Poliitikud on ise eravestlustes öelnud, et
tegelikest valimiskampaania kuludest deklareeritakse ametlikult kolmandik ning
kaks kolmandikku jäetakse deklareerimata, ütles ettevõtja Rein Kilk laupäeval
raadio Kuku saates "Keskpäevatund".
"Ettevõtluses oleks see uskumatu, aga poliitilises ettevõtluses ei ole," lausus Kilk. Tema kinnitusel otsis Reformierakonna liikmete Jaanus Rahumägi ja Robert Antropovi valimiskampaaniat teinud reklaamibüroo Droom omanik Heiki Penu oma firmale ostjat. Seetõttu oli reedeses Äripäevas avalikkuse ette toodud info teada paljudele inimestele.
"Ta sattus täbarasse olukorda, kuna valimisarveid ei makstud ära, läks pankrotti, on püsti hädas. Me teame, et erakonnad on üsna sarnased oma käitumiselt ettevõtetega ja kahjuks mitte börsiettevõtetega, vaid kusagil Kopli liinil registreeritud riiulifirmadega," kritiseeris Kilk parteide tegevust.
Ta võrdles raadiosaates Äripäeva reedest uurivat artiklit ja riigikogu filmiga "101 dalmaatsia koera". Äripäev valis kaks dalmaatsia koera 101st välja, et teeme teie nahast kasukad. Kas ülejäänud 98 dalmaatsia koerale oli see uudiseks, et sellised asjad toimuvad, küsis Kilk. Ja vastas kohe ise, et pole mingi saladus, et erakondi rahastatakse varjatult.
"On mingid asjad, mis vajavad poliitikute tehtavat lahendust. Meie ei saa olla need, kes lahendavad ära erakondadevahelise rahastamise küsimuse," lausus Kilk.
Saates osalenud uudisteagentuuri BNS ajakirjaniku Ainar Ruussaare väitel on probleem selles, et erakondade rahastamise probleemi peavad lahendama selle tekitajad ehk poliitikud ise.
Kui ma kogemata unustan tasumata õigel päeval maamaksu, siis järgmisel päeval saan maksuametilt meeldetuletuse. Ma olen nagu kala akvaariumis maksuameti jaoks. Kõik on näha ja väga hea, et on näha. "Kuidas on võimalik, et selles e-riigis on valdkond, mis on aga hämar, must?" küsis Ruussaar parteide rahastamisest rääkides.
Raadiosaate kolmanda osalise, Eesti Päevalehe ajakirjaniku Vallo Toometi sõnul on alati kaks poolt. Me räägime praegu poliitikutest, aga ei räägi ärimeestest. Kui poliitik võtab, siis ärimees annab. "Me süüdistame küll võimsalt poliitikuid, aga ega ärimees ei anna niisama. Tegelikult on ju kõik arusaadav, aga mitte keegi ei taha sellega tegeleda. Ei taheta tegeleda sellepärast, et see on kasulik nii poliitikutele kui ka ärimeestele," rääkis Toomet.
Kilgi hinnangul on poliitikutesse investeerimine olnud paljudele ärimeestele üks kasulikumaid investeeringuid. "Eesti poliitika on jõudnud sellesse järku, et usaldusväärsus ei ole kõrge. See on jõudnud piirini, kus oleks vaja nn relvastuse piiramise kokkuleppeid," lausus Kilk, viidates vajadusele, et erakonnad lepivad kokku reklaamikulutuste piiramises. See aitaks suurendada usaldust parteide vastu.
Siseminister: kaks viimast meest, kellelt välja pressida
No need kaks meest on küll viimased, kellelt oleks mõtet midagi välja pressida, mõlemad on ju kaitsepolitsei taustaga, kommenteeris siseminister Marko Pomerants võimalikku väljapressimist reformierakondlastelt Robert Antropovilt ja Jaanus Rahumägilt.
Reformierakonda kuuluvad kaks riigikogu liiget Jaanus Rahumägi ja Robert Antropov sattusid enda väitel konflikti võlgade sissenõudjatega, kes neilt võltsitud arvete abil raha välja pressisid.
Hetkel kuum
Äripäeva raadio kullafond
Rahumägi otsustas tasuda eelmise aasta suvel 600 000 krooni. Antropov eiras võlanõuet, väites, et see on alusetu. Äripäev tõstatas reedel küsimuse, kas tegemist on väljapressimise või Reformierakonna varjatud rahastamisega?
