Kitmani juht Ilo Rannu leiab, et messid on enamasti mõttetud, kuid suurematel messidel võib siiski olla kasulik osaleda, et klientidega suhteid hoida.
"Jagan arvamust Tarmo Noobiga. EAS on mõnes asjas ajast maha jäänud. Nad on unustanud, et on ju olemas internet, kus kõik nähtav ja turg toimib ka seal," kommenteeris Rannu A. Le Coqi juhi arvamust, et messid on üks ebaefektiivsemaid teid partnerite leidmiseks.
Teisest küljest vaidles Rannu Noobi mõttele ka vastu. Rannu ettevõte Kitman on peagi minemas EuroShop 2011 messile, kus kohalolekut peab Rannu oluliseks. "Kui me ei läheks, siis oleksid meie kliendid seal teiste ettevõtetega koos. See on oluline sotsialiseerumis üritus," sõnas Rannu.
Oluline on ka suhtlemine pärast messi, kas või baaris pärast messipäeva lõppu. Samas, mille EAS ära unustab on kulud, mis tuleb pärast messi lõppemist välja käia ning mida EAS kuidagi ei toeta. Ettevõte peab looma oma ekspordiüksuse, looma tütarettevõtteid, palkama inimesi jne. "EAS unustab ära, et messidel ju tänapäeval lepinguid ei sõlmita. Tuleks mõelda, kus müüki tegelikult tehakse. Ma võin messil saada 500 visiitkaarti, aga palju neist kontaktidest saab tegelikult realiseerida?" arutles Rannu, kelle sõnul läheb maksma messilkäik ca 100 000 eurot.
"90% messidest on mõttetud. Minna messile Lätti, Leetu, Eestisse – sellised kohad on mõttetud. Suured rahvusvahelised messid pole 100% mõttetud, isegi kui seal lepingutele alla ei kirjutata," rääkis Rannu.
Tema sõnul saab Kitman alati uusi kontakte, küsimus, on muidugi, mis on kontakti hind. Samas erinevates valdkondades võib messide käimise kasutegur varieeruda. "Võimalik, et õllemüüjatel pole messil midagi teha," lisas ta.
AS Kitman osaleb juba neljandat korda Euroopa suurimal kaubandussisustuse ja -seadmete messil Euroshop 2011, mis leiab aset Düsseldorfis ajavahemikus 26. veebruar kuni 2. märts. EuroShop 2011 messile on oodata üle 1800 eksponendi 50 riigist.
Seotud lood
Standardi juht Enn Veskimägi leiab, et mööblisektoris on messidel käimine kindlasti vajalik ega ole mahavisatud raha.
A. Le Coqi eelmise aasta ekspordikäive oli 110 mln EEK, mis moodustab ca 10% ettevõtte käibest. Eesti mastaabis annab see välja ühe keskmise suurusega ettevõtte käibe, mis suurendab riigi tööhõivet ja sealt laekuvat maksutulu.
Kui väljas sajab lund ja päevavalgus kestab vaid hetke, muutub kodukontor meie igapäevaseks keskpunktiks – kohaks, kus töö, loovus ja ka mugavus peavad koos eksisteerima. Hea valgustus, ergonoomiliselt kujundatud ja rahulik töökeskkond aitavad pimedal hooajal säilitada nii töötahet kui ka meelerahu. Ja just sisemine tasakaal on eriti oluline, sest kodus töötavad lapsevanemad teavad hästi: külmade ilmadega algab ka viiruste hooaeg. Lisaks tööülesannetele tuleb sel ajal hoolitseda ka nohuste ja pisut pahurate laste eest, kes on lasteaiast koju kosuma jäetud.