Riigi säästurežiimi üle rõõmustagu
Kagu-Eesti vallad, sest hoolimata kokkuhoiust hakatakse ehitama Peterburi Läti
ja Kaliningradiga ühendavat Koidula raudteepiirijaama.
Miljardi krooni eest rajatakse 25,4 kilomeetrit raudteed, kuus silda, 5,8 kilomeetrit maanteed, 10 jaamateed ja paigaldatakse 38 pööret. Ka ehitatakse jaama-, tollilao-, veeremi remondi- ja hooldushoone.
Millist kasu saaksid uuest raudteepiirijaamast ettevõtjad?
Majandusministeeriumi esindaja Ain Tatteri sõnul võimaldab piirijaam vedada kaupu, mida seni transportida ei saanud.
Näiteks praegu ei saa Eesti piiridel fütosanitaarülevaatust (ELi välisest riigist on Eestisse lubatud taimi ja taimseid saadusi tuua 15 piiripunkti kaudu. Kontrollis hinnatakse kauba vastavust EL-is kehtestatud taimetervise nõuetele - toim.) vajavaid kaupu kontrollida.
"Samuti on võimalik läbi Koidula piirijaama vedada kaupa Riia sadamasse, mis on sinna lühim tee Peterburi regioonist," lisab Tatter.
Tartlased rõõmustagu ka selle üle, et Koidula piirijaama valmimisel 2011. aastal vähenevad Taaralinnas ohtlike veoste riskid. Nii piiri- kui ka tollikontroll kolitakse Koidulasse.
Riigi Kinnisvara ASi esindaja Madis Idnurm ütleb, et Koidula piirijaam looks uue transpordikoridori Peterburist Lätti ja Kaliningradi.
"Jaam ühendaks Valga ja Tartu raudtee peateed Eestis. Vaja on kaasaegseid tingimusi veoste kontrolliks riigipiiril. Samuti loob jaam tingimused konteinervedude arenguks, loomsete-taimsete kaupade veoks. Koidula piirijaam on sobiv kõikidele kaubagruppidele, mis üldse raudteel liiguvad," rõhutab Idnurm.
ASi Tartu Maja Betoontooted asejuhi Jaan Lutsu sõnul parandab uus piirijaam ehk kaupade liikumine logistikat Eestist Venemaale ja vastupidi.
"Ilmselt suureneb kaupade liikumise kiirus ja täpsus," loodab Luts. "Arvestades Vene-suunalise ekspordi potentsiaali, oleksime valmis Koidulat enda kaupade eksportimiseks kasutama," lisab Luts.
Samas rõhutab ta, et nende otsus sõltuks veohinnast ja -täpsusest.
Kuivsegusid tootva OÜ Sakret kommertsdirektor Ursula Paavel loodab, et piirijaama valmimisel muutub kaubavedu sujuvamaks.
Sakretile eluliselt vajalik
"2011 suveks oleme Sakreti Balti ja Euroopa ettevõtete ühisprojekti raames jõudnud realiseerida olulise osa järgmiseks viieks aastaks püstitatud Vene ja Ukraina turu paremaks varustamiseks mõeldud vähemalt viie kuivsegutehaste püstitamise projektist, mille edenemisel on oluline probleemideta ühendus naabritega.
Et Baltimaades asuvad meie tehased Leedus, Lätis ja Eestis, peame nii kaupade ekspordi kui ka edasise koostöö arendamisel tähtsaks raudteeühendust Läti ja Venemaaga," on Paavel lootusrikas.
Transiidiasjatundja Raivo Vare hinnangul võimaldab ehitatav Koidula raudteepiirijaam ettevõtjatele Venemaa-suunaliselt kaubaveolt kõvasti kasu lõigata.
"Jaam kindlustab Eestile täieliku raudteevedude vajaduse kogu kaubagruppide spektris.
Lisaks saab sinna juurde haakida erainitsiatiiviga koostöös suuremat sorti auto- ja tolliterminali," usub Vare.
Tema sõnul veereks Koidulast kaup eelkõige Moskva suunas.
"Aga ka Venemaa spetsiifikast tulenevalt teistesse valitsevatesse jaotuskeskustesse. Vene kaup aga pääseb Koidulast hõlpsasti meie sadamatesse," loodab ta.
Vare arvates olnuks ammu aeg Koidula piirijaamaga alustada. "Praegu on ju jabur olukord, kus tollijaam asub Eesti siseterritooriumil Tartus..."
Autor: 1706-aripaev
Seotud lood
Täna sõlmisid Riigi Kinnisvara AS (RKAS) ja
AS VolkerRail RTE 310,6 miljoni kroonise mahuga peatöövõtulepingu, mille raames
ehitatakse Koidula piirijaamas raudteid kokku 25 kilomeetri ulatuses.
Maksude koosseis muutub veel ja maksumäärad lähevad kõrgemaks – selle peale võib mürki võtta, arvab raamatupidamisbüroo Vesiir asutaja ja juht Enno Lepvalts.