Finnairi puhul on suurem tõenäosus kui SASi puhul, et firma ka tulevikus mingil kujul oma tegevust jätkab, kirjutab Rootsi majanduslehe Dagens Industri börsianalüütik Mattias Mauritzon.
Ta võttis vaatluse alla, millised on SASi ja Finnairi ees seisvad probleemid ja väljakutsed ning väljavaated nendega toime tulla.
SASil ega Finnairil pole kummalgi odavlennufirma kulueelist ega Lufthansa suguse suure lennuliinide võrguga firma mastaabisäästu. Makromajanduskliima on keeruline ja kütuse hind kõrge. Lisaks on Euroopa lennundusturul liiga palju lennufirmasid.
Kuna kumbki pole omal jõul toimides kuigi edukas olnud – mõlemad on viimasest viiest aastat neli lõpetanud kahjumiga –, jääb kaks teed: kas tegevus lõpetada või liituda mõne teise lennufirmaga.
Finnairil on oma nišš Aasia lendude näol. Lisaks on firma osa alliansist One World, kuhu kuuluvad ka näiteks British Airways ja Iberia, mis moodustavad IAG kontserni. IAG-l on täna Aasia osakaal suhteliselt väike, mistõttu Finnair sobiks partneriks hästi. Võimaliku tehingu vastu räägib asjaolu, et IAG-l on praegu suuremaid muresid, millega tegeleda.
SAS lendab peamiselt lähiliinidel, mis tähendab teravat konkurentsi odavlennufirmadega. Teisalt plaanib SAS üle minna uutele raamatupidamisreeglitele, millega muutub pensionikohustuste kajastamine. See neelab enamuse omakapitalist, mistõttu tuleb tõenäoliselt korraldada uus aktsiaemissioon või leida ametiühingutega pensionide osas mingi lahendus. Seda on lihtsam öelda kui saavutada.
Samuti riskiks SASi ülesostmine näiteks Saksa Lufthansa poolt Põhjalas töökohtade kadumisega. Kopenhaagen ei ole lennujaamana geograafiliselt nii atraktiivne asukoht kui Helsingi Aasia-lendude puhul. Nii kasutaks suurem lennufirma Põhjala lennujaamasid pigem reisijate ettetoomiseks mõnele suuremale Euroopa lennujaamale. See võib muuta SASi osanikeks olevad valitsused ning ametiühingud tehingu suhtes skeptiliseks.
SASi ülesostmise vastu räägib ka asjaolu, et kõige tõenäolisemal kandidaadil – partneril alliansis Star Alliance – Lufthansal on praegu piisavalt tegemist oma varasemate ostude seedimisega.
Finnairi väljavaated mingis struktuurses tehingus osapooleks olla on Mauritzeni hinnangul suuremad kui SASil. Nii et kui on valida, kas investeerida Finnairi või SASi aktsiasse, siis investeeriks Mauritzon pigem Finnairi aktsiasse.
Seotud lood
Kui strateegilist investorit ei leita, peab Läti riik oma eelarvest airBalticu ülalpidamiseks aastail 2013–16 leidma veel vähemalt 96 miljoni latti ehk ligi 137 miljonit eurot, vahendab portaali pietiek.com andmeid Dienas Bizness.
Täna hommikul peatati Stockholmi börsil kauplemine lennukompanii SAS aktsiatega, kuna firma rahalise olukorra kohta on palju selgitamist vajavaid kuuldusi.
Raskustes lennufirma SAS on väga lähedal oma maismaateeninduse haru SAS Ground Handling müügile, mis annab tööd pea kolmandikule lennufirma palgal olevatest inimestest, kirjutab täna Taani majandusleht Börsen.
See oht on möödas, et Skandinaavia lennukompanii SAS täna-homme pankrotti läheb, kuid ametiühingutega maratonkõneluste järel saavutatud kokkulepe palgakulude vähendamiseks on alles esimene samm õiges suunas.
Muuseumikvaliteediga kunsti on võimalik osta vähem kui poole iPhone’i eest, leiab investor Riivo Anton. “Ma paneks piiri 500 euro peale– sealt on kindlasti võimalik leida häid teoseid, mille järeltulijad saavad pandimajja viia.”