See oht on möödas, et Skandinaavia lennukompanii SAS täna-homme pankrotti läheb, kuid ametiühingutega maratonkõneluste järel saavutatud kokkulepe palgakulude vähendamiseks on alles esimene samm õiges suunas.
Taani majandusleht Börsen kirjutab täna, et SASil tuleb kulude kärpimist jätkata. Kui rehkendada, et uute kokkulepete järel on SASi kulud ühe reisijakilomeetri kohta alanenud praeguselt 81 öörilt (0,1086 eurosendilt) 74 öörile (0,0992 eurosendile), on sama näitaja Norwegianil, keda SASi juhtkond oma peamiseks rivaaliks nimetab, vaid 46 ööri (0,0617 eurosenti). Lufthansal on see näitaja 64 ööri ja Ryanairil lehe andmeil 25 ööri.
„Praegusel kujul ei ole SASil ikka tulevikku,“ ütles ABG Sundal Collieri aktsiaanalüütik Lars Heindorff, märkides, et ka SASi nädala eest välja hõigatud kärpeplaanist ei piisa, et firma kulutase konkurentsivõimeliseks muuta.
Need kolm miljardit Rootsi krooni, mis firma kogu säästukavaga kokku hoida plaanib, moodustavad SASi kuludest vaid 7-8%.
Plaani arvab ebapiisavaks ka konsultatsioonifirma Aeropol lennundusanalüütik Anders Lidman.
„SAS arvab, et säästukava avab ukse uude helgesse päeva. Firmal tuleb aga aru saada, et vaja on täiesti uusi võtmeid,“ ütles Lidman, väljendades kahtlust, kas SAS viie aasta pärast enam alles on. „Igatahes mitte praegusel kujul,“ ütles ta.
Lidmani sõnul on SASi üle 20 aasta halvasti juhitud. Firma on muutustele reageerinud liiga aeglaselt. Praegu ollakse olukorras, kus 90% tuludest tuleb Euroopast, kust tänases majandusolukorras on väge keeruline raha teenida.
SAS vajab Lidmani sõnul kasvuplaani. „Ei saa ainult säästa. Iga kord, kui kuskilt kroon kokku hoida, vähenevad ka sissetulekud 50 ööri võrra,“ ütles ta.
Rootsi majandusleht Dagens Industri kirjutab täna, et Rootsi riik hakkab nüüd uue hooga SASile kosilast otsima.
„Tõenäosus, et me ostja leiame, on SASi ja firma töötajate vahel saavutatud kokkuleppe järel kasvanud,“ ütles Rootsi finantsturgude minister Peter Norman.
SASi kreeditorid jäid praeguseks saavutatud kokkuleppega rahule ja on nõus firma rahastamist jätkama.
SASi krediidiliin suureneb 3,1 miljardilt Rootsi kroonilt 3,5 miljardile. Pankadest on valmis firma rahastamist jätkama Danske Bank, DNB, Nordea, SEB, JP Morgan, Swedbank ja RBS. Lisaks paneb Wallenbergide tööstusperekonna fond, mis on Rootsi, Taani ja Norra riigi järel samuti üks SASi suuromanikke, välja 266 miljonit Rootsi krooni. Põhjala riikide osa krediidiliinis on 1,75 miljardit Rootsi krooni, millest lõviosa langeb Rootsi riigile. See laenuvahend vajab veel Põhjala riikide parlamentide heakskiitu.
Seotud lood
Rootsi võis rikkuda riigiabi reegleid, kui valitsus läinud aasta sügisel SASi pangalaenudele soodsatel tingimustel garantii andis – asja uurimiseks võtab Euroopa Komisjon juhtunu põhjalikuma uurimise alla.
Skandinaavia lennukompanii SAS, mis alles läinud aasta lõpus hinge vaakus, teatas teisipäeval 3,3 mld euro suurusest tehingust uute Airbus tüüpi lennukite ostmiseks.
Skandinaavia lennufirma SAS teatas, et võib esimest korda 2007. aastast tänavu tänu koondamistele, vara müügile ja uutele palgakokkulepetele aasta arvestuses punasest välja saada.
Euroopa suurima lennufirma Ryanair juht Michael O'Leary usub, et Euroopa lennufirmasid läheb veelgi pankrotti.
Arvutipargi renditeenus on mugav, säästlik ja (tuleviku)kindel. Green IT tegevjuht Asko Pukk usub, et ettevõtete äriline fookus peab alati olema enda põhitegevusel, sektoril, mida teatakse peensusteni, et olla konkurentidest paremad – just selleks vajaliku aja ja raha renditeenus vabastab.