Reformierakonna juht Andrus Ansip eitas neljapäeval Äripäeva küsimustele vastates, et Reformierakonda võidi rahastada varjatult. "Kui Rahumägi on maksnud ära mingi summa ekslikult, mida ta poleks pidanud maksma, siis seda ei saa väljapressimiseks nimetada," lausus peaminister Ansip.
Laupäeval vastas küsimustele siseminister, Isamaa ja Res Publica Liidu liige Marko Pomerants.
Milline versioon on Teile usutavam: kas väljapressimine või see, et tegemist on kavala valimiskampaania rahastamise skeemiga?
Kui on väljapressimine, siis need kaks on küll viimased mehed, kellelt on mõtet midagi välja pressida, mõlemad on ju kapo taustaga mehed. Kui keegi üldse, siis nemad peaksid teadma, kuidas need asjad käivad.
Kas Rahumägi sobib juhtima kapo komisjoni?
See küsimus pole niivõrd seoses selle ametiga, kuid eks ta selle asjaga peab ise nüüd hakkama saama. Põhiline mure on see, et valimiskampaanias ei tasu väga hoogu minna, kulud ja tulud peavad inimesel olema tasakaalus ikka. Räägitakse küll, et papp pole oluline, kuid papp on ikka oluline.
Mõlemad väidavad, et kirjalikke lepinguid ei tehtud. Kas on tavaline, et erakonnad sõlmivad valimiste reklaamikampaaniate tegemiseks suulisi lepinguid?
Aga milleks üldse reklaamiagentuurid? Selliste asjadega saab lihtsamalt hakkama. Tuleb võtta oma sõbrad ja tuttavad ja minna ja jagada lehti. Mis see agentuur siia puutub. Mis puudutab stiili, siis erakondadel on see välja töötatud. Erakonnad kasutavad agentuure ka laiemalt.
Mis peaks sellele loole järgnema? Kas ja kes peaks algatama uurimise?
Ma ei oskagi öelda, ma olen seda põgusalt vaadanud. See on kusagil kirjas ka, kelle pädevuses selline uurimine olema peab. Ma usun, et erinevates politseiasutustes loetakse ka lehti ja tegeletakse sellega. Meil nii vähe raha ka pole, et ei jõutaks enam lehti tellida.
Üks küsimus
Kas peaks algatama kriminaalasja, et tuua selgust Reformierakonna liikmete ümber puhkenud rahastamisjuhtumisse?
Raivo Küüt, politseiameti peadirektor
Kriminaalasja algatada!? Mispärast? Sellepärast, et kuskil midagi kirjutati!? Ma ei ole seda artiklit lugenudki! Ma ei tea, milles üldse probleem on!
Võrdlus
Osa kulusid võis jääda deklareerimata
Reformierakonna ametlikult deklareeritud 2007. a valimiskampaania kulud kroonides
reklaam: 17 375 359suhtekorralduskulud: 432 297transpordikulud: 283 707rendikulud: 1 338 485avalikud üritused: 2 792 554sidekulud: 589 567postikulud: 1 612 251muud kulud: 7 988 349kokku 32 412 575Näited Reformierakonna nimekirjas kandideerinud Robert Antropovi 2007. aasta riigikogu valimiskampaania kuludesterinevate üritustega seotud kulud, sh ruumide rent: 925 113agentuuri töö: 448 943PR-teenus (3 kuud): 60 000meedia (sh reklaam): 429 905fototööd: 10 384tootmine (audio, valimiste sümboolika ja kingitused, voldikud): 296 716kokku oli kampaania kulu: 2 181 863Andmed pärinevad Antropovi valimiskampaaniat korraldanud reklaamifirmast Droom. Kulude kohta on olemas ka raamatupidamisdokumendid. Antropov pole neid kulutusi aktsepteerinud.
Näited Reformierakonna nimekirjas kandideerinud Jaanus Rahumägi 2007. aasta riigikogu valimiskampaania kuludest:
agentuuri töö: 499 200PR-teenus (3 kuud): 60 000meedia (sh reklaam): 514 325materjalid: 2 787fototööd: 21 800tootmine (audio, valimiste sümboolika ja kingitused, voldikud): 247 609erinevad üritused: 83 363Kokku oli kampaania kulu 1 686 321Allikas: Reformierakond, reklaamibüroo Droom