Kõige jõulisemalt kasvav autoklass Eestis on linnamaasturid, ehk kõrgema kliirensiga M1 kategooriasse kuuluvad krossoverid.
Läbi aegade on eestlaste seas olnud populaarseim autoklass väike-kesk-, ehk kompaktklass. See on alati moodustanud peaaegu kolmandiku kogu autoturust ning veel aastal 2011 oli väike-keskklassi osakaal uute sõiduautode müügis ligi 30%.
Aasta 2012 tõi kaasa aga pöörde: kompaktklassi turuosa hakkas järsult kahanema (tervelt 3,4 protsendi jagu), samal ajal kui väikeste linnamaasturite osakaal kasvas 2,4% võrra. Tulemuseks tõsiasi, et veerandi autoturust moodustasid mullu kompaktautod ja krossoverite osakaal kasvas samuti peaaegu veerandini. Täpsemalt 24,1 protsendini. Kui lisada krossoveritele juurde ka nö pärismaasturid, ehk M1G klassi autod, on kõikvõimalikud maasturilaadsed tooted hõivanud Eestis juba üle 30% turuosast, olles sellega absoluutsed turuliidrid.
Kõige enam osteti mullu linnamaasturite segmendist Nissan Qashqaid, mida koos oma mahukama versiooniga Qashqai+2 võeti autoregistris arvele 622 autot. Teisel kohal oli Honda CR-V, mis on hetkeseisuga 2013. aasta enimmüüdud auto Eestis. M1G klassis, ehk tõsisemate maasturite seas oli jäme ots mõistagi Toyota Land Cruiser 150 käes ja mis ka tänavu jaanuaris püsib kindlalt automüügi esikümnes.
Krossoverid muutuvad taskukohasemaks
Peamine põhjus, miks just linnamaastrute segment kõige kiiremini kasvab on selles, et üha rohkem jõuab turule pisemaid ja taskukohasemaid väikemaastureid ning nende turuletoomine alles on saamas õiget hoogu sisse. Kui siiani toodeti linnamaastureid peamiselt kompaktautode baasil, siis uus trend on teha veel pisemaid maastureid väikeautode põhjale: Nissan Juke, Opel Mokka, Chevrolet Trax, Peugeot 2008 jne, jne. Isegi üdini konservatiivne ja "pika mõtlemisega" Honda esitleb sel sügisel Frankfurdis oma Jazzi baasil tehtud väikemaasturit. Ja kui ostjal on valida, kas sama raha eest osta kompaktauto või väikeauto baasil ehitatud kõrgema kliirensiga krossover, on Eesti kliima- ja teeoludes viimase kasuks otsustamine igati mõistetav teguviis.
Mahtuniversaalide osakaal kahaneb
Lisaks kompaktautodele on turuosa tublisti kahanenud ka mahtuniversaalidel. Ning kui arvestada, et enimmüüdud mahtautod on meil Citroen Berlingo ja Peugeot Partner, millele sekundeerib Renault Trafic, on selge, et eraisikust autoostjad on selle segmendi enda jaoks juba täiesti maha kandnud. Tegemist on puhtal kujul selliste autodega, mida ostavad peamiselt ettevõtted.
Ka keskautode segment on turuosas teinud väikese tagasilöögi vaatamata sellele, et enimmüüdud autoks Eestis oli mullu Toyota Avensis. Keskklassi seas teisel kohal olnud Subaru Legacyt, millest lõviosa moodustavad Outbackid, võiks aga samuti vabalt linnamaasturite sekka liigitada. Kõrgem kliirens, nelikvedu, suuresti just seda ta ju ongi.
Muutusi selles trendis pole ette näha ka alanud aastal. Pigem vastupidi, see süveneb veelgi. Juurde tuleb üha uusi linnamaastureid ning olemasolevad muutuvad veelgi paremaks ja täiuslikumaks, hakates noppima kliente juba suisa Premium-markide seast (mida teeb hetkel edukalt uus Honda CR-V). Tõsiasi, et jaanuarikuu automüügi esikümnes olid tervelt pooled maasturid, pluss veel lisaks Subaru Legacy /Outback, ei anna vähimatki alust midagi muud oletada.
Autor: Tõnu Tramm, Kristi Malmberg
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Viking Motorsi juhataja Jüri Kuusk tõdes, et linnamaasturi populaarsuse segment on olnud Eestis kogu aeg tugev ja seda soodustab Eesti teede olukord.
Tarkvaraarendajale Merada on turvalisuse tagamine ühtviisi oluline nii uue tarkvara kirjutamisel kui ka küberrünnaku ohu minimeerimisel oma ettevõttele. Viimase jaoks tehakse koostöös Teliaga regulaarselt turvanõrkuste kontrolli.