Kütusemüüjatele kehtestatud tagatisnõuded muutsid küll maksupetturite elu raskemaks, kuid uute ja keerulisemate skeemidega on petturid juba tagasi.
Petturid on 2011. aasta suvel kehtima hakanud tagatisnõuetega kohanenud ja uued petuskeemid välja töötanud. Lühidalt öeldes seisneb uus skeem selles, et kütusefirmad ajavad oma kütuseäri kõrval ka fiktiivset äri muude kaupade, näiteks metallide või väetistega. Fiktiivsetelt tehingutelt deklareeritud sisendkäibemaksu abil "kaotatakse ära" käibemaksukohustus, mis tekib kütust müües.
Maksu- ja tolliameti peadirektori asetäitja Egon Veermäe sõnul tekitas käputäis kütuseäri petturfirmasid eelmisel aastal ehk pärast tagatiste kehtestamist riigile kahju üle 17 miljoni euro. "Tegemist ei ole siiski ainult kütusesektori eripäraga, vaid käibemaksusüsteemi kui terviku nõrkusega, mida petturid ära saavad kasutada," toonitas Veermäe. Kütuseäri on üks petturite lemmikuid seetõttu, et käibed on suured ja kaup likviidne.
"Uued petuskeemid hakkasid pead tõstma juba möödunud aasta lõpus. Kõigepealt tundsime seda hulgimüügis, kus väikesed ja keskmise suurusega hulgiostjad hakkasid vaikselt ära kaduma, põhjendades oma sammu soodsama tarnija leidmisega," sõnas Neste Eesti peadirektori Ivar Kohv. Ta lisas, et nüüdseks on probleem väga tõsine. "Meie hinnangul on maksupettuste tulemusel turule jõudva kütuse osakaal 10-15 protsenti," nentis Kohv.
"Oleme selgelt tunnetanud, et must kütuseäri on saanud uue hoo," ütles ka Alexela Oili müügiarendusdirektor Aivar Räim. Ta selgitas, et kuna Alexela Oil osaleb pidevalt nii erasektori kui ka riigihangetel, on näha, milliste hindadega hankeid võidetakse. "Hind, millega hankeid võidetakse, on odavam kui suurtel jaemüügikettidel sisseostuhind. Ometi tuleb pakutav kütus autotranspordiga ka kohale viia ja lisaks arvestada müüja marginaaliga," rääkis Räim. Eriti kurioosseks muudab olukorra Räime sõnul see, et riik toetab paratamatult skeemitajaid, sest ka kütuse hulgimüügi riigihangetel on määravaks teguriks hind. "Nii võidavadki hankeid need kütuseettevõtjad kes osavamalt skeemitavad ning riik maksab raha petturitele, jäädes ise maksudest ilma," lisas Räim.
Vaata neljapäevasest Äripäevast, kuidas toimib kütuseäris leviv uus ja senisest keerulisem petuskeem.
Seotud lood
Tallinki hotellide ja endise maksuameti juhi Aivar Sõerdi sõnul teevad ettevõtted maksupetturite väljajuurimisel juba praegu koostööd ning ümbrikupalga maksmine on ühe ettevõtte jaoks üsna tülikas tegevus.
KPMG uuringus osalenud Eesti ettevõtjatest tõi 28 protsenti esile, et varimajandusest moodustavad suurima osa käibemaksupettused, samas kui Lätis ja Leedus sama probleemi ei nähta, selgus uuringust „Majanduse Pulss 2013“.
Kütusemüüjad Statoil, Alexela ja Neste tegid Äripäeva palvel maksuametile rea ettepanekuid, kuidas nende ärist käibemaksupettused välja juurida.
Mullu suure käraga kütusepettuste tõkestamiseks vastu võetud vedelkütuse seaduses sisaldus auk, mis võimaldas maksupettureil teenida üle nelja miljoni euro hõlptulu.
2018. aastal Leedus loodud ühisrahastusplatvormi
Profitus idee sündis järk-järgult, kui kinnisvara ostjate ja müüjatega suheldes ning kinnisvaraprojekte arendades võis näha inimeste üha suurenevat investeerimishuvi.
Enimloetud
5
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Hetkel kuum
“Infortar on kodubörsi üks ambitsioonikamaid ettevõtteid”
Tagasi Äripäeva esilehele