Täna 18 aastat tagasi registreeriti Äripäeva TOP 100 neljakordne võitja ning korduv esikolmiku firma, mida Äripäeva peatoimetaja Meelis Mandel on nimetanud meeletult edukaks.
"See on meeletult edukas firma, mille sarnaseid tulemusi pole ühelgi teisel ette näidata," ütleb Äripäeva peatoimetaja Meelis Mandel. Tänavuses TOP 100s kuulub Vopak E.O.S.ile tubli kolmas koht.
Tõsi, äriregister annab E.O.S.i sünniajaks 1997. aasta jaanuari, kuid see tuleneb ilmselt ettevõttete ümberregistreerimisest. Paljudel enne 1997. aastat loodud firmadel on registris sünnikuupäev alles sellel aastal.
Möödunud aastatele tagasi vaadates ei oskagi öelda, kas Vopak E.O.S. saavutas oma praeguse võimsuse Eesti toel või kiuste. Neisse aastatesse jääb võitlust raudteetariifide, ametnike ja poliitikute, asukohajärgsete naabrite ning otseste konkurentidega.
1999. aasta augustis ütles E.O.S.i suurima kohaliku konkurendi Pakterminali omanikeringi kuulunud transiidiärimees Aadu Luukas üht Venemaaga seotud äritõrget lahates, et maailmamajanduse seisukohalt on transiit üksnes sekundaarne protsess. Praeguseks on E.O.S. Pakterminali alla neelanud.
E.O.S.i pikaaegne juht Arnout Lugtmeijer tõdes samal ajal, et Venemaa on väga keeruline majanduslik ja logistiline probleem. Ta on alati sõnades äärmiselt diplomaatiline ja viisakas, ehkki võitleb ettevõtte ärihuvide eest nagu lõvi.
Näiteks 2003. aastal kutsus Lugtmeijer avalikult ning julgelt Eesti poliitikuid transiidisektoriga koostööle. „Eelmisel talvel, kui avalikkuses pikalt diskuteeriti jäälõhkumise finantseerimise üle, hoidusid laevaomanikud tankerite saatmisest Eesti sadamatesse," kirjutas Lugtmeijer Äripäeva arvamuslehekülgedel.
"Puudus kindlus, kas ja kui kaua laevu laaditakse ning millal saab täislastis tanker meie jäätunud rannavetest minema. Laeva prahtijale tähendab 50 000-tonnise veeväljasurvega tankeri üleaja seismine ligi 20 000 dollari ehk veerand miljoni krooni suurust trahvi päevas," täpsustas ta. "Venemaa eksportijale tähendab see planeeritud miljonitest dollaritest ekspordituludest loobumist."
Jah, Venemaa on alati Eesti ja siinsete ettevõtete jaoks probleem olnud, kuid pole ka saladus, et transiidiäri sõltub suuresti valuutakurssidest. Aastal 2005 sai E.O.S. Eesti krooni ja dollari kahjulikust suhtest ligi 256 miljonit krooni miinust, aasta lõppes rohkem kui 50 miljoni kroonises kahjumis.
Lugtmeijer on tuliselt võidelnud ka kruntide pärast, kuhu saaks E.O.S. oma tegevust laiendada. Üks neist vaidlustest, uue Tallinna vangla krundi pärast, jõudis ka meedia tähelepanu köitnud kohtulahinguni.
Äripäeva andmetel hakkas aga E.O.S. Lugtmeijeri käe all jõuliselt kasvama alles siis, kui jõudis 100%-liselt hollandlaste omandisse. 2002. aasta septembris võttis Hollandi investeerimisfirma Baltica Finance N.V transiidifirma finantsafääridega raskustesse sattunud ja seejärel restruktureeritud USA suurimalt gaasikompaniilt El Pasolt üle.
“E.O.S. alustab kohe oma mahutipargi suurendamist Maardus veerandi võrra kuni 175 000 tonnini, sest vabanes El Paso survest," tunnistas Lugtmeijer toona Äripäevale. “Terminali laiendamise eesmärgiks on klientidele paremate teenuste pakkumine, mida võib võrrelda restoraniga, kes ostab uusi nõusid, et kliendid ei peaks praadi ja magustoitu ühe taldriku pealt sööma.”
"Eelmisel aastal jõudis Vopak E.O.S. olulise verstapostini – meie naftatoodete ladustamisvõime ületas miljoni piiri, ulatudes nüüd 1 026 000 kuupmeetrini," rääkis Lugtmeijer tänavu septembris Äripäeva lugejate küsimustele vastates.
"Tänavu oleme hakanud suurendama laadimisvõimekust ja teenuste integreerimist. Tegutseme globaalsel turul, mis on pidevas muutuses, ning jälgime hoolikalt turuosaliste vajadusi nii lühemas kui pikemas perspektiivis. Meie jaoks on kaugematel turgudel, näiteks Kaug-Idas, toimuv sama oluline, kui see, mis toimub siinsamas Baltikumi regioonis," lisas ta.
2010. aastal teenis Vopak E.O.S. 3,1 miljardi kroonise käibe juures 1,3 miljardit krooni kasumit. Aasta enne seda oli käibeks 2,5 miljardit ja kasumiks 927 miljonit krooni.
Vopak E.O.S. on kahe globaalse logistika- ja terminalisektori juhtiva ettevõtte, Royal Vopaki ning Global Portsi ühisfirma. Vopak tegutseb 31 riigis üle maailma ning pakub ladustamis- ja veoteenuseid 80 terminalis. Kontserni ladustamisvõime ulatub 25,5 miljoni kuupmeetrini ja see katab nii vedel- ja gaasilisi kemikaale, naftatooteid ja –keemiat, biokütuseid, veeldatud gaase kui ka toiduõlisid.
Global Ports on juhtiv konteiner- ja naftaterminalide operaator, mis käitleb kaubavoogusid Venemaalt. Global Portsi terminalide kaudu käib ligi 30 protsenti Venemaa konteinerikaubandusest ning masuudiekspordist.
Seotud lood
Maksude koosseis muutub veel ja maksumäärad lähevad kõrgemaks – selle peale võib mürki võtta, arvab raamatupidamisbüroo Vesiir asutaja ja juht Enno Lepvalts.