"Eesti koduturg on väike ja eksportides tuleks kasvatada majanduse elujõudu. Väikeste- ja keskmiste ettevõtete takistuseks on vastavate ekspertide puudumine. See uus programm on tugev lisa riigipoolsele ekspordiprogrammile. Tulemas on 25 tugevat ekspordijuhti, programm kestab kokku 12 kuud - eks pärast seda siis ole näha, kuidas esimesel vasikal on läinud ja kui jätkusuutlik ta on," kommenteeris majandus-ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts uut koolitusprogrammi.
"Ekspordirevolutsioon on minu hinnangul just sellise kvaliteediga programm, mis võiks motiveerida noori andekaid spetsialiste naasma Eestisse, et töötada jõuliselt areneda soovivates ettevõtetes ja panustada hüppelisse ekspordi käibekasvu, millest tõuseb tulu riigile tervikuna," ütles Parts.
Marketingi Instituudi juhatuse esimehe Anu-Mall Naaritsa sõnul on võimalik koolitusele kandideerida ka kõigil müügijuhtidel, kel on olemas kõrgharidus ja kes valdavad vähemalt kahte võõrkeelt. "Ettevõtete puhul võivad kandideerida ka juba olemasolevad müügiinimesed, kes omavad potentsiaali müügiks välisturgudele," märkis Naarits.
EASi juhatuse liikme Maria Alajõe hinnangul on konjunktuuriinstituudi uuringutest tulnud selgelt välja vajadus sarnaste koolituste järele. "Me tunnetame tööturul teravat vajadust professionaalse ettevalmistusega ekspordijuhtide järele, praegu pole ettevõtetel aga kedagi värvata," kommenteeris Alajõe. "Enamikus ettevõtetes tegeleb ekspordi juhtimisega praegu tegevjuht ise kõikide muude tegevuste kõrval, see pärsib aga ekspordimahtude kasvatamist ja uutele turgudele siirdumist," ütles ta, lisades, et praeguses majanduse kasvufaasis on parim aeg panustada teadlike meetoditega ekspordi kasvatamisse.
Ekspordi müügijuht aitaks ettevõttel paremini kaugemaid riike sihikule võtta. Eesti Tööandjate Keskliidu juhi Tarmo Kriisi sõnul pole väikeriigi puhul ainult sisemajandusele tuginev majandus jätkusuutlik. Tema hinnangul on praegusel turul head ja kogemustega ekspordi müügijuhti väga raske leida ning sageli jääbki innovaatilistel ja eristuvat toodet pakkuvatel ettevõtetel globaalne läbimurre tegemata. "Eksportivatest ettevõtetest sõltub ka edasine tegevus kõrgkoolidel, EASil ja teistel," märkis Kriis, soovitades ettevõtjatel samuti kaugemad riigid sihikule võtta.
"Meie haarasime sellest kinni seepärast, et turul pole praegu piisavalt kogemustega inimesi võtta. Sel koolitusel on rahvusvahelised koolitajad," selgitas mööbliettevõtte Tarmel ASi juht Aare Paloots, miks nemad sellest programmist huvitatud on.
Koolitusel osalemine maksab iga ettevõtte jaoks 2353 eurot. Ehitusettevõtte Rait ASi personalijuhi Tiiu Pirsko sõnul soovivad nemad programmi kaudu enda olemasolevaid müügiinimesi koolitada. "Meil oli eelmise aasta lõpus ekspordi müügijuhi konkurss. Kuid turul meie jaoks siis päris head inimest ei olnud. Me ei leidnud oma unistuste kandidaati," lausus Pirsko.
Projekti kaasrahastatakse Euroopa Sotsiaalfondi vahenditest ja selle eelarveks on kokku 294 108 eurot, millele lisandub käibemaks. Koolitusel osalemine maksab iga ettevõtte jaoks 2353 eurot, millele lisandub käibemaks. "Vaadates koolitusprogrammi, mis on rahvusvaheline ja aasta pikkune mentori kasutamise võimalus ja reisid, siis meie inimese jaoks oleks see hea arenguvõimalus. See on väga soodne hind, hinna ja kvaliteedi suhe on hea," märkis personalijuht.
"Me oleme teinud eelmisel aastal investeeringuid, kokku 50 miljonit krooni. Selle tulemusena meie tootmisvõimsus kasvab ja me peame ekspordimahtu kahekordistama, sest Eesti ja Baltimaade turg pole piisavad selleks," lisas Prisko, kelle sõnul uusi turge vallutada ei plaanita, pigem kavatsetakse olemasolevatel mahte kasvatada.
Autor: Kaisa Tahlfeld
Seotud lood
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”