Igasugune informatsioon mõjutab valimistulemusi ning valijauuringud teevad seda paratamatult mitmel erineval moel, rääkis sotsioloog Andrus Saar.
„Kõige tüüpilisem on see, et kui mingi erakonna toetus on väga suur, siis osa valijaid ei pruugi üldse valima minna. Teine aspekt on see, et mõned inimesed vaatavad uuringutulemusi ja tahavad olla nö võitjate poole peal," selgitas Saar. Osa inimesi leiavad sotsioloogi sõnul, et mingisugust erakonda on tarvis toetada.
Eelnev puudutab aga Saare kinnitusel neid inimesi, kes ei ole oma valikutes päris kindlad ja kes vahetavad erakondlikke eelistusi. „Lojaalsete inimeste puhul seda karta pole. Nemad võivad loobuda valimast vaid juhul, kui nende erakond on väga heal positsioonil,“ lausus Saar.
Küsimusele, kas valijauuringuid peaks kuidagi piirama, vastas Saar, et maailmas on mitmesuguseid praktikaid. „Mõnes kohas on nii, et kuu aega enne valimisi ei avaldatagi avaliku arvamuse uuringu tulemusi. Siin on aga mitmesuguseid aspekte, mis muudavad selle omamoodi mõttetuks,“ viitas ta asjaolule, et tulemusi saab avaldada välismeedias ja seejärel tsiteerida kohalikes ajalehtedes. Kõige olulisem probleem seisneb Saare hinnangul aga selles, et korraldatavad uuringud peaks olema tehtud väga usaldusväärselt ja et neis peaks olema järgitud kõiki metoodilisi nõudeid ilma kallutusteta. „Kui tehakse seda laadi uuringuid, siis pole tulemuste avaldamisest probleemi,“ märkis ta.
Saare sõnul kasutatakse infomaailmas infot tihtipeale lihtsalt poliit-tehnoloogilistel eesmärkidel ning avaliku arvamuse uuringud erakondade reitingute suhtes on kõige tundlikum ja mõjuvõimsam info üldse.
Äripäev küsis, kas valijauuringud mõjutavad valimistulemusi ja kas nende avaldamist peaks kuidagi piirama.
Seotud lood
Keskerakond on leidnud võitlemiseks uue lohe. Keskerakond teatas pühapäeval, et saatis vabariigi valimiskomisjonile kirja, milles „kutsus vabariigi valimiskomisjoni üles sekkuma meediaorganisatsioonide ning uuringufirmade tegevusse ning koheselt peatama igasuguste uuringute avaldamise lubamise enne valimisjaoskondade sulgemist 6. märtsil kell 20.“
Rahvusvaheline reitinguagentuur S&P Global Ratings
tõstis Freedom24 kaubamärki omava Freedom Finance Europe Ltd. pikaajalist krediidireitingut B-tasemelt B+-tasemele.