Rootsi pealinnas läinud nädalal toimunud mess toob igal aastal kokku mööblikettide esindajaid, edasimüüjaid ja agente üle kogu Skandinaavia. "Kui tahta Põhjamaades müüa, siis peab kindlasti Stockholmi messil kohal olema," märgib Pihlak.
Teisedki Eesti mööblitootjad paistavad temaga nõustuvat, sest kokku leiab eestlasi 18 boksist. Eestlased tunnistavad, et messil osalemine maksab kümneid tuhandeid eurosid. Kui ühest suust kiidetakse aga EASi messitoetusi, milleta oleks osa ettevõtjaist osalemata jätnud.
Näost näkku kohtumistest palju kasu. Enamasti leiab Ermatiko edasimüüjaid sihttururiikide kohalike agentide kaudu, kuid mess annab võimaluse nii nende kui ka kaupmeestega silmast silma kohtuda ja klient saab ära proovida, kas just näiteks sellise pehmusega diivan tema turule sobib.
Pihlak toob näite Lõuna-Rootsi disainipoest, mille omanikuga suhtlemisel jäi vahele etapp, kus oleks omavahel selgeks räägitud, milline kontseptsioon poel on. Pihlak tundis, et klient oli rahulolematu, kuid ei saanud aru, milles asi. Nüüd sõitis rootslane aga messile ning esmakordselt näost näkku kohtudes leiti ka ühine keel.
Pihlaku sõnul läks mess Ermatiko jaoks üle ootuste hästi. "Tähis on uute edasimüüjate leidmine ja sellel osas on meil kõik ootused ületatud," kinnitab ta. Ermatikot tuntakse tema ütlusel edasimüüjate seas hästi. "Mõni ei viidagi siin pikalt aega, vaid esitab kiirelt tellimuse ja kogu lugu," märgib Pihlak.
"Võiks öelda, et kõigi aegade parim mess!" ütleb sama rahulolevalt teine Eesti mööblitootja, Bellus Furnituri omanik Rolf Relander. Belluse boksi, mis on kogu messi üks suuremaid, meelitavad inimesi DJ käe alt tulevad kuumad tantsurütmid. Relander peab Stockholmi messi ettevõtte jaoks üheks aasta tippsündmuseks.
Bellus alustas mõni kuu tagasi koostööd Rootsi tuntud disaineri Bror Boijega, kelle minimalistlikud lambanahaga kaetud toolid on Relanderi sõnul messil käinud Rootsi klientidele vägagi meelt mööda olnud.
Relander ütles, et sellised kohtumised annavad kliendisuhtesse uut särtsu juurde. "Siin saab klientidega mõnusas atmosfääris kohtuda, vähem diivanitest ja rohkem niisama juttu rääkida. Küll siis diivanite peale jõuab hiljem mõelda," ütleb ta.
Toom Tekstiil sai esimesed Rootsi kliendid. Toom Tekstiilil on tulnud külastajate tähelepanu aga just nimelt oma diivanitele pöörata, sest muidu tekkide-patjade ja madratsite tootmisega tegelev ettevõte alustas aastapäevad tagasi ka pehme mööbli tootmist. "Kuna on sellised rasked ajad, tuleb eluspüsimiseks orienteeruda mitmele valdkonnale ja turule," ütleb tootearendustehnoloog Margus Redi.
Müügijuht Anu Raun selgitab, et sohvasid on nad põhiliselt müünud vaid oma Dreamlandi ketis, nüüd üritatakse rünnata Soomet ja Rootsit. "Soome turu vallutamine läheb meil lihtsamalt. Meil on seal oma esindus, mille kaudu müüme tekke-patju, madratseid-kušette ja nüüd käisid nende kliendid siin ka sohvasid vaatamas."
Rauni ja müügijuhi Karina Kihuoja silmist paistab rõõm aga ka siin Rootsis, sest saadud on mitu potentsiaalset kontakti ja äsja diivaneid uudistanud rootslased on esitanud ka tellimuse - iga diivanit viis tükki. "Näkkas!" ütleb Kihuoja rõõmsalt. "Me tegelikult ei lootnudki, et asi nii konkreetseks läheb," lisas ta.
Toom Tekstiil on käinud messidel 15 aastat. "Meil on päris suur firma ja seepärast ei ole meil probleeme, et me ei saaks minna või peaksime mõtlema ja kaaluma," ütleb Raun.
Läinud suvel puhus disainer Inge Peetris koos ettevõtja Armin Kõomägiga elu sisse ettevõttele Vinteco, mis annab uue kuue Eesti nõukaaegsele mööblile ja sisustuskaupadele ning otsib uuskasutusdisainile kodu Soomes ja Rootsis.
"Olemegi olnud suunatud ekspordile, sest ega seda nõukaaegset asja Eestis keegi väga palju taha," räägib Peetris, kui võtame istet mööblitootja Mangi kangajääkidega kaetud uue elu saanud diivanil.
"Tegelikult eestlastel huumorimeelt on, kui oleme midagi vahvat teinud, siis oleme seda ka Eestisse müünud. Aga algupäraselt Eesti jaoks renoveerida ei ole mõtet."
Vinteco jaoks oli Stockholmi mööblimess järjekorras juba teine, esimestel tegutsemiskuudel keskenduti Soome mööbli- ja sisustusmessil Habitare osalemisele. Messil, mis on suunatud lõpptarbijale, teenisid eestlaste tooted kiidusõnu ja veebilehe kaudu on põhjanaabrid ka juba esimesed ostud teinud. Peetris loodab, et varsti läheb Soomes ka ühe edasimüüja kaudu kauplemiseks.
Rootsi turuga pole Peetris jõudnud tegeleda, mess oli selles suunas esimene katse. "Tahaks leida konkreetse poe (edasimüüjaks - toim)," lausub ta. "Kõik ütlevad siin, et teil ei ole kindlasti mingit probleemi, sest taaskasutus on nii popp. Aga siin on poed, kus on kas vintage või disain, kuid meil oleks vaja midagi vahepealset."
Pärast messi lõppu plaanib Peetris poodidesse ise oma ettevõtet tutvustama minna. Praegu Eesti disaini Soomes ega Rootsis ei müüda, lisab ta.
Seotud lood
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.