Praeguste reisipakkumiste hindu vaadates tundub, nagu oleks ajamasinaga kümme aastat tagasi rännanud: kümme päeva Türgis 5000 krooni, nädal mõnel Kreeka saarel 4000 krooni, Portugalis suisa 3500 krooni. Suured reisikorraldajad TEZ Tour ja Novatours, kes võitlevad Eesti turistide pärast, on kiskunud hinnasõtta ka teised firmad.
Vene kapitalil põhinev TEZ Tour ja Leedu päritolu Novatours (Novaturas) on kui Baltimaade reisituru Vestmann ja Piibeleht. Varem on nad turuliidri koha pärast vihast hinnasõda pidanud lõunanaabrite juures. Praegu on seis viigis: koduseinte toetusel juhib Leedus Novatouras 54protsendise turuosaga. Lätis on number üks aga TEZ Tour. Otsustav geim peetakse seega Eestis.
Ülepakkumisest võidab tarbija. Mõningaid pakkumisi, näiteks neli ööd Türgis neljatärnihotellis 1990 krooni, võib juba kurioosumiks nimetada, sest Eestis sama raha eest pikka nädalalõppu veeta ei saa.
Talvel agressiivse turuvallutamise sõnumiga Eestisse tulnud TEZ Touri üksinda hinnasõjas süüdistada ei saa. Eesti väikesel turul tegutses liiga palju reisikorraldajaid juba enne TEZi. Suure rahvusvahelise firma tulek lihtsalt võimendas ülepakkumist. Oma osa on ka majanduse jahenemisel.
Karm hinnasõda on sundinud väiksemaid reisikorraldajaid tegema oma plaanidesse korrektiive. Happy Travel loodab tegevjuht Tiina Petersoni sõnul uutele sihtkohtadele, mida Eestis pole varem pakutud: Lido di Jesolo, Montenegro ja Korfu. Viimane on siiski ka TEZi pakkumiste nimekirjas.
Reisikorraldajad on hakanud ka rohkem koostööd tegema: kui kahel firmal on mõlemal pooltühi lennuk, öeldakse üks lend ära ja võetakse teine kahe peale.
Domina Traveli tegevjuhi Ulvi Tüllineni sõnul müüvad korraldajad oma reise kohati omahinnaga või isegi alla selle: peaasi, et lennuk tühjalt ei lendaks. Domina Travel nägi tihedat konkurentsi ette ja loobus selleks suveks oma lennukist. "Otsustasime olla sel suvel rohkem reisibüroo ja müüa edasi teiste reise," ütles Tüllinen. "Praeguses olukorras on see end igati õigustanud. Meil ei ole igapäevast peavalu, kuidas lennuk täis müüa, me ei pea peale maksma ei klientidele ega lennufirmadele. Sügisest tegutseme taas rohkem reisikorraldajana."
Peterson on märganud, et inimesed ei planeeri enam oma reise pikalt ette, vaid ootavad viimase hetke pakkumisi. Positiivse poole pealt tundub talle, et juurde on tulnud ka päris uusi kliente, kes nüüd saavad endale esimest korda reisimist lubada. Nende võrra on reisiturg laienenud.
Ka Tüllinen leidis põhjust optimismiks: "Ma ei imestaks, kui varsti hakkavad ka naaberriikide inimesed Eesti kaudu reisima, mitte-eestlased ei reisi enam Soome reisikorraldajate vahendusel," sõnas ta. Eesti inimestel soovitas Tüllinen sel aastal võimaluse korral kindlasti reisile minna, sest nii soodne hinnaolukord ei saa kaua kesta.
Nii nagu pärissõjas, peab ka hinnasõjas keegi langema. Kõigi küsitletud reisifirmade juhtide hinnangul on Eestis liiga palju reisikorraldajaid - kuigi ennast liigseks keegi loomulikult ei pea. Kõige enesekindlamad on kahe peakonkurendi, Novatoursi ja TEZ Touri esindajad. "Eesti turul on praegu tõepoolest liiga palju turismifirmasid, kuid see olukord on muutumas," ennustas Novatoursi turundus- ja suhtekorraldusjuht Olev Riisberg. Ta toob näiteks meist palju suurema Soome turu, kus on järele jäänud vaid 2-3 suurt reisikorraldajat.
TEZ Touri tegevjuhi Marina Laikjõe sõnul puhastab iga uue suure reisikorraldaja tulek turgu. "Selekteeruvad need, kes suudavad pakkuda head hinna ja kvaliteedi suhet, lisaks spetsiifilisi nišitooteid," hindas Laikjõe.
Ta toob paralleeli lõunanaabrite juurest: TEZi tuleku järel korrastus turg nii Lätis kui ka Leedus. "Ja korrastub kindlasti ka Eestis," lubas Laikjõe.
Väljend "turu korrastumine" tähendab aga sisuliselt mitme firma tegevuse lõppemist. Kuid ka ellujääjatel pole põhjust aasta lõpul šampanjapokaale kõlistada: kasuminumbrid sel aastal vaevalt omanikele rõõmu valmistavad.
Estraveli tegevdirektori Anne Samliku hinnangul võib reisikorraldajate käive soodsate pakkumiste tõttu sel aastal eelmise aasta näitajat isegi ületada, seevastu kasumlikkus kindlasti väheneb: puhkusepakettide hinnad on langenud, kuid firmade kulutused suurenenud.
Seotud lood
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.