1. jaanuarist jõustuv süsinikdioksiidimaks kõigile lennufirmadele, mis Euroopast või Euroopasse lendavad, riskib Euroopa Liidu kiskuda kaubandussõtta, kirjutab Wall Street Journal tänases juhtkirjas.
Rahvusvaheline Lennutranspordi Ühendus IATA hindab, et uus maks nõuab tuleval aastal lennufirmadelt 900 miljonit eurot ning aastaks 2020 vähemalt 2,8 miljardit eurot aastas. See on palju tööstusharu jaoks, mis prognoosib tuleval aastal globaalsel tasandil kasumiks 3,5 miljardit eurot.
EL möönab, et uus maks võib tõsta piletihindu ja vähendada nõudlust, mis ongi taotluslik, et heitmeid vähendada.
Septembris liitus USA Brasiilia, India, Hiina, Venemaa ja veel 21 riigi valitsuse protestiga, et ELi ühepoolselt kehtestatud reeglid on vastuolus rahvusvahelise õigusega. Ameerika ja Kanada lennufirmade hagi lükkas Euroopa Kohus eelmisel nädalal tagasi.
ELi kaubanduspartnerid kaaluvad vastumeetmeid
Peking kaalub Airbusi lennukite tellimuse vähendamist ning Hiina lennufirmad plaanivad samuti hagi esitamist. New Dehli plaanib omapoolset maksu, Moskva ei välista ülelennutasude tõstmist Euroopa lennufirmadele. USA välisminister Hillary Clinton ja kaubandusminister Ray LaHood on läkitanud Euroopa Komisjonile kirja, mis hoiatab vastumeetmetega, kui EL maksust ei tagane. USA võib omakorda ELi lennufirmad maksustada.
Ristisõda heitmete vastu on teinud juba piisavalt kahju, tõstes energia hinda ning raisates raha etanooli ja muude taastuvatest allikatest toodetud kütuste subsideerimiseks, mis ei ole konkurentsivõimelised. Nüüd võib sellest süttida kaubandussõda, mis võib olla ainus keel, millest eurokraadid aru saavad, kirjutab Wall Street Journal.
Seotud lood
Euroopa Liit lükkab aasta võrra edasi Euroopa Liitu ja Euroopa Liidust välja siirduvate lendude lülitamise heitmekvootidega kauplemise süsteemi.
Hiina lennufirmad keelduvad maksmast Euroopa Liidus alates sellest aastast lennuliinidele kehtestatud saastemaksu, samas kui teised Aasia lennufirmad loodavad lisakulu reisijate arvele kirjutada, vahendab uudisteportaal Reuters.
Ettevõtte müügihinna kujunemine on keerukas protsess, kus müüja teeb elus sageli ainukordse tehingu ja emotsionaalne faktor võib olla üsna suur. Paraku seda komponenti hinnastamise juures kasutada ei saa, tõdesid PwC Estonia tehingute nõustamise juhtivkonsultandid Allar Karu ja Sass Karemäe.