Täna maksab Eestis liiter mootoribensiini
17,45 krooni, millest 8,28 krooni ehk 47,46% moodustavad maksud (aktsiis,
käibemaks) ning diislikütuse hind 19,45 krooni, millest 8,12 krooni ehk
41,87% on maksud riigile.
"Toodete hinnad Eestis sõltuvad otseselt maailmaturu hindadest, sest Eestis naftat ei leidu ning meil ei ole ka ühtki naftatöötlemistehast, mis valmistaks imporditud toornaftast bensiini või diislikütust. Seetõttu tuleb paratamatult kõik mootorikütused Eestisse, nagu enamikesse EL riikidesse, importida. Samuti puudub riiklike naftavarude puudumise tõttu võimalus hindu riiklikult reguleerida nagu seda tehakse näiteks Saudi-Araabias või Egiptuses, kus diislikütuse liiter maksab ca 3 krooni, mis on kolm korda madalam turuhinnast, makse arvestamata," kommenteeris AS Eesti Statoil kontseptsioonijuht Kai Realo venekeelsele portaalile dv.ee.
Mootorikütuste maailmaturuhinnad ehk sisseostuhinnad on aasta algusest pidevalt kallinenud ning võrreldes eelmise aasta maikuuga on sisseostuhinnad mootoribensiinile hetkel 298 USA dollarit tonn ehk 38% kallimad ning diislikütusele 640 USA dollarit tonn ehk 104% kallim. Hindade stabiliseerumist ega odavnemist maailmaturul analüütikud hetkel ei ole prognoosinud.
Diislikütuse jaehind on kallim, sest diislikütuse hind on maailmaturul muutunud kallimaks kui mootoribensiini hind. Eesti tarbijale on 2008. aasta mootorikütuste jaehinna tõus olnud veelgi suurem, sest 1. jaanuaril 2008 toimunud aktsiisimaksu määrade muudatus tõstis mootoribensiini aktsiisimäära 1,32 krooni/liiter ja diislikütuse aktsiisimäära 1,56 krooni/liiter.
"Üldine elukallinemine mootorikütuste hinda ei mõjuta, vaid vastupidi, mootorikütuste hinnatõus mõjutab üldist elukallidust, läbi kaupade transpordikulu jms kallinemise," kommenteeris Realo.
Mootorikütuste hinnad riikides on erinevad sest rakendatavad maksumäärad riigiti on märkimisväärselt erinevad.
Seotud lood
Soomes liigub meili teel kiri, mis kutsub
kõiki üles aasta lõpuni mitte ostma kütust Neste ja Shelli tanklatest, et
sundida suurtegijaid hindu alandama.
Eesti Statoili kontseptsioonijuht Kai Realo
kahtlustab, et Soome suurte kütusemüüjate vastu algatatud aktsiooni
taga võib olla mõni konkurent. Hinnasõjani jõudes kaotab tema sõnul
aga pigem tarbija.
Koos kütusehinna tõusuga suureneb ka suurte
bensiinipaakidega autode järjekord Eesti-Vene piiril.
Nafta hind kukkus 13 kuu
madalaimale tasemele.
ABB Balti riikide ärijuht Jukka Patrikainen on seda meelt, et 1990ndatel Eestisse tulnud allhanketööd andsid siinsetele tööstusettevõtetele hea stardiplatvormi. Tänu tugeva tööstusriigi mainele saab ABB Eestis peagi alustada ka ülisuurte mootorite tootmist.