• OMX Baltic−0,48%272,91
  • OMX Riga−0,19%863,88
  • OMX Tallinn−0,48%1 734,61
  • OMX Vilnius−0,46%1 063,81
  • S&P 5000,00%5 872,16
  • DOW 300,00%42 326,87
  • Nasdaq −3,56%19 392,69
  • FTSE 100−1,02%8 115,53
  • Nikkei 225−0,69%38 813,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%107,13
  • OMX Baltic−0,48%272,91
  • OMX Riga−0,19%863,88
  • OMX Tallinn−0,48%1 734,61
  • OMX Vilnius−0,46%1 063,81
  • S&P 5000,00%5 872,16
  • DOW 300,00%42 326,87
  • Nasdaq −3,56%19 392,69
  • FTSE 100−1,02%8 115,53
  • Nikkei 225−0,69%38 813,58
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,21
  • EUR/RUB0,00%107,13
  • 21.05.09, 17:54
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Advokaat: riik ei või kodanikele antud sõna murda

Riik oleks pidanud majandusolukorra muutumist ette nägema ja selle ka riigiametnike õppelaenu kustutamisega siduma. Praegu seda tehtud ei ole, kuid lõpliku hinnangu, kas õigus jääb riigile või ametnikule, annab kohus, ütles Äripäevale advokaadibüroo Aivar Pilv vandeadvokaat ja partner Ilmar-Erik Aavakivi.
Järgneb Ilmar-Erik Aavakivi arvamus õppelaenu kustutamise peatamise teemal.
Loomulikult kerkib küsimus õiguspärase ootuse kui põhiseadusest tuleneva põhimõtte rikkumisest. Selle põhimõtte järgi ei või riik käituda enda kodanike suhtes sõnamurdlikult - lubada üht ja tegutseda teistmoodi. Käesoleval juhul on riigitöötajatel tekkinud õiguspärane ootus, et nende õppelaen (vähemalt) ametisse nimetamise ajal kehtinud tingimustel ka kustutatakse. Ametisse nimetamise ajal kehtinud avaliku teenistuse tingimused (sealhulgas soodustused) moodustavad poolte vahelise õigussuhte sisu. Nimetatud sisu ei saa üks pool (riik) ühepoolse otsusega muuta.Õiguspärase ootuse põhimõtte siduvus tuleneb muuhulgas sellest, et reeglina ei seadnud riik õppelaenu kustutamise kohustuse kehtivust sõltuvusse teatud majanduskasvu näitajatest vms. Teisisõnu ei ilmne õigusaktidest, et õppelaenu kustutamise tingimused ja nende kehtivus oleks seatud sõltuvusse makromajanduslikest teguritest nagu majanduskasv, eelarve laekumised vms.
Iseenesest oleks riik ju võinud seada õppelaenu kustutamisele teatud makromajanduslikud tingimused, kuid kuna neid ei ole sätestatud, siis ei saa muutunud olustikule niivõrd lihtsalt toetuda. Seda enam, et majanduskriisid on riikide ajalukku iseenesest sisse kirjutatud ja pikas perspektiivis ei ole need midagi ennenägematut. Riik peab õigusaktide kehtestamisel tulevikku teatud määral ette nägema ja ka negatiivsete stsenaariumitega arvestama.
Õppelaenu kustutamise lõpetamine oleks õiguslikult kehtiv nende riigiametnike suhtes, kes nimetatakse ametisse peale kustutamist sätestava õigusakti jõustumist, sest nende suhtes kehtib õigussuhte sisuna juba uus õiguslik regulatsioon, uued tingimused.Riigiametnik, kes õppelaenu kustutamise ootamatu lõpetamisega leppida ei soovi, võib pöörduda halduskohtu poole ja muuhulgas taotleda õppelaenu kustutamise lõpetamist ette nägeva õigusakti põhiseaduse vastaseks tunnistamist.
Kohtusse pöörduval riigiametnikul on siiski ka riskid. Nimelt võib kohus leida, et käesoleval juhul õigustab õppelaenu kustutamise ootamatut lõpetamist avalik huvi ja õiguspärase ootuse põhimõtte rikkumine on majanduskriisi sügavust arvestades vabandatav. Teisisõnu seisneb küsimus selles, kuivõrd oluliseks õiguslikuks faktoriks lugeda praegust majanduskriisi. Kui riik suudaks kohtus põhjendada, et sedavõrd sügavat majanduskriisi ei olnud ta kohustatud ette nägema ja praegusel juhul on õppelaenu kustutamise lõpetamine avalikes huvides, võiks vastav õigusakt isegi põhiseaduspäraseks osutuda. Minu subjektiivne hinnang on selline, et riik pidi ka sügavaks majanduskriisiks (nagu praegune) valmis olema ja sellega ei saa õiguspärase ootuse põhimõtte rikkumist vabandada. Lõpliku hinnangu annab siiski kohus."
Aripaev.ee kirjutas täna, et alates juulist lõpetatakse riigitöötajatele õppelaenude riigipoolne hüvitamine. Õppelaenude hüvitamise lõpetamine on planeeritud alates juulist ning see puudutab kõiki riigi- ja kohalike omavalitsuste töötajaid, kelle laenu tööandja poolt tasutakse. Rahandusministeeriumi andmetel plaanib riik sellega säästa tänavu 31,9 miljonit krooni.

Seotud lood

Uudised
  • 27.05.09, 14:32
Seeder: õppelaenu kompenseerimise tühistamine ei ole õige
Rahandusministri kohuseid täitev Helir-Valdor Seederi sõnul ei vasta mõned kärpe-eelarvesse kantud ettepanekud seadustele ning neid pole võimalik teostada.
Uudised
  • 21.05.09, 15:52
Riik säästab tänavu õppelaenudelt 31,9 miljonit
Riik säästab alates juulist riigitöötajatele õppelaenude riigipoolse hüvitamise lõpetamisega tänavu 31,9 miljonit krooni.
Uudised
  • 21.05.09, 10:31
Riigitöötajate õppelaenu enam ei kustutata
Alates juulist lõpetatakse riigitöötajatele õppelaenude riigipoolne hüvitamine.
Uudised
  • 21.05.09, 13:02
Swedbankil 72 000 õppelaenu lepingut
Swedbanki teatel on pangal aprilli lõpu seisuga 72 000 õppelaenu lepingut ning õppelaenude jääk on 2,36 miljardit krooni.
  • ST
Sisuturundus
  • 18.12.24, 16:05
Investeerimine kunsti: muuseumikvaliteet võib maksta vähem kui pool telefoni
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele