu Ülemiste terminali ehitustööd käivad: mitmed töövõtjad on juba kaasatud ja õige pea kuulutatakse välja veel neli hanget. Peagi alustatakse jalakäijate rõõmuks ka T1st Ülemiste Keskuseni viiva tunneli ehitamisega.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele