Kodutehnika hulgimüügiga tegeleva Elmaksi tegevdirektor Andres Laanisto pidas oma firma müügi 10protsendilist vähenemist võrreldes eelmise aasta sama ajaga normaalseks. "Viimased kaks aastat oli juba peaaegu nirvaana," võrdles ta. "Jagasime kaupa laiali. Nüüd tuleb tagasi pöörduda normaalse töörütmi juurde: koolitusmaterjalidelt tolm pühkida ja müügivõtted meelde tuletada."
Eesti Konjunktuuriinstituudi esimeses kvartalis tehtud küsitluse kohaselt olid kodumasinate müüjad võrreldes teiste kaupade müüjatega kõige pessimistlikumad. Peaaegu pooled neist ennustasid müügi vähenemist järgmise kolme kuu jooksul. Võrdluseks - murelikkuselt järgmiste, garderoobikaupade müüjate seas arvas müüki vähenevat vaid 17% küsitletuist.
Laanisto vaidles vastu väitele, et ehitusturu langus on kaasa haaranud ka kodutehnika müüjad. Kinnisvaraarendajate nõutud kauba, integreeritava köögitehnika müük on Elmaksil peaaegu kolmandiku võrra hoopis kasvanud. "Kinnisvaraarendajad ei saa enam karpe müüa ja üritavad oma kaubale anda lisaväärtust sisustusega," tõi ta põhjuseks. Arendajad moodustavad Elmaksi koostööpartneritest ligikaudu kolmandiku. Laanisto sõnul vaatavad arendajad küll hinna ja kvaliteedi suhet, aga päris odavate markidega kliente püüdma ei minda. Elmaksi üks kallimaid brände, Prantsuse firma De Dietrich tooted on näiteks ka ühed nõutumad.
Sandman Grupi peadirektori Martin Pedai sõnul on nende Euronicsi ja PlussMiinus Elektroonika poodides langenud just integreeritava tehnika müük ja tervelt 30-40protsenti. Põhjuseks toob ta kinnisvaraarendajatest klientide ärajäämise. "Elmaks on hulgimüüja ja tegelebki arendusprojektidega, meie oleme enamasti jaemüüjad," põhjendas Pedai erinevust konkurendiga. "Me müüme ju asju, mida inimestel on kindlasti vaja, mitte emotsioonikaupu," põhjendas ta.
Vastupidine kogemus on kahel firmal ka telerite osas. Laanisto sõnul on konkurents karmistunud just telerite turul ja võib märgata tarbijate suundumust odavamate markide eelistamisele.
Sandmanile kuuluvates poodides on telerid aga just eriti hästi minev kaup, mille põhjuseks Pedai pidas lähenevaid spordi suursündmusi: jalgpalli Euroopa meistrivõistlusi ja olümpiamänge.
Mõlemad kodukaupade müüjad hindasid eestlasi väga nõudlikeks tarbijateks, kes eelistavad kvaliteetsemaid (ja kallimaid) marke hoolimata majanduse jahtumisest. "Otsitakse lisaväärtusi, lisafunktsioone, automaatikat," iseloomustas Laanisto.
Kohalikule turule orienteerunud kodutehnika müüjad on seega tuleviku suhtes mõõdukalt optimistlikult meelestatud ja suuri allahindlusi ei plaani. Küll aga tundus Pedaile, et hädas on osa hulgimüüjaid, müües oma kaupa näiteks Venemaale.
Seotud lood
Kui 2015. aastal tuli Spotifys lauale idee Discover Weekly funktsiooni loomiseks, ei olnud ettevõtte asutaja sellest eriti vaimustuses. Sellele vaatamata oli töötajatel piisavalt autonoomsust funktsiooni edasi arendada, luues seeläbi ülipopulaarse toote. CVKeskus.ee uuris Eesti tippjuhtidelt Kai Realolt ja Toomas Tamsarelt, kuidas mõjutab juhtimiskultuur töötajate lojaalsust ja tööandja ihaldusväärsust.