• OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5001,23%5 782,76
  • DOW 301,02%42 221,88
  • Nasdaq 1,43%18 439,17
  • FTSE 100−0,14%8 172,39
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,86
  • OMX Baltic−0,25%272,29
  • OMX Riga−0,13%872,59
  • OMX Tallinn−0,33%1 736,47
  • OMX Vilnius−0,27%1 050,05
  • S&P 5001,23%5 782,76
  • DOW 301,02%42 221,88
  • Nasdaq 1,43%18 439,17
  • FTSE 100−0,14%8 172,39
  • Nikkei 2251,11%38 474,9
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,92
  • GBP/EUR0,00%1,19
  • EUR/RUB0,00%106,86
  • 03.12.08, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Eksportijate olukord on praegu nutune

Ehitusmaterjalitootjate sõnul on viimasel ajal järsult vähenenud Venemaale, Lätti, Rootsi ja Norrasse eksporditavate kaupade maht.
"Olukord on nutune," ütles ASi Textuur tegevdirektor Argo Jõgi. "Ilmselt on Rootsi kuningas meie peale pahane," vastas ta muiates küsimusele, miks eksport Rootsi on kahanenud nullini. Jõgi arvates seisab selle taga üleüldine kriis ja tarbimise langus kõikides riikides. "Inimesed ei taha raha raisata," seletas ta. "Aasta tagasi oli üks äärmus - müügibuum -, nüüd oleme jõudnud teise äärmusse."
Kuid ettevõtte juht säilitab optimismi ning loodab, et aasta-paari pärast turg taastub. "See võib juhtuda isegi varem, kui keegi arvata oskab. Praegu on tähtis ellu jääda. Kellel on rasva peal, see peab vastu ja elab raske aja üle. Teised on sunnitud tegevusvaldkonda vahetama," lausus Jõgi.
Vaatamata tootmismahu vähenemisele Jõgi töötajaid ei koonda. "Palka me maksame endiselt - see ei ole just kõige suurem kuluallikas, kuigi inimesed ühe nädala kuus lihtsalt puhkavad. Me jälgime hinnataset ning kasutame aega selleks, et automatiseerida tootmist, soetada uusi seadmeid, väljuda uutele turgudele. Meil on praegu käimas läbirääkimised kahe partneriga." Jõgi ei tahtnud öelda, mis turud need on: "Saladust ei või reeta, muidu konkurendid saavad teada."
Meelis Pärna, kes vastutab Saarema Saunade toodete turustamise eest Põhjamaadesse, väitis, et ekspordimaht kahaneb jätkuvalt. Asi ei ole ainult turgudel valitsevas olukorras, vaid ka Venemaa toorme kallinemises. "Pärast seda, kui möödunud aasta teisel poolel Venemaa puidu hinda tõstis, kaotasid meie tooted konkurentsivõime. Oleme kaotanud atraktiivsust Põhjamaade klientide jaoks, kuna nad võivad nüüd sama kvaliteedi ja hinnaga osta analoogseid tooteid soomlastelt," seletas Pärna. "Praegu on eksport Rootsi langenud 10 protsendile kogu meie tootmise mahust, aasta tagasi oli see näitaja 40-50 protsenti."
Puit- ning puit-alumiiniumuksi ja -aknaid valmistava Viking Window ASi ekspordijuht Tanel Kookmaa märkis samuti, et Skandinaavia ostjad ei kipu enam lepinguid sõlmima. "Meil on pakkumised väljas, kuid huvi nende vastu tunnevad vähesed. Ja needki mõtlevad enne tehingu sõlmimist pikalt või loobuvad üldse lepingust. Sama olukord on ka Iirimaa ja Norraga. Meie eksport Rootsi on langenud 3-4 protsendile," ütles ta.
ASi E-Betoonelement eksport on kahanenud miinimumini. Müügi- ja turundusdirektor Mart Arro sõnul on nende peamised turud seni olnud Venemaa ja Rootsi. "Venemaal me müüsime Peterburi, kus praegu on üks suur projekt lõpetamisel ning uusi projekte näha ei ole. Rootsi turul valitseb sama olukord mis Eestiski - turg langeb, müügimahud kahanevad," teatas Arro. Küsimusele, milline võiks olla ekspordimaht järgmisel aastal, ei osanud Arro vastata: "Praegu on võimatu prognoose teha, kuid karta võib mahu vähenemist," oli napp vastus.
E-Betoonelemendi eksport 2008. aastal ulatub ligikaudu 20 protsendile käibest. Suurem osa ekspordist läheb Venemaale, eksport Rootsi jääb alla 1 protsendi.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 04.11.24, 07:30
Selveri “Kuldne Kolmapäev” jõudis e-poodi ja laienes pensionipäevadele
Selveri populaarne 63+ vanuses klientidele mõeldud sooduskampaania "Kuldne Kolmapäev" on ettevõtte üks edukamaid kampaaniaid, mis laienes nüüd ka e-Selverisse ning tänavustele pensionipäevadele.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele