Eesti pankade autoliisingu osakondade
juhatajate sõnul käib aina sagedamini väikeettevõtetel ja eraisikutel liisingu
maksmine üle jõu.
Majandusraskused sunnivad väikeettevõtteid ja eraisikuid aina tihedamini tagastama liisituid autosid, vahetama neid odavamate mudelite vastu või otsima laenuandjatega uusi kompromisse.
Swedbanki liisingu divisjoni juht Gunnar Toomemetsa sõnul on mingil määral kasvanud pangale tagastatavate autode hulk, kuna inimesed ei suuda enam liisingut maksta. Toomemets märgib, et liisingulepingut lõpetavad tihedamini väikeettevõtted ja eraisikud.
On ka näha, et ettevõtted püüavad vahetada kallimaid autosid odavamate vastu, et vähendada igakuiseid makseid. "On tähtis, et liisinguleping oleks sõlmitud mõnda aega tagasi, vastasel korral võib liisitud auto jääkmaksumus olla turuhinnast kõrgem," seletas spetsialist.
Sampo Panga autoliisingu osakonna juhataja Erki Lingi sõnul on viimasel poolaastal suurenenud klientide arv, kes ei suuda õigeks ajaks makseid tasuda. "Praegustes majandusoludes on see loomulik ning me ei näe selles midagi dramaatilist," kommenteeris Link situatsiooni dv.ee-le. Tema sõnul on raske olukord praegu eeskätt ehitus- ja kinnisvarasektori kesk- ja väikeettevõtetel.
Erinevalt Hansa Liisingu klientidest ei kiirusta Sampo Panga kliendid kalleid liisitud autosid odavamate mudelite vastu vahetama. "Kuid aina rohkem kliente lükkab auto soetamise edasi või pikendab juba olemasolevaid liisingulepinguid," märkis Link.
SEB Liisingu juhi Indrek Julge sõnul ei ole neil eelmise aasta lõpu seisuga võrreldes äravõetud või tagasitoodud autode laoseis suurenenud. Kuumaksete tasumise hilinemine on küll mõnevõrra suurenenud, kuid see on vastavuses üleüldise laenu- ja liisinguturu maksepraktikaga halvenemisega. Hondasid pakkuva Catweesi müügidirektori Ülo Malmbergi sõnul autode tagasitulekuid on, sest eelmise aasta kaubandusbuumi juures juhtus, et auto muretseti mõtlematult. Osa on kaotanud töökoha või ei suuda ettevõte toodangut realiseerida.
Malmberg ütles, et nende autodele pakuvad liisingut eelkõige Hansa ja Nordea, need on põhitegijad. Catweesil on auto tagasiostukohustus liisinguperioodi lõpus. Kui klient satub makseraskustesse, realiseerib pank auto kiirmüügi korras, selgitas Malmberg. Tema sõnul nõustab ka Catwees kliente, et nad saaksid huvi korral auto ise realiseerida. Kui klient jääb maksetega hätta esimesel aastal, on oht, et auto turuhind on langenud ja jääk on sellest suurem.
Seotud lood
Riigi loodud IT-majad pakuvad erasektori IT-ettevõtetele järjest rohkem konkurentsi. Võisteldakse tööjõuturul, IT-firmadel on oht muutuda tööjõurendi pakkujateks, selgitavad saatekülalised Äripäeva raadios.