Suurte võlgade tõttu lõpetas Peugeot' tehas
autode ja varuosade tarned selle automargi Eesti ja Läti ainuesindajale Kommest
Autole. Kui firma ei jõua lähipäevil järjekordse salapärase investoriga
rahastamises kokkuleppele, võib mustaks stsenaariumiks olla pankrot.
Esimesena ilmnesid Kommest Auto võlgadest tingitud raskused Lätis. Alates märtsist ei tarni Peugeot' tehas sinna autosid, aprillikuus peatati ka varuosade tarne.
"Lätis valitseb sügav teadmatus ja infosulg," ütleb Kommest Auto Läti tütarfirma üks endine töötaja, kes ei taha oma nime avalikustada.
"Firma müüb vaid neid autosid ja varuosi, mis praegu veel laos olemas on. Juhtkond, kes tegutses veel jaanuari alguseni, on tänaseks laiali jooksnud. Inimtühjad on nii marketingi- kui ka müügiosakond. Järele on jäänud vaid direktori kohusetäitja ja finantsdirektor," räägib ta.
Kommest Auto ainuomanik Toomas Rüütmann tunnistab raskusi Lätis, kuid lisab, et Lätis liidetakse kaks tütarfirmat, importöör Lauva Auto ja edasimüüja Lauva Autocentres, ja kõik tegevused koondatakse Eestisse.
Kui suured on Kommest Auto võlad Prantsusmaal asuva tehase ees, seda firma paberimajandust haldav Rüütmann ei ütle. Räägitakse ligi 10 miljoni euro ehk ca 150 miljoni krooni suurusest võlast.
"Probleemid tarnega on ja seda põhjusel, et SEB on peatanud teatud osades finantseerimise," ütleb ta. "Samas kinnitan, et vastavalt sõlmitud kokkulepetele Peugeot' kontserni ja koostööpartneritega ei kahjustu mingil määral Peugeot' olemasolevate klientide huvid. Oleme sõlminud uued lepingud ja esimesed varuosade partiid on juba kohal."
Pealtnäha on üle 10 aasta Peugeot'de müügiga tegelenud Rüütmann heatujuline, kuid vastused mõnele küsimusele lõpetab intervjuu juures viibiv suhtekorraldaja Hannes Hamburg. Viimane on Rüütmannile nõu andnud juba aastaid ja sõidab ka Peugeot'ga.
Tallinnas Sõpruse puiesteel asuva Kommest Auto uhkes müügisaalis on vaikne, töötajate naeratus on asendunud äreva pilguga. Müük ei lähe enam kuigi hästi. Näiteks tibukollast Peugeot 107 on müüdud sel aastal kokku vaid viis tükki.
Saalis uitab veel paar uudistajat ja juhatuse esimees, Rüütmanni väimees Raido Toonekurg. Ta kõnnib mureliku näoga, pilk maas.
Rüütmann väidab õhinal, et hädast välja aitava investoriga peetakse läbirääkimisi ja juba selle nädala lõpuks peaksid paberid saama allkirjad. Sama optimistlikku juttu uuest investorist rääkis Rüütmann ka ligi kuu aega tagasi.
Äripäevale teadaolevalt oli "kindlaks investoriks" Tallinna Kaubamaja omanikfirma NG Investeeringud. Viimasest teemat kommenteerida ei tahetud, kuid teadaolevalt jäänud tehing ära seetõttu, et ilmnesid Kommest Auto võlad ja nigel majandusseis.
Enamik autoäri hingeelu tundvaid inimesi, firmade omanikud ja juhid teavad Kommest Auto kehvast seisust. Räägitakse võimalikust pankrotist või sellest, et autotootja annab Peugeot' müügiõigused lihtsalt mõnele teisele firmale.
"See firma on kahjuks hävinud, ja hävitanud on ta omanik ise. Seal pole ühtegi pääseteed, keegi lihtsalt peab pankrotti minema. Kui te sõidate mööda Sõpruse puiesteed, siis Kommest Auto pole enam omaniku, vaid pankrotihalduri oma," ütles üks asjaga kursis olev, kuid anonüümsust palunud inimene.
Väärtpaberite keskregistri andmetel on Kommest Auto omanikfirma TR Majad eelmise aasta 5. juunil müünud 10 miljoni krooni väärtuses võlakirju. TR Majade võlakirju on ostnud umbes 40-50 inimest. Võlakirjade lunastamistähtaeg saabub selle aasta oktoobris. "Mul on raske kommenteerida, kes need inimesed on. Ma isiklikult neid ei tunne," ütleb TR Majade omanik Toomas Rüütmann.
Võlakirjade tagatiseks oli Rüütmanni sõnul Rakvere külje alla rajatav Põhjakeskus. Ometi müüs Rüütmann selle märtsis investorite teadmata vaikselt maha Kobe Asset 5 nimelisele firmale maha.
Kuigi Rüütmann lubab, et seisab igati võlakirju ostnud inimeste huvide eest, toimus juba kuu aega tagasi SEB eestvedamisel Rüütmanni võlausaldajate kriisikoosolek.
Autor: 1706-aripaev
Seotud lood
Kuigi Eestis Peugeot’ müük kahaneb, siis
Ida-Euroopas kasvab Prantsuse autotootja turuosa turust kiiremini.
Pea kolmandiku raskustesse sattunud
Peugeot'-ärimees Toomas Rüütmanni TR Majade võlakirjadest maksid kinni
kohustusliku pensionisamba kliendid, kelle raha eest juhtivad pangad nüüd juba
hapuks kippuvaid võlakirju ostsid.
Peugeot esindaja AS Kommest Auto peab
läbirääkimisi strateegilise investori kaasamiseks Eestis ja Lätis, teatas firma.
Täna esitas firma Silgate Credit
Enterprises Limited avalduse pankroti algatamiseks Kommest Auto vastu.
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.